Avgasläckage mellan pipa-burk

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nu är det så att det läker lite avgaser mellan pipan och burken. Vad ska använda att täta med??
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det tål värmen då va??? Och dom fastnar väl inte i varann?? Pipan ska ju kunna gå att ta lös som vanligt.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Thor skrev:
Testa avgaspasta...finns på okq8
Alltså avgaspasta stelnar väl och blir hårt...? Och anledningen till att pipan och burken är ihop satt med fjädrar är att det ska kunna fjädra och flexa i sidled. Och om man smetar på avgaspasta så blir det nog tätt ett tag tills pipan rör på sig, då spricker nog pastan och läckan uppstår igen...

Har samma problem på min RMK och vet inte heller riktigt hur jag ska göra för att få till det.
Någon måste väl ändå stött på detta problem och ha en lösning?
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
bengan_81 skrev:
prova med annat tätning då som hermaldite orage eller gul tror jag det e silikone det brukar funka tål värme också!
Okej, har du någon aning om var man kan köpa detta? Och om det är dyrt?
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
skulle inte rekomendera hemerite packnigs-silicon. den pallar inte så mycket...
prova att ta packningsmatreal (inte gummipakning) i lämplig storlek blöt up det med vatten
då blir det mjukt å formbart läggdet mellan flänsarna å kläm ihop ta sedan av den å klipp till hålet efter avgas-flänsen...
har inte provat själv men det är ju värt ett försök
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Försök använda sånt man sätter i luckan på pannan hemma, finns en "halvmjuk" tätningslist som klarar värmen när man eldar ved. Det borde gå få den att sitta mellan dom 2 delarna.
Finns på Krauta här i Sundsvall men borde finnas på dom flesta ställen som säljer kaminer/pannor.

/jonny.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kisse skrev:
Använd värmetålig silicon, det är absolut det bästa alternativet. Det kan röra sig + att det tätar bra.
Japp, fick det tipset tidigare. Blir att prova det.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Errrnst skrev:
Nae... Nu har du nog fått det där om bakfoten, det öär prylar från Polaris som pallar för trycket!

Arctic är en annan femma! :D


ÖÖÖH Ursäkta om jag misstar mig men det var väl på en Polaris problemet satt!!!!:D