avgassmäll

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
På min mxz 700 -00 så ibland när man försöker starta den så kan det bli sån där avgassmäll. Det är ju att den tänder bensin i avgasröret, men är det nått fel???
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Tändstiften är känsliga just när motorn är nystartad, det kan ju vara något stift som inte tänder alla gånger som det borde.
Då åker soppan ut i pipan och antänds när stiftet "kommer igång" igen.

Händer det bara ibland och om det inte är allt för kraftiga smällar så är det nog inget att bry sig om, ska man kunna avgöra om det är något som bör åtgärdas måste man ju nästan få höra skotern "live".
 

T5

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Piteå Sverige
Hur stannade du den, hann den gå ner på tommgång innan du klappar in stoppen?
Min kan ge avgasknall i startögonblicket om jag har haft för bråttom med att stänga av den innan.
Har som regel att köra lugnt strax innan jag ska stänga av den och vänta tills motorn har gått ner till normalt varvtal.
 

Anders_E

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
näsåker sverige
ja har en MXZ 600-99 den ger också avgas smällar om man stänger av den för fort å sen startar den man måste låta den stå å gå en liten stund innan eller köra lungt sista biten....
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Tjena boys!

sitter på en -99 summit 600 och har samma problem som ni, fast jag har hittat en lätt workaround. Man tar helt sonika ochbara trycker på choken eller duttar till den om ni förstår. Olika mycket beroende på hur hög tomgången för tillfället vill ligga. Detta får till följd att motorn sjunker i varv och man kan trycka in knappen när den ligger under 2000 rpm t ex, då slipper man avgasknall nästa gång man slår på sin pärla :)
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
PS jag har snackat med kunniga som säljer skidoo och de menar på att det är normalt för dessa årsmodeller/motorer och inte så mycket att bekymra sig över.
 

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
39
Järvsö
Ja det är just om de nhar stått några dagar och då när man dragit ett tag så kan det nån gång ibland komma en knall så det är ju inge märkvärdigt. Men som Rydde sa så verkar det vara normalt:)
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
min "polaris" är helt cp nu för tiden den jävlas me de där avgassmällarna hela tiden när man drar på under 5000rpm sen efter 5000rpm går den underbart så tyvär så kan ja varken tävla me skotern åå ska ja klättra måste ja ha lite sats så ja hinner över fem tusen varv kan inte smyga i början för sen dra på , då kommer 2 avgassmällar på direkten .. bytte iof stift nu åå den går väll lite bättre men endå! tycker inte en 600 av 98års modell ska gå så dåligt när den endast gått 400 mil