Assault eller RMK

Vespan

Ny medlem
13 dec 2023
1
0
1
23
Sverige
Är ute efter ny skoter och har svårt att bestämma mig, Står mellan polaris Switchback assault 600 144” 2015 och Polaris RMK 600 155” 2013. Båda har 51 matta. Kommer bli mycket led och är inte så väldigt mycket snö där jag bor men vill ändå kunna åka längre upp och köra lössnö utan problem. Vill inte heller ha några problem med att köra led och undrar därför om 155” blir för långt och vill heller inte ha något problem med att köra lössnö och undrar därför om switchbacken räcker till för det.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Switchback Assault kommer ju vara lite mer jobb att köra i lössnö än RMK 600 pga. kortare matta, så är det ju. Men, 144"/146" var ju under rätt lång tid standardlängden på lössnömaskiner så det är absolut inte för kort för att ta sig fram. Du behöver bara se till att ha lite mer fart än med 155".

Det är alltid vettigt att försöka ha rätt skoter för den sorts körning man gör mest och att försöka vara ärlig med sig själv om hur man oftast kör. Det låter på din beskrivning som att du kommer köra mer led än lössnö och då är Switchback Assault ett bättre val, trots att du får jobba lite hårdare i lössnö. Då kommer du större delen av tiden ha det mer lättkört och roligare och en liten del av tiden få jobba lite hårdare. Istället för att större delen av tiden ha det tråkigare och en liten del av tiden ha det ha det mer lättkört och roligare.
 
Reactions: Vespan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
155" lång matta vs 144/146" tycker jag funkar lika bra på led huvusak de äer 39-42" bred framvagn som din fundering på rmk har 39". Undantaget är om du är en våldsförare på led typ du vill köra exteremt fort med sladd in och ut ur kurvor för då passar 141" bäst eller ännu kortare. Men de går köra rätt våldsamt fort med 155" också om man har en mer ledanpassad matta som jag har och minst 39" bred framvagn.
De flesta rmk 155 har bytt mattor till lössnömatta som inte passar ledåka bra men skulle du hitta en rmk med Pike multiduro så köp den omg för den mattan är grym på led och ganska bra i snö.De sitter standard på SKS 800 155. Den mattan har jag och den tål vadsom spinna stubbar stenar 140kmt hela dan you name it. Den är så bra allroundmatta att du bör fundera på sks 155 800 och dem har i regel elstrart dessutom. 2014-2015 iså fall för de har bra mappning. Med sks 800an får du även förstärkt svingar i boggin för den spricker hela tiden på rmk och pro rmk.
 
Reactions: Vespan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
155" lång matta vs 144/146" tycker jag funkar lika bra på led huvusak de äer 39-42" bred framvagn som din fundering på rmk har 39". Undantaget är om du är en våldsförare på led typ du vill köra exteremt fort med sladd in och ut ur kurvor för då passar 141" bäst eller ännu kortare. Men de går köra rätt våldsamt fort med 155" också om man har en mer ledanpassad matta som jag har och minst 39" bred framvagn.
De flesta rmk 155 har bytt mattor till lössnömatta som inte passar ledåka bra men skulle du hitta en rmk med Pike multiduro så köp den omg för den mattan är grym på led och ganska bra i snö.De sitter standard på SKS 800 155. Den mattan har jag och den tål vadsom spinna stubbar stenar 140kmt hela dan you name it. Den är så bra allroundmatta att du bör fundera på sks 155 800 och dem har i regel elstrart dessutom. 2014-2015 iså fall för de har bra mappning. Med sks 800an får du även förstärkt svingar i boggin för den spricker hela tiden på rmk och pro rmk.
SKS kom 2016, de fanns med olika mattval dels peak men även vanliga serie 6 mattan som rmk maskinerna har. Den stora skillnaden mot pro-rmk var att sks hade den främre kylaren i tunneln och kedjehus. Annars är den inte förstärkt i svingar eller så jämfört med pro rmk.
Alla rmk/pro rmk har en lössnömatta från fabrik som är värdelös för led såklart, men grym i lössnö.
 
Reactions: Vespan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är rätt stor skillnad mellan switchback 144 och en 155 då det är helt olika chassin. Switchbacken har framförallt mer liggande styrstång, bredare fotsteg och buk. byggd som en ledmaskin fast längre typ.
Men jag tycker det låter som switchbacken kommer passa dig bäst, den gör inte bort sig helt i lössnö heller. Många som är oärliga mot sig själv och köper lössnömaskiner men åker 95% led...
 
Reactions: Vespan och suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
SKS kom 2016, de fanns med olika mattval dels peak men även vanliga serie 6 mattan som rmk maskinerna har. Den stora skillnaden mot pro-rmk var att sks hade den främre kylaren i tunneln och kedjehus. Annars är den inte förstärkt i svingar eller så jämfört med pro rmk.
Alla rmk/pro rmk har en lössnömatta från fabrik som är värdelös för led såklart, men grym i lössnö.
Kollade nu vilken som har biffiga svingarmen och swtichback Assault 600 2015 har den och förmodligen alla ledmaskiner. De värderar jag högt för peckelsvingen på de andra modellerna är rena rama dyngan. På bara 200 mil på våra två pro rmk har svingen gått sönder 4 ggr och sabbat två mattor och en stötdämpare + axel och hjul till strötdämparfästet.Nu har jag våldsförstärk båda maskinern bla byggt helt ny sving till min liknade i sprängskissen.
Problemen med svingarna kan börja tidigt om de är hårt körda och senast vid 600 mil vid klugn körning.
Här är sprängskiss till Switschback Assauklt biffig sving.
 
Reactions: Vespan