Du har stora krav som är ganska svåra att uppfylla!
Du vill ha en hållbar skoter att hoppa med PLUS att den ska gå bra i snön.
Hållbarheten står som jag ser det Lynx för. Men en Lynx i den prisklass du nämner är inte LÄTT! Den är hållbar,men kanske inte så kul att hoppa med,och definitivt ingen snögångare!
Ska du ha en hoppskoter,så är jag inne på en Arctic ZR eller Polaris XCR,dom är lättare än Lynxarna och har Fox-dämpare standrad. Yamaha är inte tunga heller,men har sämre fjädringsväg.
Sen har vi frågan om snögången.....ska man ha en SNÖGÅNGARE så ska man ju ha en förlängd,minst 345cm matta.
Men du kanske menar en KORT med så bra framkomlighet som möjligt?
Annars så kommer vi in på förlängda ledskotrar,och då måste vi se oss om efter en skoter med 345-matta,relativt lätt chassie och bra dämpare i 20.000-kronorsklassen.
Hmm....knepigt!
Vad jag kan säga direkt är att det är VÄLDIGT svårt att hitta en sån skoter som levererats så från fabrik,det blir nog snarare en SKS eller en AC-MC som utrustats med gasdämpare av nån tidigare ägare. En 500 SKS med Öhlinare eller en Mountain Cat 550 med Foxare runt om?
Ska du gå på en Powder special eller RMK av dom tidigaste modellerna så har du nog tur om du hittar ett fint exemplar för 20 papp! Men just dessa kan funka för dina behov om dom har bra dämpare. (ej standard)
Min slutsats är; Höj antingen prisgränsen,eller sänk kraven.
Det är nog det enda realistiska. För 30-papp börjar du nog kunna hitta en mer hybrid-aktig skoter som kan passa.