Avgastemp eller Cylindertemp??

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Jag håller på att bygga en liten datalogger som ska logga 2 normala temperaturer, primärvariatorns varvtal, mattans varvtal, acceleration X och Y samt temperatur i cylinder eller avgas.

Vad ska jag välja cylindertemperatur eller avgastemperatur.

Vad har de för skillnader och vad är de bra till?

Tacksam för all hjälp
 

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
dannyb-7 skrev:
Jag håller på att bygga en liten datalogger som ska logga 2 normala temperaturer, primärvariatorns varvtal, mattans varvtal, acceleration X och Y samt temperatur i cylinder eller avgas.

Vad ska jag välja cylindertemperatur eller avgastemperatur.

Vad har de för skillnader och vad är de bra till?

Tacksam för all hjälp

coolt ...... Finns ju redan "idiot-lampa" för hög vattentemp på alla skotrar ..... Avgastemperaturen tycker då jag att du ska satsa på .... Då man kan finjustera bränsletillförseln med den informationen. Fördelaktigt vore även att använda 2 avgastempgivare 1 till varje cylinder ............ Koppla in en knacksensor också när du ändå är igång :) ..........
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Använd dig av avgastemp.
Det är lättare att se bestyckningen på motorn då.
Dessutom ser du snabbare när motorn går för varm. Avgastempen visar direkt när du får för lite soppa. Cylindertempen visar ett stigande värde långt efter.
 

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
"Cylindertempen visar ett stigande värde långt efter."

Vad menar du egentligen ?

dannyb-7:
Antar att namnet är ditt användarid på skolan ....... Tänkte du bygga loggern från skratch samt programera den elr vad
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Nu fungerar accelerationen

Har fått accelleration i X och Y led att fungera med MAX och MIN värde (-2 - +2G), dessa kan skrivas ut på en tvådelad VFD display. Tänkte börja med uteTemp och kylTemp i kväll.

Tack för tipsen om avgas tempmätare! Fortsätt gärna ge tips eller funderingar.

/Daniel
 

libbresse

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Luleå Sverige
använder du någon slags gravitationsgivare för att mäta accelerationen? Om du har låg intensitet på bruset så kan du ju integrera accelerationen och ta fram hastigheten också :D
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Jag har funderat på den typen av hastighetsmätare, men givaren är inte nog exakt för att få fram ett vettigt värde. Tänkte köra med en hallsensor istället, med en magnet på dirvaxeln.
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Nu fungerar även två tempgivare som har temperaturområdet -50 - +125 C. Tänkte att de skulle användas till utetemperatur samt temperatur på kylluft eller kylare.

Nu ska jag börja med halleffektgivarna för att visa hastighet och varvtal.
 
Last edited:

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Statusrapport:
Nu kan jag kalibrera givarna. Har infört Max och Min värden på alla givare. Kan resetta MAX och MIN värden. Jobbar just nu med inspelningsfunktionen.
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Statusrapport:

Nu kan man spela in loggarna på EEPROM minne!
Har problem med vartalsfunktionen, ska försöka lösa detta innom kort.
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Det låiiger en massa elektronikskrot hemma och jag tyckte jag behövde en avgastemperaturmätare efter att den snöskkurit förra vintern. Tänkte även börja labba med variatorn, och med loggern kan jag ju se exakt hur utväxlingskurvan ser ut.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Det låter som ett väldigt trevligt projekt, kan du tänka dig att släppa ifrån dig ritningar och kod när du blir klar, jag skulle vilja ha en liknande logger till bilen.
 

RV-raptor

Medlem
10 aug 2004
10
0
1
ÄLVSBYN
Dannyb-7 och andra som har koll på elektronik.Jag vill ha en "mätare" med 2 varvtalsgivare,(hellst optisk, men magnet är ochså OK) och 1 display för att mäta utväxlings förhållandet i variatorerna t.ex från 5:1 upp till 0,6:1 överväxling (ev. 3 displayer för att även visa varvtalet på båda axlarna).Jag är inte duktig på elektronik, men ett "sätta ihop kit" klarar jag lätt eller om man kan köpa en färdig för hyffsade pengar.Tacksam för tips.
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Mitt arbete har legat nere ett tag.

Har inte fått tummen ur på länge pga att allt blev jobbigt när microprocessorns minne tog slut och varvtalsdetektering inte var möjlig. Nu har jag splittat koden på två processorer och är igång igen. Jag är ledsen att säga det, men detta är nog inget man försöker löda ihop på en kväll som oinvigd. Jag lovar dock att när det är klart ska jag lägga ut kod och schema på nätet för den som vill prova.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Bra, vi håller på lite på planeringsstadiet med en dashlogger för bil, och det kan ju vara bra att få se hur andra löst en del problem.

Vad använder du för givare för avgastemp?
Har du sett några IR-tempgivare som funkar upp till kanske 800-1000 grader?
 

RV-raptor

Medlem
10 aug 2004
10
0
1
ÄLVSBYN
RV-raptor skrev:
Dannyb-7 och andra som har koll på elektronik.Jag vill ha en "mätare" med 2 varvtalsgivare,(hellst optisk, men magnet är ochså OK) och 1 display för att mäta utväxlings förhållandet i variatorerna t.ex från 5:1 upp till 0,6:1 överväxling (ev. 3 displayer för att även visa varvtalet på båda axlarna).Jag är inte duktig på elektronik, men ett "sätta ihop kit" klarar jag lätt eller om man kan köpa en färdig för hyffsade pengar.Tacksam för tips.
Ingen som kan tipsa mig.
 

dannyb-7

Medlem
7 okt 2004
36
0
1
Luleå
Arbetet fortsätter

Nu fungerar två varvräknare på primär respektive sekundärvariatorn. Har laggt till en timer som inte riktigt är OK än. Det börjar bli avancerat snart, har fått splitta koden på två PIC16F628 för att få plats mewd allt. Funderar på att kunna spara loggdata på ett smart card, återkommer om detta senare.

Som avgastempgivare har jag tänkt använda http://www.exhaustgas.com/ (där finns även data på givaren) eller någon Wastax tempgivare som finns på varje skoterdels butik, säljs bla av duells.

Fortsätt gärna ge tips/förslag m.m