Avgasportar och kylarvätska

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Har en xc 500 sp-00:a! I instruktionsboken står de att man bör rengöra avgasportarna va 50:e mil vilket jag ska göra så fort jag får tid! En av portarna är lite kladdig och en är torr! Räcker det med rengöring eller är de något som gått sönder?

Har en till fråga:
Hur ofta ska man behöva fylla på kylarvätska? Vad är normalt på den här modellen? Vart läcker det oftast?

Tacksam för svar, vill dock inte veta hur "hårt" skotern går el dyl så snackare undanbedes!
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
om jag inte missmisser mig så ska man byta kylarvätska varje år och de skadar ju inte om du byter broms vätska och kedjehus olja och smörjer in alla nipplar i boggi o framvagn.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag byter bara glykol om jag rivit motorn av någon anledning,däremot så byter jag kedjehus oljan och smörjer nipplar 2-3 ggr säsong ,bromsvätska vartannat år
angåend läckage kolla kring slangklammren till å börja med ,min läkte vid klammret på pumpen.

lycka till :)
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Såg idag när ja öppnade portarna att gummihöljet innanför var trasigt! Någon som vet vad ett sånt kostar? Något mer man bör kolla på/byta på en gång?
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
om du måste fylla glykol är det ju läckage nånstans! du ska inte behöva fylla alls! membranet till ves:en på min 700a kostade ca 600spänn om jag inte kommer ihåg fel
 

gandersson

Aktiv medlem
17 feb 2007
56
0
1
Köpte ett nytt membran idag! 540:-!
Ja de måste läcka lite kylarvätska någonstans! Får leta reda på var!

Tack för svaren!