Attackvinkel

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Läste på forumet att optimal attackvinkel är 17 grader. Nån som håller med/ säger emot eller kan förklara varför det är just 17 grader????
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Läste på forumet att optimal attackvinkel är 17 grader. Nån som håller med/ säger emot eller kan förklara varför det är just 17 grader????
Skulle vara onekligen intressant att få ta del av en sådan redovisning, så man hajar tänket bakom.

Rent spontant känns det endast som en kompromiss mellan ex. mattlängd i backen/snön, nedåtriktad vektor/uppåtlyftande kraft och en drivkraft framåt.
Att begränsa sig till just 17° känns lite insnöat, då det förefaller ytterst individuellt hur en specifik maskin beter sig med olika attackvinklar - beroende på en massa olika faktorer såsom matta, fjädring, framvagn, etc.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Skulle vara onekligen intressant att få ta del av en sådan redovisning, så man hajar tänket bakom.

Rent spontant känns det endast som en kompromiss mellan ex. mattlängd i backen/snön, nedåtriktad vektor/uppåtlyftande kraft och en drivkraft framåt.
Att begränsa sig till just 17° känns lite insnöat, då det förefaller ytterst individuellt hur en specifik maskin beter sig med olika attackvinklar - beroende på en massa olika faktorer såsom matta, fjädring, framvagn, etc.
ja absolut ,det är nog hyfsat individuellt mellan modellerna
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag läste på en amerikansk Hillclimb sida för någon månad sedan. Där hävdade de bestämt att 17 grader var optimalt....
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
en brantare attackvinkel borde packa snön mer än en flackare vinkel. ju flackare vinkel desto mer rider skotern på vändhjulen och skidorna och man tappar nog lite bärighet, bara en tanke om vinkeln, vet däremot inte huruvida 17grader är optimalast. men ett intressant ämne iaf!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ju mindre attackvinkel det är desto närmare backen hamnar drivaxeln. Därför brukar det vara lite brantare på sportmaskiner. Mera fjädringsväg=brantare vinkel.