Attackvinkeln

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
Som några av er redan vet så har mxz 440x -02 en ganska kraftig attackvinkel. Nån som vet hur jag kan få bort den så mattan ligger plant mot backen när jag sätter mig på skotern?
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
antic skrev:
Du gör som mountainåkare alltid gjort. En drop n' roll på kedjehuset och flyttar boggien bakåt samt monterar drop brackets. Sen på med längre matta så har du en typ renagade.
Om du vill kan du få ta det på svenska oxo :D Nej men jag vill inte ha längre matta :) Trivs bra som det är, vill bara att jag ska få mer klös i starten, som det är nu står jag bara och spinner på samma fläck medans dom andra sticker iväg, men kör vi en flygande start (30km/h) ungafär. då tar jag dom flesta :)
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Ska du ändra attackvinkeln så måste du ändra geometrin. Sänka skotern är ett sätt men det vill man inte. Flytta bak boggien ett annat.

Drop n' roll betyder att man flyttar ner axlarna för att få ner drivhjulen och vinklar om kedjehuset för att få lite mer frigång för höga kammar i bandtunneln. Men det innebär att man måste höja bak för att få tillbak sitt skidtryck, därav drop brackets.

Ska du ha mer fart i starten kan du fixa mer viktförskjutning. Sätt kopplingsblocken med tjocka sidan neråt och flippa bak gummistopparna helt. Inget jag skulle köra med då man tappar allt skidtryck vid kurvtagning.