Assault rmk -13 blöddrar

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
vad kan vara tokigt med skotern?

Blöddrar på låga varv, får som "gasa till" så försvinner det och den går hur bra som helst efter det.
Händer endast då den är varm och efter jag stannat motorn en liten stund och sen startar den igen.
53-58 grader var det i motorn hela dagen så den har inte gått varm, skotern har gått 85 mil.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Upplever exakt samma fenomen på min pro - 13. Har ingen lösning på problemet dock...

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
kan tillägga att min bara gjort så nu i slutet... i början fram till ca 80 mil så gick den klockrent alltid
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl ett känt fenomen det där. Om man kört och stannat, väntat en stund och startar igen så går den blöddrigt en kort stund. Min är likadan.

Visst känns motorn gammaldags jämfört med e-tec. Rapp är den, men det är väl det enda som är bra med den.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hade det problemet på min -12 ifjol. Började lite smått men allt eftersom så höll bluddret i sig lite längre och längre. Efter spridarbyte så slutade problemet. Men nu en säsong senare(90-100mil) så har den börjar bluddra lite igen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Sådär gjorde min förra helgen när det var några plusgrader ute.!
Ingenting i helgen när det var minusgrader...
Ed skrev något om att det cfi800 kunde gå lite lurvigt vid lite varmare väderlek?!




Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Måste skjuta in med att min RMK 600 -13 är precis likadan! Från första milen har den alltid blöddrat efter den stått några minuter.. Är det spridarna som spökar tro??:Cry:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Precis det där bluddret hade en -08 600cfi som jag hade förut! Var tvungen gasa ur den efter varje varmstart och sen gick den perfekt,men jag blev sjukt irriterad och sålde den.

Nuvarande 800cfi är jag på tredje säsongen med nu och inte en tvekan och inte ett bludder än,ta i trä!



Men alltså en -13 har väl garanti,bara lämna in och se glad ut! Inte så kul att ha den stående hos åf under sista delen av säsongen kanske,annars är det bara bita ihop och lämna in den när man kört färdigt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Problemet som verkar finnas på vissa maskiner så blöddrar dom när man ska iväg direkt efter man har stått still en stund och tempsensorn i toppen blir varm, låter man den gå en liten stund på tomgång så temperaturen stabiliseras så tvekar den ej.
Det märkliga är att det bara är vissa maskiner som har detta fel, och det verkar inte finnas någon fix för det heller. Känns för mig att det skulle vara något programeringsfel men då borde det drabba alla maskiner. Eller så skiljer det som det gjorde på tidigare maskiner olika mappar för olika färg på spridarna och att det är en mapp för en viss färg på spridarna som innehåller denna "bugg".
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
jo har ju garanti kvar så lämnar in min efter påsk så får dom laborera och fixa tills den är bra igen =)
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Uppdatera gärna om du får några svar på vad felet var. Jag tänkte också åka in till ÅF och försöka få hjälp med problemet, men litar väl inte helt på att dom kommer att hitta nån lösning där.. Dom sa att "vi kan väl koppla upp datorn å se om det finns några felkoder". Men frågan är om felet loggas över huvud taget?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Trodde först att den blev att gå i nåt varmkörningsläge eftersom motortempen sjunker snabbt när man startat den efter att den stått ett tag. Den kan ju sjunka från 60 ner till 40 grader direkt efter att man startat igen... Men det räcker som sagt att man står och gasar till några gånger för att den ska gå bra igen, tempen har ju inte hunnit upp då, så den teorin faller...

Skulle det kunna vara spridare som inte är helt täta när dom är stängda.
Ligger bränsletrycket kvar en stund efter att motorn stannat?
Isf skulle en otät spridare läcka bränsle som skulle lägga sig i vevhuset och kanske få motorn att blöddra direkt efter start...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
jo har ju garanti kvar så lämnar in min efter påsk så får dom laborera och fixa tills den är bra igen =)
Du skrev att du hade börjat märka det vid ett visst miltal, kan du inte svara på om du precis hade gjort 1:a servicen före?

Tänker jag tillbaka så hände det där aldrig för mig förrän dom justerade TPS:en på första servicen.

Men ja har man kört, stannar till ett tag så kan den tveka/blöddra till engång precis när man startat och skall iväg men sen går den ju helt utan problem.

Därför jag har funderat om det har med TPS:en att göra, har papperna ifrån servicen där jag tror gamla värdet stod. Man borde väl kunna kräva att dom ställer tillbaka till det och kolla om det upphör.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Trodde först att den blev att gå i nåt varmkörningsläge eftersom motortempen sjunker snabbt när man startat den efter att den stått ett tag. Den kan ju sjunka från 60 ner till 40 grader direkt efter att man startat igen... Men det räcker som sagt att man står och gasar till några gånger för att den ska gå bra igen, tempen har ju inte hunnit upp då, så den teorin faller...

Skulle det kunna vara spridare som inte är helt täta när dom är stängda.
Ligger bränsletrycket kvar en stund efter att motorn stannat?
Isf skulle en otät spridare läcka bränsle som skulle lägga sig i vevhuset och kanske få motorn att blöddra direkt efter start...
Låter som en vettig förklaring tycker jag, känns som att den surar sej lite, alt går på 1 cylle för nån sekund. Kan dra direkta paralleller till min Ockelbo 4000 som larvar sej så när den surar på 1 cylle
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
Du skrev att du hade börjat märka det vid ett visst miltal, kan du inte svara på om du precis hade gjort 1:a servicen före?

Tänker jag tillbaka så hände det där aldrig för mig förrän dom justerade TPS:en på första servicen.

Men ja har man kört, stannar till ett tag så kan den tveka/blöddra till engång precis när man startat och skall iväg men sen går den ju helt utan problem.

Därför jag har funderat om det har med TPS:en att göra, har papperna ifrån servicen där jag tror gamla värdet stod. Man borde väl kunna kräva att dom ställer tillbaka till det och kolla om det upphör.
joo absolut! ursäkta missade ditt inlägg.
Jag gjorde första servicen vid 55 mil, så jag hann ändå köra ganska många mil efter den servicen innan "felet" uppkom
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Är det "heatsoak" så skall det ju vara tvärtom att den går snålt eftersom den tror luften är varmare än vad den är. Ju högre värme så öka ju avståndet mellan syre molekylerna och är då luften kallare än vad tempgivaren är så är luften kompaktare å mer syre än vad ecun tror och får för lite bränsle. Tror mer på skitiga spridare som läcker in soppa.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Som jag skrev. Min slutade bluddra efter spridarbyte!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Var in å till ÅF kollade efter felkoder efter "bluddret" i dag, men inga felkoder är registrerade. Får väl vänta tills snön dyker upp igen så man trigga fram misständningen.Mecken verkar inge sugen på att byta spridare utan att lyssna på felet, annars hade varit fint å gjort det nu men det finns nada med snö nu...