bästa pirat remmen..

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Hej skulle vilja veta vilken variatorem som är bra förutom orginal..
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
V-rem.

Köp original, jag har då inga bra erfarenheter av pirat remmar pris skillnaderna är ju inte så stora.Men det beror ju på hur effekt stark skoter du har oxå.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
TIMJ skrev:
Köp original, jag har då inga bra erfarenheter av pirat remmar pris skillnaderna är ju inte så stora.Men det beror ju på hur effekt stark skoter du har oxå.
Jag håller med,pirat är universalremmar som passar något så när till många modeller,orginal är anpassad för just DIN skoter. Special är bättre än universal.
Jag har slutat köpa piratremmar och byter rem mycket mer sällan nu. Jag vill säga att det i långa loppet är billigare att köpa dyrare orginalremmar än billiga piratremmar. I.a.f. till Arctic.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Håkan K. skrev:
Jag håller med,pirat är universalremmar som passar något så när till många modeller,orginal är anpassad för just DIN skoter. Special är bättre än universal.
Jag har slutat köpa piratremmar och byter rem mycket mer sällan nu. Jag vill säga att det i långa loppet är billigare att köpa dyrare orginalremmar än billiga piratremmar. I.a.f. till Arctic.


japp de har du rätt i......jag får originalremmar gratis till min arctic..för min släkting jobbar där dom gör sånna :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Gratis är billigast!

Ej medlem/Inloggad skrev:
japp de har du rätt i......jag får originalremmar gratis till min arctic..för min släkting jobbar där dom gör sånna :)
Och var är det då?
 

mxzX800Rev

Medlem
17 sept 2004
22
0
1
Bispgården
Dayco Extrem är en bra rem som är lite billigare än orginal remmen. Bombardier orginal kostar 1050kr till min skoter men dayco kostar 850kr
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
mxzX800Rev skrev:
Dayco Extrem är en bra rem som är lite billigare än orginal remmen. Bombardier orginal kostar 1050kr till min skoter men dayco kostar 850kr
Jag hoppas du är medveten om att du måste köra lika länge på din Dayco som bombardier-remmen för att tjäna dom där ynka 200 :-
Går dessutom skotern lika bra med Daycon?
Jag tycker dom är som gummisnoddar efter 100 mil. Orginal är bättre.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag är helt säker på att det är samma med variator-remar som med tänddetalger till bilar.

Det är några få tillverkare, och skotertillverkaren tillverkar inga remmar.

Ex så har vissa BMW samma fördelarlock som vissa Volvo, och det är inte bara lika, de har samma BOSH-partnr, men många är helt övertygade om att BMW's är bättre, det kostar ju dubbelt, och inte skall jag ha några Volvodelar i min fina BMW. men saken är att delen inte är Volvo och inte är BMW, det är BOSH.

Finns massa andra exempel, men jag skulle bli extremt förvånad om det finns fler än en femtedel så många tillverkare av variatorremmar som det finns varumärken på dem.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
DIRAVI skrev:
Ex så har vissa BMW samma fördelarlock som vissa Volvo, och det är inte bara lika, de har samma BOSH-partnr, men många är helt övertygade om att BMW's är bättre, det kostar ju dubbelt, och inte skall jag ha några Volvodelar i min fina BMW. men saken är att delen inte är Volvo och inte är BMW, det är BOSH.
Har du mer info på det där så berätta gärna mer...börjar va lite less på köpa dyra delar till Beemern ;)

Ang. remmarna så tycker jag själv att mina orginalremmar hållit och fungerat bättre än pirat, men det säger ju inte att de inte är tillverkade under samma tak för det. Kan de möjligen vara så att "andrasorteringen" blir piratremmar, eller är det helt enkelt inbillning och hjärntvätt som gör att man anser orginalremmarna vara överlägsna?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jag körde över 500 mil med min mxz 500 99a med original remmen o den var fortfarande inom förslitnings gränsen (bredd),min nuvarande enduro 700 har gått lite över 320 mil med original remmen o funkar fint än. Jag har kört med dayco ultimax i trimmad v-max 600 tidigare o det slutade med gummi flis i motor rummet efter dryga 30 mil.Det där med att det är en o samma tillverkare av remmar köper jag inte alls.....Köp original det lönar sig i längden.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Javisst kan det löna sig att köpa *orginal* eller snarare att köpa kvalite, men när det som på variatorremmar inte är skotertillverkaren som tillverkar remmen så är *orginal* bara en brandad standardremm från någon stor remmtillverkare. Vad tror du skiljer den remmen från en bra rem direkt från samma tillverkare? Jag är helt säker på att köpa bra kvalitet lönar sig, jag är också säker på att en rem med skotertillverkarens ettikett är mindre prisvärd än en likvärdig rem med remtillverkarens ettikett.

I fallet fördelarlock från bosch så sätter inte ens BMW/Volvo sina egna ettiketter på delen, utan bara på asken/påsen, då är det enklare att se likheten, särskilt när man kan utläsa den egentliga tillverkarens partnr.

En till kul sak är reservdelar till Citroen/Peugot, de är ju bilar frän samma koncern, med många delar gemensamt, men ofta är Peugot billigare på reservdelar, även där används samma reservdelsnr, det enda som skiljer är vart man köper delen, det är tillockmed samma förpackning med bådas logga på. men endå är Citroen ibland dubbelt så dyra.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
keihin skrev:
Har du mer info på det där så berätta gärna mer...börjar va lite less på köpa dyra delar till Beemern ;)
Kolla på delen, många delar (särskilt tändningsdetalger och bromsdelar) har tillverkarens namn och partnr, köp samma del från annan leverantör, ofta blir det billigare.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
keihin skrev:
Ang. remmarna så tycker jag själv att mina orginalremmar hållit och fungerat bättre än pirat, men det säger ju inte att de inte är tillverkade under samma tak för det. Kan de möjligen vara så att "andrasorteringen" blir piratremmar, eller är det helt enkelt inbillning och hjärntvätt som gör att man anser orginalremmarna vara överlägsna?
Kan ju också vara att en tillverkare tillverkar olika kvaliteer på remmar, olika gummiblandning och olika armering, köper man då deras lågprisrem så är det skillnad mot deras högprestandarem, sen så är det ju inte säkert att den rem du köpt är av samma fabrikat som en annan.

Det jag menar är inte att man skall köpa billigaste *No name* rem och tro att det är en högprestandarem, utan att en bra rem av bra märke, inte är sämre än en bra rem med skotertillverkarens märke på.
 

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
hmmm

då gör jag ett litet inlägg..

diskutera remmar kan man nog göra i oändlighet.
nog är det så att skotertillverkarna "köper" sina remmar, alla tillverkare har väl sina
"underleverantörer"...
jag tror iaf stenhårt på metoden att pröva sig fram till just sin egen skoter, som har just
sina inställningar..
 
E

Ej medlem/Inloggad

remar

Ej medlem/Inloggad skrev:
japp de har du rätt i......jag får originalremmar gratis till min arctic..för min släkting jobbar där dom gör sånna :)
Kam du sick en rem syst:)
 
E

ejwbegysv

Enda som håller på min summit är Ultimax 3, orginal orkar max 50mil..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
att orginal och "pirat" delar ofta tillverkas under samma tak är väl ingen större nyhet det är samma i många brancher

tex i livsmedels så tillverkas billiga märken som eldorado m.m som säljs på willys under samma tak som tex skogaholms eget bröd eller felix etc i dom fallen är det ingen skillnad på produkten edast en annan förpackning

samma med bildelar tex bmw (som jag kör) så tillverkas termostaterna till bmw på samma ställe som dom som säljs på mekonomen
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Maskin och körstil!

Det som avgör en rems livslängd är 1. vilken maskin du kör. Då jag körde enduro 500 kunde jag köra en vinter på billiga Dayco remmar, nu när jag kör rev 800 så är det lite jävligare, så nu kör jag med original rem. 2. Din körstil är helt avgörande på remmens livslängd, undviker fulla gaspådrag så ökar du givetvis livslängden på remmen (men hur kul är det). I min mening är det dessa två faktorer som avgör vilken rem du skall satsa på!