Att Köpa Sin Första Bil.

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
XC 70 verkade ju inte så dum heller, men brukar inte 4 hjulsdriften ge upp på dom? dyrt att fixxa?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Passat 1.9tdi drar inte mycket men skatten kostar fläsk, de flesta som är till salu verkar närma sig 40000mil, och då tycker jag nog att 30-40000 är dyrt.
De jag har pratat med som haft sånna säger att man måste kunna skruva.

xc70 2,4t, trevliga att åka i men om du inte är duktig på att köra så drar det endel soppa, dock drar farsans sån med släp ungefär lika mycket som min framhjulsdrivna 2,4 170hk.
De kan kosta en hel del i reparationer om man har otur. stötdämpare bak är svindyra.
försäkringen brukar dock vara ganska låg.
De tar sig fram mycket bättre än folk tror, och fyrhjulsdriften ger inte upp så länge man har lika däck med lika mönsterdjup och rätt tryck runt om.
Viktigt att fylla olja i vinkelväxeln med jämna mellanrum för den läcker alltid lite.

om du inte gillar att skruva bil så antingen köper du ingen eller så skaffar du flertalet vänner som kan hjälpa till
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Passat 1.9tdi drar inte mycket men skatten kostar fläsk, de flesta som är till salu verkar närma sig 40000mil, och då tycker jag nog att 30-40000 är dyrt.
De jag har pratat med som haft sånna säger att man måste kunna skruva.

xc70 2,4t, trevliga att åka i men om du inte är duktig på att köra så drar det endel soppa, dock drar farsans sån med släp ungefär lika mycket som min framhjulsdrivna 2,4 170hk.
De kan kosta en hel del i reparationer om man har otur. stötdämpare bak är svindyra.
försäkringen brukar dock vara ganska låg.
De tar sig fram mycket bättre än folk tror, och fyrhjulsdriften ger inte upp så länge man har lika däck med lika mönsterdjup och rätt tryck runt om.
Viktigt att fylla olja i vinkelväxeln med jämna mellanrum för den läcker alltid lite.

om du inte gillar att skruva bil så antingen köper du ingen eller så skaffar du flertalet vänner som kan hjälpa till
nog kan jag skruva lite bil, problemet är att det är så förbannat tråkigt och jag har inget garage jag kan vara i. man bangar ju inte på lite nödvändigt fix och service.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja om inte annat är ju en Land Rover ett effektivt sätt att ha någonting att göra på helgerna. Och vardagskvällarna. Och när det är -20 och kolsvart ute och du befinner dig mitt ute i skogen.

Men som många säger, så länge du inte kan köpa en riktigt jävla fet bil så är det ju faktiskt rätt tråkigt att köra bil. Ja menar vist är det trevligt med en bil på 260hk men hur ofta har man nytta av det egentligen när man pendlar med bilen? Man tröttnar rätt fort på att köra som en idiot när man kört ett par tusen mil...
Mitt tips är att köpa en bil med hjärnan så kan du sen köpa en skoter (eller vad tusan som helst som är roligare än bil) med hjärtat. =)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
farsan har haft en v70xc 02, med visko kopplingen och 2,4 turbo. vi fick byta 3 hjullager bak, bromsar bak, klapperstag bak båda sidor 2 gånger, färddatorn fick frispel (vanligt fel på dom första års modellerna, kostar 9 tusen att byta), stereon blinkade hela tiden, något fel med turbon då vi tappade laddtryck titt som tätt, den tog ganska mycke olja (ca litern efter 1000 mil).

men fyrhjulsdriften var det aldrig fel på trots att vi hade visko kopplingen och inte haldex och då körde vi med olika däck och även reservhjulet någon gång. fast verkar vara haldex som rasar oftare som tex hylsan mellan låda och vinkelväxel, eller någon tryckgivare i haldexen som ger upp och den blir framhjulsdriven.

däremot är det ju inte så sköna bilar att köra, dålig fjädring, där är min 23 år gamla merca är mycket bättre i fjädringen trotts 50 tusen mil mot volvons 25 tusen
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Fiat Strada som du chipptrimmar för att få några extra kusar (Den blir inte så mycket roligare, men lite ), sen bygger du ett sleddeck som lock så kan du parkera släden där och fara omkring , när du inte har skotern på flaket så drar den bara 0,5 :)
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
en XC70 med den gamla D5an på 163hk eller vad de nu var med chip gick rätt billigt, vill minnas att den gav lite under 200 ponnysar. Härlig traktor karaktär i motorn och helt ok att köra, dock är alla XC modeller väldigt svajiga, men perfekt som dragare och har bra framkomlighet :) Jag hade satsat på en sådan iaf :) Dock om jag skulle lätta rejält på plånboken så skulle jag satsa på en nyare BMW med X-drive kort å gott så får man allt, men de kostar :)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
den får ju ta lite soppa, bara den går bra;) volvo motorn brukar väl vara rätt stryktålig, såg nyss en xc70 på blocket som hade gått nästan 50000 mil!?
sjukt rymliga också, man skulle ju lätt kunna övernatta i en på sommarn? brukar göra rätt sköna roadtripps så det vore ju ett pluss.
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_XC70_2_4t_Ocean_race_51640555.htm?ca=6&w=1
den här såg ju rätt go ut endå, blir väll att skaffa villa å hund nu då;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
exakt en sån där var det farsan hade. men det där var ju sjukt dyrt, vi sålde våran för 35 tusen med 25 tusen på mätaren och då tyckte jag det var mycket.

så stora är dom inte, trånga i baksätet pga att det är så långt motorrum och även stor och klumpig instrumentbräda så framsätena hamnar långt bak
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Den där har den gamla fyrhjulsdriften med viskokoppling eller va de heter, sen var den ganska dyr för att vara en -02a, men plus med ocean race, var ganska bra utr i dem, va typ allt förutom navi original
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Sen får du ju dra mer med en vanlig v70 awd än xc70. Värt att tänka på om man ska dra mkt släp.
Många äldre bekanta som fått byta bil när det bytts husvagn.

Sen att en bil alltid ser bättre ut utan plast på skärmarna är väl ingen hemlighet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Till min kära arbetskamrat som sett tråden och gärna pratar skit bakom ryggen kan jag väll bara säga att desperata tider kräver desperata åtgärder, jag tänker naturligtvis inte köpa en raptor, men försäkerhetens skull kann du väll sprida lite rykten ller doppa insidan av mina handskar i fett
Då blir jag skitglad
Så din arbetskamrat har kladdat fett i din handske, trevlig kille.

Mercedes 124 är fina bilar. Kanske de finaste bilar som någonsin tillverkats. Problemet med dessa bilar är ägarna. Majoriteten av ägarna är väl ordentligt folk som vill ha en bra och billig bil men tyvärr har alla tattare, dieselslangare, lowlifes och annat löskert folk valt att köra just mercedes så ingen tar en mercaraggare på allvar. Men det säger jag med kärlek för jag kör omkring i en dieselmerca nu.

Men ärligt talat, nu har jag ett förslag:
Jag vet inte din budget men låt oss säga att du har 40k just nu. Det är en rund och jämn summa som alla kan spara ihop till på bara några månader. Lägg in dessa 40k som handpenning på en sån här bil:
http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_XF_2_7d_Premium_Luxury_JAGUAR_APPROVED_49035273.htm?ca=1_1&w=3

Om du amorterar riktigt hårt och avslutar lånet på två år så får du en månadskostnad strax under 10k/mån med ränta inräknad. Tillkommer skatt och försäkring och om vi räknar högt på det också så har du en kostnad på 2k per månad. Sammanlagt 12k per månad i kostnad för att kunna köra den en av de finaste bilarna som tillverkas just nu. Och då räknar vi högt på kostnaderna, om du vill amortera på 5 år istället så har du en månadskostnad på under 6k/mån inräknat skatt och försäkring på 2k.

Bilen är inte utrustad med dragkrok men det finns i tillbehörslistan eller så kan du montera själv. Sen ger du din far ett erbjudande: Att du får låna släpvagnen om du gör något renoveringsarbete på den. T ex att du byter golv, drar om elsystemet eller byter däck. Alla dessa åtgärder kostar förutom lite arbete från några tusenlappar upp till max 5k. De flesta föräldrar borde gå med på det.

Bilen som jag länkade till är inte den mest pålitliga, isåfall hade jag länkat en toyota, men du har garanti på den och du tecknar givetvis vagnskada på försäkringen. Jaguar har ett av de bästa kvalitetesryktena bland brittiska bilar och XF är en av de bättre modellerna som Jaguar tillverkat. Hur som helst så blir det ändå inte lika mycket skruvning som i valfritt jänkejunk.
Den är inte så dyr i skatt och det är mest äldre herrar som kör biltypen så försäkringen är billig även om du skriver den på dig själv. Det är en diesel och den drar till skillnad mot en raptor lite soppa.

Men framförallt och kanske viktigast. Bilen är ett fulländat autobahnlok gjort för att lägga långa etapper av europeisk asfaltyta bakom sig på kort tid rattad av europeiska affärsmän och societetsfamiljer på tjänsteresor eller bilsemester. En ford lightning är en traktor byggd av inavlade bönder för inavlade bönder. Ingen kommer tro att du kompenserar för din snopp, di blir coolast på parkeringen och framförallt så kommer din miljömupp till svärfar bli förbannad både därför att du är en miljöbov men också för att du din jävla pojkspoling har råd med en bättre bil än han.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
xc70 har även problem med mellanaxeln. Och dom är sinnessjukt dyra... Går ej byta stödlagret ens. Kostar ca 10k att byta axeln. Det finns dessutom 3 olika längder på axeln. Konstigt som fan...
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Arjeplogarn: eftersom mamma har släktforskat och kommit fram till att jag är 7männing med mig själv så passar en lightning mig alldeles ypperligt alltså?;)
fan ta mina rötter från mora...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
bara gasa, du känner stor skillnad mot för om den bara driver fram. du kan även öppna dörren och hänga ut och dumpa kopplingen så ser du om det slirar bak också
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Prova gasa genom en rondell, driver bara framhjulen så märks det direkt...
Ja antisladden/antispinnen kan vara en fördel att stänga av också.