assault 800 Skuren!!!

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Min assault 800 -09 har skurit och tog lös stiften och den är metall fliser på mag sidans stift.. Har inte hunnit ta isär något men då är frågan...

Tror ni att man måste köpa utbytes cylindrar för 6000kr + kolvkitt eller kan jag ha haft tur o den inte är nå nickasil släpp på cylinder, räcker det då med en ny kolv?

MVH :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Tråkigaste svaret kanske men.

Varför inte bara ta lös cylindrar? Du kan ju ändå inte bestämma dig förrän du har gjort det.

Oavsett om alla som svarar skriver att du klarat cylinder så kan du ju inte utgå från det menar jag.

Men ja, med jävla massa tur KAN du ha klarat cylinder.

Men med tanke på vilken motor det är så är jag skeptisk.

Tror du bör förbereda dig på att öppna plånboken ordentligt tyvärr.
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Jag har rivit den ikväll, den har skurit på mag sidan. Kolven har farit o repat upp cylindern. Kolvarna såg ut som nya ut. Toppen har klarat sig. dock har kolven skurit bara på den främre sidan av kolven , vad kan det bero på?
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Utan att sett några bilder så låter det som att den gått snålt.

Ta några bilder och lägg upp så ska nog expertisen på denna sida kunna hjälpa dig.
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Vevhuset har nå småskador. en bit är borta från cylinder kjolen. Men det måste ha hänt tidigare eftersom att den biten som är borta skulle ha slagit sönder motorblocket.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är tunna cylinderkjolar på dessa som brukar gå sönder och falla ner, har dina börjar spricka är det minuter från mer haveri om du renoverar de cylindrar du har. Det som möjligen kan funka, och som inte nödvändigtvis behöver ta så lång tid, är väl att stålfodra dina cylindrar, En erfaren "foderbytare" borde kunna uttala sej om vad som är möjligt. Frågan är väl hur mycket av kjolarna som blir kvar när dom borrat ur för fodret, alltså om det som blir kvar utanpå fodret blir så tunt att det spricker loss direkt. Men det borde som sagt foderbytar´n begripa sej på.
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Det är tunna cylinderkjolar på dessa som brukar gå sönder och falla ner, har dina börjar spricka är det minuter från mer haveri om du renoverar de cylindrar du har. Det som möjligen kan funka, och som inte nödvändigtvis behöver ta så lång tid, är väl att stålfodra dina cylindrar, En erfaren "foderbytare" borde kunna uttala sej om vad som är möjligt. Frågan är väl hur mycket av kjolarna som blir kvar när dom borrat ur för fodret, alltså om det som blir kvar utanpå fodret blir så tunt att det spricker loss direkt. Men det borde som sagt foderbytar´n begripa sej på.
Pto sidans cylinder är bytt till stålfoder men den skar ju såklart på mag sidan där det är nicasil...
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Ja vad tror ni? har det lossnat bitar från den trasiga cylindern kjolen o sedan så skar motorn pga av det?? Kolvarna hade gått typ 50 mil och dom var i jätte bra skick!

Hur ska man gå tillväga? går det att stålfodra om denna sida som har skurit eller måste jag köpa utbytescylindrar + kolvkitt?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag skulle stålfodra. Nya cylindrar till den motorn är lika dåliga som dom gamla och kommer spricka snart igen. Stålfodra ett lopp blir väl dessutom mycket billigare än en ny monoblockcylinder
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Veven verkar ha klarat sig.. Det som man måste göra är att stålfodra om den sidan den skurit på och sedan köpa sig ett par nya kolvar. Det sitter kolvar med dubbla ringar just nu, måste man ha det eller är det bättre med 2 ist för 1?
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Bör man inte fodra om båda loppen? Alltså, blir det bra att fodra ett lopp och låta det andra vara nicasilat?

Har du mätat upp veven eller bara tittat på den? Skulle tro att en lättare riktning kan vara att föredra.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Ena sidan var väl redan fodrat, och det skar på andra. så då får han ju foder på båda!
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Har bara kolla på veven, kollat vevstakslagrena osv men kanske måste rikta för säkerhets skull eller?