Bärarm samt dämpar haveri IQ RR

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder så lyckades man med ett litet haveri under gårdagen, lyckades helt sonika att knäcka undre bärarmen på mitten (helt av) vilket medförde att skidan vek sig och tog även med sig stötdämaren som även den gick av.
Så nu lyder min fråga vad tror ni det skulle gå lös att köpa en ny kolvstång till dämparen och få båda dämparna renoverade eller köpa en begagnad för ca 2300:- (ca 113 mil) samt vad en bärarm kan gå lös på? eller bättre att få tag i en hel framvagn? armen kändes ju ganska lätt knäckt dock =P endast en liten framåt volt så var det klart... Samt vart på chassit det kan ha tagit stryk bärarmsfästena och "stål förstärkningarna" såg hela och fina ut iaf, något mer ställe jag bör kolla på?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Med starkare a-armar skickar du in kraften i chassit istället. Tex Nytro där man kröker subframen men a-armarna kan vara oskadda..
Kommer att tänka på en kille som ville lätta sin zrt800 inför dragracingsäsongen. Han svetsade a-armar i aluminium som var grymt lätta, när han skulle köra upp den på släpet till första tävlingen hakade styrstålen i släpet och framvagnen blev skrot.
Köp en beggad dämpare och a-arm.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej ingen ide att fläska på med några yber förstärkta saker alltså.... Btw är det någon här som har satt en assault framvagn på en IQ? och isf har några erfarenheter från detta om det bara är "bolton"?
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Tjena tänkte köpa en rr men har hört att de är tungstyrda, därför fundera jag på köpa en zbroz framvagn som är lite smalare(lättare att Burka med) men då vill jag byta till spindlarna som sitter på -11/-12 rmk/assault/rush men vad kostar det?? Och måste man byta dämperiet då eller passar det bolt on??

Tacksam för svar mvh/johanna