Bästa skotern för 70k

99valnil

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Boden
Hej!
ska köpa en ny skoter och har ett maxpris på 70 000kr. De skotrar jag fastnat för är summit 800 154 - 13 och lynx boondocker 3900 - 14 då dessa ligger rätt i pris. Hur mycket bättre är summiten i snön än lynxen och är summiten så dålig på led som det skrivs?

tack för svar!
 

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Lynxen slår summiten alla dagar i veckan på led, tack vare pps boggien. Något jämnare i lössnön men där dra summiten det längsta stråt, defenetivt. Rätta mig om jag har fel någon! :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Båda är fina maskiner och du blir inte besviken på någon av dom.
Köp den som är nyast och gått kortast för pengarna bara.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ingen av maskinerna kommer att vara det som begränsar dig vare sig på led eller i djupsnön.

Skillnaderna är små, mest förekommande i reklammaterialet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Så dålig som summiten är på led är boondockern i snön...båda funkar på båda ställena. Det jag menar att det man får kompromissa bort för det ena vinner i det andra. Vår ena summit är en -13 (146") och den är vinglig på led men det är inga problem att hålla lite tempo. Det känns värre än det är, i början i alla fall. Efter att ha kört grannens fd boondocker (-14 3700) en stund och hoppat emellan till summiten så kände jag att fördelarna summiten hade övervägde nackdelarna för vår körning (mestadels ospårat). Summiten var enormt mycket lättare att bryta runt i snön och framförallt hålla på skrå vid tex myrsurf tack vare smalare framvagn och t-motion. (kör man efter en stenhård sjö med summiten och lutar sig lite fel så går den på skrå så länge du känner för det och jag fick känslan att man inte gjorde det med boondockern. Den var mer lik min gamla nytro i bångstyrighet). Nu har du kollat på 3900 och den har väl smalare framvagn än 3700 standard så det kanske är mindre skillnad. Inför köpet av t3:an så kollade jag runt på allamöjliga maskiner och på Oktan tyckte de att man kunde jämföra Ski-Doo Freeride och Boondocker bättre i hur de var i karaktären. Jag har sämre koll där för jag har aldrig testat en freeride och då hade jag heller inte testat någon boondocker så jag gick på det säkra före det osäkra och tog en t3a.

Angående Summitar och ledkörning så gjorde jag en annan upptäckt i helgen. Jag har även en 154" T3a och de har ju RAS2 framvagnen och i helgen hoppade jag emellan våra summitar när vi var ute och T3an är finare på led än den andra. Den är mindre tippig och nervös på just led. Nu skiljer det ju en hel del i miltal mellan dem också så 146:ans dämpare lär ju vilja ha en service då de har gått en sissådär 680 mil (t3:an ca 60 mil) eller så och jag såg att fjädrarna var på mjukaste läget vilket garanterat påverkar. Men RAS2 framvagnen ska väl vara bättre på led tydligen än föregångaren.

Du får testa de olika modellerna och se vad som passar dig bäst.