Assault switchback eller rmk assault?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Börjar bli dax att fundera på uppgraderingen från reven. Kör idag en rev renegade 600 från 2005. Denna maskin känner jag att jag växt färdigt på. Kommer åka på den Max säsongen ut. Blickar mot en ny maskin. Bor i en liten by utanför Sundsvall. Dom 2 maskiner det står mellan är Switchbacken eller rmk av assault modell. Dom kompisar jag åker mest med idag åker typ Nytro x-ride och rmk assault. Detta är ju dock maskiner som är mer gjorda att gå utanför led än på. Blir nån långresa nån gång då och då med andra vänner under säsongen. Åker dock inte mestadels med dom jag gör långresor med. Ibland kan det även bli att nöta några mil själv på lederna häromkring när körsuget blir för stort. Personligen känner jag mest för assault switchback då den fungerar bäst hemikring till 95% av åkningen jag gör. Dom är även lite enklare och billigare att köpa om man ska ha en begagnad. Det som gör det här svårt är att mina körkompisar gärna åker till fjällen då och då (Jorm, Saxnäs). Då detta säkert skulle begränsas till en 4 resor per år så kan jag inte sluta störas av tanken av att man blir less då att man äger en switchback. Därav mitt dilemma. Mitt problem är egentligen att jag vill ha en skoter som fungerar till allt, å det går ju tyvärr inte att få idag. Har inte bestämt mig om jag köper en bättre begagnad framåt vårkanten igår eller om det blir en ny. Det svåra är att väga för och nackdelarna här, och därav denna tråd.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Varför inte en freeride 137 eller en bcx?
Som det känns idag så har jag bra kontakter inom Polarisgrenen i bekantskapskretsen. Går nånting sönder går det oftast att ersätta inom 24 timmar. När det gäller dom övriga märkena drar det tyvärr ofta ut mer på tiden. Lämnade in mina variatorer för att sätta tillbaka original då dj kitet inte fungerar för mig pga felaktiga ramper i maskinen- Lämnade in dom igår förmiddag och hade förhoppning att dom skulle vara klar till kvällen, men så blev det inte. Har insett att skoteråkningen är för kort för att ha stillestånd när det gäller reparationer. Därav faller valet på Polaris.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ok.
Det finns en del som inte är så nöjd med den lokale skidoo-handlaren.
Själv gör jag affärer med motorbolaget i Umeå ist, de är underbara, har dygnet runt jour och kan skicka delar med bussgods till Borgafjäll där jag åker för snabb leverans.

Så kan det funka med en annan handlare för dig så var inte rädd för lite avstånd är mitt tips.
Handlarna blir bara bättre om vi utsätter dem för konkurrens.

Får ursäkta om vi gled iväg från topic, någon fler kan säkert tipsa dig om polaris.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ok.
Det finns en del som inte är så nöjd med den lokale skidoo-handlaren.
Själv gör jag affärer med motorbolaget i Umeå ist, de är underbara, har dygnet runt jour och kan skicka delar med bussgods till Borgafjäll där jag åker för snabb leverans.

Så kan det funka med en annan handlare för dig så var inte rädd för lite avstånd är mitt tips.
Handlarna blir bara bättre om vi utsätter dem för konkurrens.

Får ursäkta om vi gled iväg från topic, någon fler kan säkert tipsa dig om polaris.
För att glida lite mer offtopic så är jag inte ett dugg missnöjd med Terrängmaskiner i dagsläget. Blev ett jäkla ryck sen Pelles pojk Emil tog över. Riktigt serviceminded. Är ju tyvärr inte alltid han som drar i trådarna och ibland kan jag känna att jag själv som kund kanske har orimliga krav. Anledningen som jag sa med Polaris är att jag har folk i bekantskapskretsen som har mycket bra kunskap om dom och snabb service. Har suttit å funderat för och emot under dagen. Magkänslan och viljan säger RMK Assault 2014. Förnuftet säger Switchback assault 2013. Finns gott om tid att fundera på detta, men frågan kommer ändå ställas på sin spets om ca 2 månader.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ok har bara hört om en del som inte varit så nöjda tidigare, har själv ingen erfarenhet av dem.

Ang ditt val så tror jag att du är inne på rätt spår, hur du än vänder och vrider på det så blir det en hel del ledåkning för dig och då skulle iaf jag räkna bort allt över 146 tum direkt.

När du åker med dina kompisar i fjällen tror du att du skulle vara särskilt begränsad med en switchback assault?
Jag tror nämligen att det inte är många gånger/år du ens skulle tänka på det?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ok har bara hört om en del som inte varit så nöjda tidigare, har själv ingen erfarenhet av dem.

Ang ditt val så tror jag att du är inne på rätt spår, hur du än vänder och vrider på det så blir det en hel del ledåkning för dig och då skulle iaf jag räkna bort allt över 146 tum direkt.

När du åker med dina kompisar i fjällen tror du att du skulle vara särskilt begränsad med en switchback assault?
Jag tror nämligen att det inte är många gånger/år du ens skulle tänka på det?
Det är väl det som är frågan. Blir mycket ospårat hemmavid oftast också. Det som talar emot en assault switchback är fotstegena och bredden på framvagn tycker jag. Samtidigt är den ju betydligt mer Kustanpassad än en Assault switchback. Frågan är ju egentligen: Är Assault switchback bättre i lössnö än vad RMK assault är på led?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag köpte en 12as switchback i år, sjukt imponerad hur bra man tar sig i klättring!
Körde en 137" renegade förra året, natt och jävla dag kan jag säga.
Slängde på skinz fotsteg på min också, hur underbara som helst. Väl värd investering kan jag säga.


Angående ledfrågan. Om det är en bra led så lär man väl trivas på vilken skoter som helst där. Är det en puckelpistled så är väl frågan om inte en lång skoter är bättre? Som liksom kliver över kullarna istället för ner i varenda hål.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
minns jag rätt att switchback assault är 144" med 51kammar, så tror jag du blir nöjdast med den, själv har jag köpt en 146" summit efter att ha åkt 154" innan p.g.a. att jag inte känner att man behöver längre, inte på nått ställe på 2år som jag haft nytta av dom 8" längre! blir en smidigare maskin och jag tycker jag kan nyttja mina färdigheter mer med den kortare vilket resulterar i att jag kan åka på ställen jag inte klarat med 154"an, så är de för mig iafa, visst är ju skillnad på 63,5 som jag har och 51mm kammar men tror du blir nöjd med switchback då du dessutom skall åka led som skrivet tidigare inte är skoj med längre än 146" !
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Ifjol bytte jag från SWB Assault som hade 51mm matta och nerdrevning mot RMK Assault, kunde inte vara mer nöjd. Ska man inte ligga och tokpumpa efter leden så hade jag tagit RMK:n alla dagar i veckan.

Inget snack om att Switchbacken är en rolig maskin, men är man ute efter att pumpa djupsnö och klättra samt ser leden som en transportsträcka är Rmk:n det givna valet för mig.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Absolut om den skall användas så men ska han på lång led tur ibland blir det inte lika kul!
Frågan är ju snarare om maskinen absolut inte fungerar till det eller om det bara blir obekväm åkning. För är det bara obekvämt har jag inga större problem med det.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Inga problem att nöta 10-15 mil efter led med rmk assault. Jag tycker inte det är jobbigare att åka led på rmk:n än vad det var på switchbacken. Köp rmk:n, du kommer inte ångra dig!


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

satellite65

Medlem
31 dec 2012
6
0
1
GÄLLIVARE
Hej!
Jag kör en swb assault -13 och körde tidigare en swb assault -11. Först och främst skall sägas att framvagnen är lika bred på bägge maskinerna, dock känns den smalare på rmk'n eftersom den är längre. Jag kör en del i skogsterräng med klättring och där har den helt klart sina begränsningar, men fämst då gentemot pro rmk'n. Så länge det inte bli allt för brant så tar man sig nästan överallt och begränsas mest på grund av att den gärna går på rullen vilket jag tycker är kul som fan. Jag kör även mycket i fjällen och där tycker jag maskin är optimal, efter led är den hur grym som helst om man lägger ner ca 15min på att ställa in dämperiet.
Vad gäller assault rmk'n så har jag aldrig ägt någon men provkört några (både med och utan turbo ;) ) vad som kan sägas om denna är att den inte heller är någon demon i lössnö klättring i skogsterräng pga. competition mattan som lämpar sig bäst i halvhårt före och slask. Byter du matta till en peak 2,5 eller challanger extreme så är saken dock helt annan.

Men summerar men det kan man säga att det är en smaksak, bägge maskinerna är fina men för mig är valet helt klart swb assaulten. (alt. pro rmk om jag skulle vilja ha en lössnö maskin.)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag hade då valt switchback och satt på 2,5" matta, om de går ska jag låta vara osagt men tycker 155" är för långt i typ 90% av min åkning så skulle hellre ta den kortare med värre matta !
 

satellite65

Medlem
31 dec 2012
6
0
1
GÄLLIVARE
Jag hade då valt switchback och satt på 2,5" matta, om de går ska jag låta vara osagt men tycker 155" är för långt i typ 90% av min åkning så skulle hellre ta den kortare med värre matta !
Switcbacken har 2,52 delning och därmed finns de ej mig veterligen någon matta med högre kammar än 51mm, om man byter drivhjul till 8 kuggars med 2,86 delning(finns att köpa i sverige för 1390kr st, usa ca100$ styck) så ökar utbudet på mattor enormt, sitter själv och funderar på att byta drivhju och till en peak 2,5" men tror jag åker på orginalmattan sesongen ut.