Att KÖRA FAST!!!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tjena vänner.

Var ute på premiärturen i helgen.

Hade sett ut en gran som skulle med hem.

Men tror ni inte att ett förbaskade översnöat dike, fullt i lera satte stopp för mina planer.

1½ timme höll jag och en kompis på för att komma därifrån, men nej..:mad:

Ringde efter en polare som kom till undsättning.

Nå, till min fråga.

Hur gör ni för att bäst komma lös ur en klassisk fastkörning, dvs mattan roterar fritt, skotern lutar lite svagt uppåt mot skidorna, du kan inte ens backa.

Tips?

(Jag undanber mig lustiga svar, typ köp högre kammar/större motor..:boring:)
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
har jag nån med mig så brukar vi hjälpas åt att lyfta skotern åt sidan så den har snö under mattan ta bort eventuell snö under baljan och en kör ståede brevid och puttar och den andra drar allt vad han har i ena meden brukar funka i dom flesta fallen. är det för brant kan man ju alltid vrida skotern 90 grader. har man pulka eller dylikt borde man koppla lös den först.
 
W

w3stman

Trampa spår en gång fram och tillbaka en bit framför båda skidorna. Sen lyfter du/ni skotern en bit i sidled så mattan får grepp sen ber du nån/några polare dra i skidorna medans du gasar lite försiktigt. Börjar du komma iväg så försök hålla farten uppe så är det löst sen ;)
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
Om jag kör fast på plan mark så brukar jag gå framför skotern och trampa ner en bit framför så du kan få upp någon fart.
sen gräva bort snö under baljan och försöka få ur lite snö på sidorna..
sen äre bara att slita som ett satans djur och tillslut så är du lös :rock:
 

SummitSteven

Välkänd medlem
23 okt 2006
260
0
16
Jokkmokk
www.MotorFist.se
Kör summit, har ingen erfarenhet av fastkörningar! höhö

Nejmen man brukar väl trampa framför skotern, kasta runt den och sedan be polaren dra i ena skidan och sen är det bara gasa, om det är plan mark dvs.
 

alexx

Välkänd medlem
1 dec 2007
116
1
6
Kiruna
ta ett starkt snöre och bind fast i ett hål i mattan ,sedan knyter du fast snöret i ett träd en bit bort. sedan är det bara att gasa då drar skotern upp sig själv
 
Reactions: Lynx800
E

ejwbegysv

Beror på skoter ;
Kortbandare/lågkammat : trampa runt skotern och om du orkar lyft upp mattan och ställ den lite på sidan. Kör iväg försiktigt, gärna med någon som drar i skidorna...

Långbandare/höga kammar : trampa runt skotern och om du orkar lyft upp mattan och ställ den lite på sidan. Ge på full makaron samtidigt som du vickar skotern fram och tillbaka i sidled, gärna med någon som drar i skidorna...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Japp, precis som ni beskriver beskriver brukar jag också göra.

Men då måste jag ha hamna i ett super unikum fastnarläge! ! !:evil:

*jag satt fast i ett V-format dike, längs med diket.

*I botten på diket var det lera, där hängde mattan och boggin, FULLPACKAD i lera mm. Det sögs in i boggin, typ slurp.

*lerans bredd var exakt i mattans bredd = det var hårda dikeskanter där skidorna och fotstöden var, så jah kunde inte trampa lös maskin runt om.

*Framför maskin var det också bara djup lera, precis i mattans bredd. Så hela maskin hade lutat, även där (skidorna stod på insidan av dikets kanter)

*I och med att jag satt längs ett smalt dike kunde jag inte vända skotern heller...bara framåt eller bakåt..

*Tog 1 timme att spola bort all skit när jag kom hem..

Fy faaan.:bawling:

Fler tips på fastkörningar, eller rättare sagt löskörningar. :)
 
W

w3stman

Japp, precis som ni beskriver beskriver brukar jag också göra.

Men då måste jag ha hamna i ett super unikum fastnarläge! ! !:evil:

*jag satt fast i ett V-format dike, längs med diket.

*I botten på diket var det lera, där hängde mattan och boggin, FULLPACKAD i lera mm. Det sögs in i boggin, typ slurp.

*lerans bredd var exakt i mattans bredd = det var hårda dikeskanter där skidorna och fotstöden var, så jah kunde inte trampa lös maskin runt om.

*Framför maskin var det också bara djup lera, precis i mattans bredd. Så hela maskin hade lutat, även där (skidorna stod på insidan av dikets kanter)

*I och med att jag satt längs ett smalt dike kunde jag inte vända skotern heller...bara framåt eller bakåt..

Fy faaan.:bawling:

Fler tips på fastkörningar?
Råkade ut för samma sak i helgen, ungefär. Fastnade i ett V-format dike längs med vägen och mattan bara hängde. Som tur var hade jag 4 polare med mig som hjälpte till att dra, skotta och putta :rolleyes:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
för nått år sedan när jag körde med en lynx enduro 500 g-type så råka jag hamna i ett dike, var själv å körde.. roligt roligt.. ***** järnspett är dom
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Ensam:
Skotta rent sidorna, trampa ner snö under bandet, lyft baken fram och tillbaka åt sidorna och packa ner snön under bandet tills man får hård och jämn yta under bandet. Skotta fram skidorna framför skotern minst en halv skoterlängd. Ställ dig på gashantagssidan och segdra upp skotern med gashanden och dra i packboxräcke med vänster hand, fungerar för det mesta.

Flera personer:
Som ensam men behövs normalt inte lika mycket förberedelser med skottning.

Ensam och desperat:
Skotta rent en hel skotersida, lika brett som skotern är hög. Tippa skotern på sidan år det skottade hållet och vrid den ur gropen åt något lämpligt, körbart håll, vanligtvis från baken då den måste lyftas ur gropen. Se till att alla hål är fyllda och tippa sedan skotern upprätt igen, går vanligtvis att bara köra iväg lite försiktigt. Skotern är *mycket* lättare att vrida på sidan än att försöka lyfta en bak som står 0,5-1 meter ner i en grop speciellt om det är snöslask i bandet och dessutom, när den lägger sig på sidan får man "baken lyft på köpet". Denna teknik har räddat mig ur fler än ett förtvivlat läge!
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Rulla skotern åt sidan är en mycket bra lösning..
Det som skotern behöver är ju att komma bort från fotstegshänget och då måste man ju dra skotern därifrån med hjälp av handkraft, sidolyft och trampning framför , precis som alla säger, men är man själv så får man ta det lite lugnt och hushålla med krafterna, rulla maskin åt sidan och bygga botten med snö och ja är det isstöpe eller lera bottenlöst så får man hämta ris som binder sörjan, du måste ju ha botten så man får igång mattan och kan gasa loss, sen om man gasar hårt eller mjukt är ju beroende på maskin, fastnar man i lutningar så får man ju vända på maskin bara, elleer rulla bort den, dom flesta maskiner ska tåla rullningar, ev kan man kanske försöka spara rutan, men det brukar man ju inte orka, Och så till det sista (bästa?) knepet, en snobunje, tyvärr har jag bara sett det på film men det verkar var klockrent..oavsett om man är själv eller har tur och är 2 skotrar..
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Ensam:
Ensam och desperat:
Skotta rent en hel skotersida, lika brett som skotern är hög. Tippa skotern på sidan år det skottade hållet och vrid den ur gropen åt något lämpligt, körbart håll, vanligtvis från baken då den måste lyftas ur gropen. Se till att alla hål är fyllda och tippa sedan skotern upprätt igen, går vanligtvis att bara köra iväg lite försiktigt. Skotern är *mycket* lättare att vrida på sidan än att försöka lyfta en bak som står 0,5-1 meter ner i en grop speciellt om det är snöslask i bandet och dessutom, när den lägger sig på sidan får man "baken lyft på köpet". Denna teknik har räddat mig ur fler än ett förtvivlat läge!
Låter som en grymt bra teknik! Tack för den, ska komma ihåg det om det råkar hända att man fastnar riktigt rejält. Att man inte tänkt på det förut :)

Men tusen tack iaf!
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Polare som drar i skidan är bra, funkar inte det kan man ta de två dynamitgubbar som ligger i "nödlådan för överjävlig fastkörning" och stoppa i tanken och sen åka med en polare hem............:evil::evil::evil:
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Rulla skotern åt sidan är en mycket bra lösning..
Det som skotern behöver är ju att komma bort från fotstegshänget och då måste man ju dra skotern därifrån med hjälp av handkraft, sidolyft och trampning framför , precis som alla säger, men är man själv så får man ta det lite lugnt och hushålla med krafterna, rulla maskin åt sidan och bygga botten med snö och ja är det isstöpe eller lera bottenlöst så får man hämta ris som binder sörjan, du måste ju ha botten så man får igång mattan och kan gasa loss, sen om man gasar hårt eller mjukt är ju beroende på maskin, fastnar man i lutningar så får man ju vända på maskin bara, elleer rulla bort den, dom flesta maskiner ska tåla rullningar, ev kan man kanske försöka spara rutan, men det brukar man ju inte orka, Och så till det sista (bästa?) knepet, en snobunje, tyvärr har jag bara sett det på film men det verkar var klockrent..oavsett om man är själv eller har tur och är 2 skotrar..
Tippa ner maskinen på ena sidan o sen trampa ner snö, som du säger brukar jag också köra med då man fastnat riktigt jävligt. Funkar kanon, måste vara det bästa och enklaste sättet!
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Låter som en grymt bra teknik! Tack för den, ska komma ihåg det om det råkar hända att man fastnar riktigt rejält. Att man inte tänkt på det förut :)

Men tusen tack iaf!
Pröva någon gång som sagt. Satte ner mig i en bäck (en annan, inte den jag nämnde i tråden "Skotertabbar" för den som läst där. Hmm, börjar bli mycket bäckar...) som gick bredvid leden, skidan skar och där satt man. Lyfte mig gråtfärdig med bandet fullt av slask och mörkret fallande. Började fundera på att ta ner träd och lyfta, o.s.v. när jag fick idén, välte skotern, drog runt den 90 grader, välte tillbaks den och körde iväg, gick på en minut.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Eftersom vi är Norrlänningar... Det är ju bara att ta skotern på axeln och bära den hem.