Bästa variator setupen för Freeride/Summit???

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hej vad är det aldra bästa pengar kan köpa till Freeride/Summit.

Kör nu diablo kitt som tydligen alla utom jag får att fungera. Har stekheta variatorern och dåligt gassvar.

Är det Team Tied som är det värsta? Någon som har erfarenhet av dom kittetn?

Pratade med Mulle på M.Performance han rekomenderade kalibreringen från en Lynx Rave 800 2012. Provkörde hans skoter med den kalibreringen (kort skoter) och den gick sjukt fint. Men han säger den ska fungera lika bra på en lång maksin.

Min rem höll ca 5Min i 50cm blöt snö idag medans dom andra som var med körde allt vad skotrarna gick för hela dagen utan en frans på remmen så nu måste jag göra drastiska åtgärder.

Och har bokar hel helg i fjällen nästa helg så skulle behöva några bra tipps innan dess vad jag gör med den.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Den orginal kalibreringen på rave 12an funkade kanon tills man fick i 13flashen... då övervarvar det och klickar man om variatorn så orkar den inte i djupsnö istället, samma sak för flera av mina kompisar... du kan få köpa mina orginalprylar om du vill för ja har diablo i min:)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
vad kör du för drevning?
Mule rekomenderade 25-26/45. tycker jag låter lite väl högt på en lång maskin men jag har inte testat så vad vet jag =)

Om den övervarvar efter uppdateringen är det inte bara att sätta i lite mer vikt istället för att köpa ett helt nytt kitt om du tyckte den gick klockrent med original förutom övervarv?

Hur upplever du diablo kittet gämfört med original då?

Jag vet inte vad som är fel med min men har aldrig fått liv i diablo kittet trotts christians mer än goda support...
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Trist att det inte funkar för dig. Jag är kanonnöjd med min setup: 19/49, 18.8gram, 200/290 i primären, cr8(cudney racing) helix med 205/310 fjäder i sekundär. Tar ingen rem, har inte mätt exakt temperatur på variatorn men det går att lägga näven på den när man kört utan att bränna sig.

Vad har du för längd på din freeride? och vad är du ute efter för beteende på skotern?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej vad är det aldra bästa pengar kan köpa till Freeride/Summit.

Kör nu diablo kitt som tydligen alla utom jag får att fungera. Har stekheta variatorern och dåligt gassvar.

Är det Team Tied som är det värsta? Någon som har erfarenhet av dom kittetn?

Pratade med Mulle på M.Performance han rekomenderade kalibreringen från en Lynx Rave 800 2012. Provkörde hans skoter med den kalibreringen (kort skoter) och den gick sjukt fint. Men han säger den ska fungera lika bra på en lång maksin.

Min rem höll ca 5Min i 50cm blöt snö idag medans dom andra som var med körde allt vad skotrarna gick för hela dagen utan en frans på remmen så nu måste jag göra drastiska åtgärder.

Och har bokar hel helg i fjällen nästa helg så skulle behöva några bra tipps innan dess vad jag gör med den.
Polarn fick en felfräst helix av diablo förra året, ring och diskutera dina problem med D har aldrig snackat med honom personligen, men han vet vad han håller på med och hjälpte polarn på rätt väg... Och han fick givetvis en ny helix...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har fått ny Helin och ny primärfjäder av han och diskuterat problemen i omgångar. Men ska försöka få tag i han imorgon igen och se vad han tror kan vara fel. Men känns som jag börjar ledsna lite nu. Vill bara att det ska fungera.

Jag vill ha den rapp och stadig i varven. Hatar när jag tappar varv i lös snön. Kör mest bara fri åkning på fjäll och branta skogs backar. Så vill jag känna hålla stumt utan att fundera på remmen. Toppfart mm bryr jag mej inte i. Villa ha tillslaget mellan 3500-4000
 

APPE

Medlem
1 jan 2000
40
1
8
Boden
Har du kollat rullarna i sekundären ...
Fick byta mina efter 180 mil.. märkte det av skotern tappade prestanda och att den började gå varm i variatorerna och det blev mycket gummi rester på skivorna..
kör med diablos v-kit högt drevat 25-45 o spi helsystem
man ska mäta hålet genom rullen och det får max vara 8,5 mm o allt över det så ska dom bytas och det bör vara samma diameter i hålen på båda rullarna..
det står utförligt i ski-doos racing handbok om det för den som vill läsa på om det
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ne har inte hunnit kolla så mycket ännu. ska kolla motorfärsten linjering mm imorgon sedan åker originalvariator grejjerna i för att se om det fungerar som det ska med dom så det inte är nått så är felande. och då kommer jag självklart kolla rullarna. men kunde inte se något fel på dom för ca 50 mil sedan då jag bytte helix. Hadde inte lika stora problem då men gick inte som den skulle då häller.

Jag har haft problem med segt gasssvar ända sedan jag monterade kittet. sedan monterade jag pipa för att försöka få det bättre och då viktade jag på lite men det resulterade i ännu sämre gassvar på högre hastigheter pga tyngre vikter. fick sedan en ny primärfjäder med lite hårdare start tryck och då fick jag vikta lite till och den blev ännu segare. Diablo har även länge påtalat att det gör undervärk att dreva upp så jag testade det och blev ännu segare.
Så jag tror det är för jag har för hög drevning med för tunga vikter för att det ska fungera. Men den varvar 8100 ibland 8200 på hårt spår så kan inte ha mindre vikt häller.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen som hört/vet något om Team tied kitten?
Vet inte om det är nödvändigt men vad jag förstår ska dom väl vara ricktigt bra grejjer eller?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Testa att vikta på alldeles för mycket och se vad du får för temperatur!
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vibrerar din maskin maskin mycket?
Ett långskott kanske men kan kanske vara så att vibrationer från obalans i variator/vevaxel hämmar växlingen, föga troligt dock!
Kolla över allt och gå tillbaka till utgångsläget, förhoppningsvis hittar du felet innan du gjort den helt tråkig (dvs orginal!) igen, mäta o bryt först, ta sekundären sen då felet troligtvis? ligger i den ordningen...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag har fått ny Helin och ny primärfjäder av han och diskuterat problemen i omgångar. Men ska försöka få tag i han imorgon igen och se vad han tror kan vara fel. Men känns som jag börjar ledsna lite nu. Vill bara att det ska fungera.

Jag vill ha den rapp och stadig i varven. Hatar när jag tappar varv i lös snön. Kör mest bara fri åkning på fjäll och branta skogs backar. Så vill jag känna hålla stumt utan att fundera på remmen. Toppfart mm bryr jag mej inte i. Villa ha tillslaget mellan 3500-4000
Jag har ett kitt som passar den körningen perfekt, det var så mitt skoterliv såg ut innan jag var till usa.. Nu är det 100% bland träden.. Och den funkade inte på XM..

Består av team tied , 441 ramper och lite olika fjädrar... Gav bort dalton vikt pinnarna så det måste du köpa separat... Körde 300mil på två remmar, och rembytet skedde efter en fastkörning på kårsa glaciären i snöstorm.. Blev en djävulsk midja när man gav tummen med P-bromsen På...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har ett kitt som passar den körningen perfekt, det var så mitt skoterliv såg ut innan jag var till usa.. Nu är det 100% bland träden.. Och den funkade inte på XM..

Består av team tied , 441 ramper och lite olika fjädrar... Gav bort dalton vikt pinnarna så det måste du köpa separat... Körde 300mil på två remmar, och rembytet skedde efter en fastkörning på kårsa glaciären i snöstorm.. Blev en djävulsk midja när man gav tummen med P-bromsen På...
Nu hänger jag inte med. hur menar du ditt skoter liv såg ut förut och vad är skilnaden nu?

vad var det som inte fungerade på xm? original eller team kittet?

Har du alltså ett team kitt du ska sälja? vad kör du då nu för uppsättning?

kanske bara jag som är trög så här på måndags morgon men jag hänger inte ricktigt med =)
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
ju mer vikt jag lägger på ju segare blir den och det är precis tvärt om vad jag är ute efter. Jag vill att den ska svara bra på gasen.
Nu var det väl värmen i första hand vi ville ha bort? Blir dom kallare, testa en primärfjäder med hårdare sluttryck.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja jag vill ha bort värmen och ha bra gassvar. men det viktigaste är att remen håler och att jag inte tappar varv när det går tungt
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Jo precis men testa som jag skrev att vikta på mer, det kostar ju inget förutom tid och fungerar det då börjar du hitta mer rätt tänker jag :)