Avgastemp mätare?

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
De är bra för att se vilken temp avgaserna har. När man bestyckar om förgasarna måste man se till att det inte blir för heta avgaser, då är risken att motorn skär. För snålt bestyckat ger högre temp.

Man hinner inte se att den håller på att skära, när det blir för varmt går det så snabbt att man inte hinner reagera, men det är bra för att göra inställningar.
 
N

nollkoll

Om skoterfabrikanterna utrustade alla maskiner med EGT ( Exhaust Gas Temperatur, avgastemperaturmätare) skulle koltillverkarna blivit tvungna att dra ned på personalstyrkan. EGT - mätaren borde vara lika viktig, om inte viktigare, än tankmätare, varvräknare, vattentemp och hastighetsmätare.

Redan i början av 80 talet när jag investerade i min första bromsbänk, sade den amerikanska tillverkaren - Get a EGT-gauge or you will have a full bucket with sezed piston in a couple of runs. Jag följde rådet och köpte en mätare till bänken men ändå åkte ett antal kolvar och någon vevaxel ner i hinken genom åren. Kan då aldrig en kolv skära om avgastempen är rätt? Det kan den förvisso, men chansen att det händer är betydligt mindre eller väldigt liten. Det finns haverier av annan karaktär t.ex. utmattning, snöskärning, glykolläkage, fastbrända kolvar o.s.v. Vad avslöjar EGT-mätaren , är en vanlig fråga. Enklaste svaret är i första hand bränsletillförseln via förgasaren (bestyckningen) och tändfunktionen. Inte i första hand, som många tror, avgassystemets temperatur även om det i och för sig är där man har tempgivaren. Hur många har inte funderat på att bestycka om förgasarna när man drar till fjälls. Frågan är oftast: törs jag gå ner på munstyckena ett eller två steg? Förmodligen blir det ett steg och maskinen går halvbra, och drar mycket soppa. Med en EGT-mätare rätt monterad behöver man inte gissa, bara bestycka ner till nålen eller digitalsiffrorna visar rätt värde.

Märks direkt

Skulle t. ex. ett insugningsgummi spricka eller släppa in luft, då märks det direkt på mätaren.Likaså om det fryser i bensinen eller om smutspartiklar begränsar bränsleflödet genom munstycket , så avslöjas det också.

Lagerhaveri märks

Ett avancerat fel som t.ex. att ett vevstakslager håller på att haverera kan endast ett vant öga med känsla för motorer upptäcka. Men också en EGT-mätare. Den oinvigde lyfter nog på ögonbrynen för det påståendet. Men i det flesta fall börjar lagret under en längre tid gå varmt för att slutligen överhettas och skära ihop. EGT-mätaren visar då ett högre gradtal för den cylindern p.g.a. bränslet som går ner i den delen av vevhuset, delvis förångas och det förbränningsbara bränslet i den cylindern minskar. Man bestyckar upp den förgasaren som en tillfällig hjälp och undviker på det sättet ett stort haveri. Priset på den EGT-mätare som visas på bilden kostar lika mycket som ett kolvbyte inkl. arbete och packningar.
Ett klipp från tord`s artiklar