Bästa köp?

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Hej!

Jag SKA köpa skoter innom nästan direkt men jag har sådan beslutsångest. Tänkte höra med er veteraner där ute som säkert kört mer än mig vad som kan tänkas vara en driftsäker och samtidigt rolig maskin för runt 40-60 tusen?

Om någon har några billigare ideér skadar de inte heller :)

De jag har funderat på är F7, viper, fusion 600. Inte just för jag vet något om dem men de är himla fina att se på :confused:

Mvh Micke!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
samma här, man överbetala inte på fusion 600an, för det är många som har tokpriser på den, men kring 60-70 är okej =) beroende på skicket ;p f7an är en grym led dräpare=)
 

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Alltså ingen Viper då helst?... kanske någon vet vad man ska titta efter när man kollar på dessa modeller (fusion, viper, F7) vid titt/provkörning? är liksom lite novice på allt som heter ny skoter...

Har även fått rekomendationer att kolla på ski-doo's 550, är det något att ha? Jag kommer troligtvis att åka 50/50 led/lössnö-fjäll åkning.

Mvh Micke!
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag åker på lynxs 550 och den är kanon fin =) grym boggi ! men om du är lite novice, åk till en handlare då och kika;b
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Alltså ingen Viper då helst?... kanske någon vet vad man ska titta efter när man kollar på dessa modeller (fusion, viper, F7) vid titt/provkörning? är liksom lite novice på allt som heter ny skoter...

Har även fått rekomendationer att kolla på ski-doo's 550, är det något att ha? Jag kommer troligtvis att åka 50/50 led/lössnö-fjäll åkning.

Mvh Micke!
Vill du ha mycket krut ska du skippa Lynx 550f! Gillar du tunga maskiner och kör mest på led så ska du ta Vipern, dom andra 2 är perfekt allround!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du måste bestäma vad du är ute efter :) Pulver ? Snabb på guppig led ? Drift säker ? Driftsäker med bra att åka med kan jag rekommendera Vipern, dock så kan det vara en hel del justerande av fjädringen innan du blir nöjd. Köp en där dom har bytt ut dämparna är mitt tips. 32s matta är också en fördel. Har själv haft en viper 500 mil enda som gick sönder var en handtagsvärmare....

Snabb som fan på guppigled , köp Lynx 550 F -06 visserligen kommer den att kännas trött ibland men, fjädringen är samma som på 600an så du kan åka fullt över allt... Skippa allt som heter 800 från Ski-doo om det är runt -01. Försäkring på 1500 helår är ju värt en del också... :)

Med lynxen blir du inte besviken på fjärdringen och med vipern blir du inte besviken på motorn, sitter rätt matta och dämpare på är det få som hänger med. Är det ospårat på sjön så är är det måga 2 cyl som får lämna in trots mer effekt. :)

Har haft viper -02 , kör 550 F -06 och RX-1 05 nu :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo en sak till, med 32s matta funkar vipern över allt om du kan köra. Grymt rolig att klättra med tex. Sen har du effekt vid mattan i samma ögonblick som du ändrar på gasen och inte som med F7an att det händer först saker när du gasat med än halv gas... vipern är lite tyngre än 2 cyl men det är försumbart mot dom flesta andra. (Dock inte F7 som är lätt som fan... men så spricker den också.) Är du dessutom novis så är Vipern LÄTTKÖRD. Den är lätt att styra med, bra broms känsla, lätt gasad samt väldigt förlåtande när föraren gör fel , iaf på led :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Då du tänker dig ha en skoter för 50/50 led och lössnö.
Så skulle jag välja en Crossover. Då du eventuellt är inne på en AC och budgeten stannar vid max 60 papp, så får du utesluta Crossfiren, men en F7 ext kan kanske vara ett alternativ.
Jag har kört en sådan sedan -04, går kanonfint, på 500 mil har jag bara behövt byta slidsen.
Men om du väljer en sådan, så känns orginalmattans 34 mm kammar, enligt mig, lite för tam, i verklig lössnö.
Har själv tänkt byta ut den mot någon med högre kammar.

Detta gäller sannolikt i ännu högre grad om du väljer kortare maskiner, oavsett märke.
Ska du ha en maskin som även går i lössnö så bör nog mattan vara uppemot minst 44mm.
men på led räcker nog std. mattorna mer än väl. Så väljer du en kortare maskin så går den faktiskt rätt så hyfsat i lössnö med lite högre kammar.

En Fusion 600, F7 med lite högre kammar kan nog vara bra alternativ, för dina behov.
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
En fusion skulle jag rekomendera, men betala inte mer än 60 för en vanlig 600. Drake 5 tu´sen mera. Du kan ju få en sprillans 07:a för 79...

Håll dig borta från 700/900. 600:an har en helt annan motor.

Komforten är kalas på en fusion och accet är ett av de bästa orginal. Köper du en drake har su ställbara dämpare runt om = stort plus.

Lycka till!
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Om du känner dig lite snål (som jag ofta känner mig) så ger jag två förslag:

1. Jag skulle vilja slå ett slag för Skidoos Renegade 600 -02/03!
Trevlig allroundmaskin med lagomt med pulver under huven.

2. Viper Mountain kan nog också ses som en av de bättre brapådetmesta, intebästpånågonting-maskinerna.
 

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Tack för alla berikande svar!

Jag har hittat en fusion 600HO 600mil 32-matta för 54k och en Viper 02 med 38-matta, 750 mil för 40k och en Fusion dragon för 63k som gått ca 300 & en dragon hos handlare som gått 450mil för 64K.

Känns dock som nån av dragonen verkar vara det bästa köpet för köregenskaperna, vet inte om de är orginalutrustade med back men den ena hade de iallafall och bägge satt 32mm matta på.

Sen är Vipern ju så mycket billigare, hela 23 000kr och sitter 38mm matta på så den blir ju aktuell direkt man tänker på plånboken... :afraid:

Tacksam för lite fler synpunkter och info om modellerna, barnsjukdommar el. dyl. Så man inte bara står där sedan när man ska titta och inte vet efter vad.

Mvh Micke!
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
Tänk på att Vipern så har du ett helt annan schassi "det gamla". Orolig skillnad att köra en gammalt kontra ett nytt. Jag bytte från det gamla till det nya i år och är hur nöjd som helst. Otroligt stor skillnad. Vipern är mer av en lok på leden medan de andra, och framförallt draken/fusion (kör ju en själv), är som en riktigt lekmaskin på leden.

Köper du en fusion är den enda nagativa att de är lite tungstyrda vid väldigt låga farter och då du hat styret långt bak. Annars finns inga. 600:an blev en klockren maskin och man har 07 och 08 byggt vidare på samma motor och schassi.

Fusion för 54k ligger väl på blocket och har en skada... aj aj aj åsså en långmilare :-(

Som alltid, provkör och känn att motorn går jämt och fint samt känn på dämpare.

El-Back är standard.
 

topfer

Medlem
2 jan 2008
22
0
1
Botsmark
Jo jag ska fara och kika på Vipern imorrn.. någon som ägt/äger en och/eller har tips vad man ska kolla extra noga på dem?

Mvh Micke!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Så vitt jag vet så fanns det inte många modell relaterade fel på den. Kolla huven så att den är fri från sprickor där baljan böjer sig uppåt, enligt ett servicemeddelande från Yamaha så skall man skära bort lite där så spricker den inte.

Kolla vändhjulen om dom är bytta, håller inte i en evighet och orginal är svindyra, nu finns det dock "orginal" för 300 pix styck.

Kolla att handtagsvärmarna fungerar.
Kolla så att det inte är allt för mkt vibrationer i styret.
Kika på glidklackarna i sekundären hur dom är slitna, har man kört med dåliga såna så är det inte bra.

Kolla glapp i styret, är den i bra skick så är det minimalt.
Kika på stickan till kedjehuset och se hur mkt metallskräp den har på sig.

Dynan skall vara hel, överdrag å sånt är inte billigt.
Kolla vid luckan bak om frigoliten är hel.

Kika under den och se om dom har kört på nåt.