Bästa boggin?

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Vilken är den bästa och i viss mån lättaste boggin som går att köpa från en demonterad skoter, ange gärna vikt och årtal på boggin ifråga.

Varför jag undrar detta så funderar jag på ett skoterbygge, men detta är i planeringsstadiet just nu, vill bara se om det är praktiskt genomförbart så frugan får köra min Thundercat 1000 medan jag piskar hembygget.

Jag har tänkt mig en lätt twin på ca 100-120 hk, hembyggt rörchassi med aluplåt på, Phazer FX liknande upphängning fram, skall se ut som en Arctic Cat T660 Turbo huv och balja.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Bästa vet jag inte men en X-tra 10 Boggie är bra enligt många
Den är väl inte så bra för tuffare körning eller typ Crossbana, men den funkar nog fint för det flesta ledracers. Säkert mer komfort än på Edge och ProX.
Men beror ju helt på vad bygget skall användas till.

Årtal: Vet den kom 2003 på Edge (dock inte säker om det var på alla motoralternativ) har inte nån aning om vikt, fjädringsväg etc.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Den är väl inte så bra för tuffare körning eller typ Crossbana, men den funkar nog fint för det flesta ledracers. Säkert mer komfort än på Edge och ProX.
Men beror ju helt på vad bygget skall användas till.

Årtal: Vet den kom 2003 på Edge (dock inte säker om det var på alla motoralternativ) har inte nån aning om vikt, fjädringsväg etc.
Det var m-10 på dom flesta -03:eek:r(inte x-tra 10)..i Finland har även nåra 02:eek:r det..

x-tra 10 kom väll ca år 96-97 om jag inte minns fel..Garanterat att edge o prox är bättre än dom vi hård körning,tror dom ska va lättast av dessa..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det var m-10 på dom flesta -03:eek:r(inte x-tra 10)..i Finland har även nåra 02:eek:r det..

x-tra 10 kom väll ca år 96-97 om jag inte minns fel..Garanterat att edge o prox är bättre än dom vi hård körning,tror dom ska va lättast av dessa..

Hehe helt rätt jag som är ute och cyklar och blandar ihop "10:eek:rna" =)
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Det var m-10 på dom flesta -03:eek:r(inte x-tra 10)..i Finland har även nåra 02:eek:r det..

x-tra 10 kom väll ca år 96-97 om jag inte minns fel..Garanterat att edge o prox är bättre än dom vi hård körning,tror dom ska va lättast av dessa..
Det var inte alls M-10 på de flesta -03.

M10 fanns som alternativ, och tex. vissa 500 var utrustad med den boggien, Edge 800 fanns i en LE version med M10, men de allra flesta har ju EDGE boggie och vissa har då en förstärkt variant med clickdämpare (Pro X).

M10 är en mer ledanpassad okopplad boggie , varför EDGE boggien är bättre för hård körning. Men en M10 med Öhlinare är ju inte helt fel...
 

S.B

Medlem
29 okt 2006
20
0
1
pp1 inte den lättaste men går å piska nå grymt utan att öhlinarna bottnar