Avsmalning framvagn SWB Assault -12

Flugstark

Medlem
13 okt 2007
38
0
1
Luleå
Hade velat få ner spårvidden till 39"-40"

Har kollat på Zbros,Timbersled,Holz, Men allt verkar vara till PRO/RMK modellerna som har 39"-41" orginal.
Vad jag förstår passar dessa kit till min SWB men jag måste byta dämpare.

Går det att köpa Övre och undre A-armar från en PRO/RMK ?
Måste man hursomhelst korta/byta dämpare om jag ska ner till 39"-40"?
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Ja du måste byta dämpare till kortare, eller korta dom du har nu. Det kostar runt 1900 har jag för mig.
Har eventuellt framdämpare till 13 PRO till salu om det är intressant.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Låg uppe annons på blocket i vintras med avsmalningskitt där man inte behövde korta dämparna, va nån kille som gjorde egna a-armar.
Men kan inte hitta den annonsen nu men förmodligen kommer det nog upp en ny annons när det börjar dra ihop sig för vinter, om han fortfarande tillverkar vill säga.

Kanske är nån här på forumet som gör dom? eller nån här inne som köpt sånna och har kontaktuppgifter för att få tag på killen?
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
Nej du måste inte korta ner dämparna! Inte på 12ans iaf. 11ans måste du göra de. Det funkade klockrent på min 12as SWB assault! Jag köpte zbroz 39" framvagnen! Sen vet jag inte hur det är om du köper rmk framvagnen! Men du behöver lite annat stuff med! rmk spindlar behöver du! Om du inte vill kapa i dom som sitter på! Det är för att man ska få fullt styrutslag. Sen behöver du över a-arms länklager från en rmk. Plastbussningarna från en rmk ( osäker på om dom som sitter på SWB passar) Dom sa då åt mig att dom inte passade men glömde prova :S ! distansen till skidorna med!

 
A

AssaultRMK

Peter Wilhelmsson heter killen som hade annonsen på Blocket om Avsmalningskitt. Har själv köpt ett kitt utav honom till min Assault RMK. Tror dock inte att han tillverkade kit till SWBn.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Peter Wilhelmsson heter killen som hade annonsen på Blocket om Avsmalningskitt. Har själv köpt ett kitt utav honom till min Assault RMK. Tror dock inte att han tillverkade kit till SWBn.
Efter att jag ringt och frågat så har han börjat tillverka smalare framvagnar till swb assault. där övre originalspindel kan användas. jag har provat ut ett kit och han kommer nog att börja annonsera sälja dessa till hösten.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Efter att jag ringt och frågat så har han börjat tillverka smalare framvagnar till swb assault. där övre originalspindel kan användas. jag har provat ut ett kit och han kommer nog att börja annonsera sälja dessa till hösten.
Har du kontaktuppgifter till Peter ?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Peter Vilhelmsson
073-180 10 41

Annonsen är ute igen på blocket.
5000:-

Har ett avsmalningskit komplett med styrstag, monteringsats, övre och undre a-armar. Kitet är anpassat till Rmk Assault och -11 SWB för att slippa kortning av stötdämpare. Spårvidden blir samma som RMK/PRO RMK. Passar även tidiga rush och dragon.
För nyare SWB och rush finns även ett anpassat kit för att slippa både stötdämparfix och köp av övre spindelleder.
Finns även stålarmar för PRO RMK för att slippa limmet. Avsmalning för både PRO och vanliga RMK alla årsmodeller, alla anpassade för resp. modell = inget strulande med stötdämparfix.
Dessa a-armar är både tyngre och givetvis starkare än original. Handgjorda i svenskt stål och pulverlackad i valfri kulör.
Obs snabba reservdelsleveranser hela sässonger, inget rest etc.
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Tänkte också beställa till min Switchback Assault 13.
Vad är att rekomendera 36" eller 39" med tanke på att jag väger 110Kg om det spelar någon roll att slaglängden blir något kortare med 36" ?

/Mvh: Mikael Pettersson
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Tänkte också beställa till min Switchback Assault 13.
Vad är att rekomendera 36" eller 39" med tanke på att jag väger 110Kg
om det spelar någon roll att slaglängden blir något kortare med 36" ?


/Mvh: Mikael Pettersson
Beror på vad du prioriterar, endast lössnö =36. Har du tänkt åka led också så gå på 39.
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Gammal tråd, men är det någon som testat och fått det att funka?

Har en swb -13 som jag gärna skulle vilja smalna lite

Så är det värt det? och hur blir köregenskaperna?
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Bytte på min assault till 39 och blev stor skillnad med Willhelmsson egentillverkae fram vagn:)
Dock bytte jag skoter tidigt på säsongen så han aldrig testa den i ordentliga förhållanden:-(
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Hur blir skidtrycket? såg någon bild på en som såg väldigt hög ut fram. blir den väldigt tungstyrd efter led?

Får kolla vidare på det här :)
Tycker Swb är perfekt längd på där jag bor, men på tok för bred mellan skidorna.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Ställer frågan här istället för att skapa en ny tråd...

Någon här som vet om en 39" Wilhelmsson framvagn från en 2012 RMK passar rakt på en 2011 SWB Assault eller vad man behöver göra för att den ska funka?
 
Last edited: