Bättre än en karibo?

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
Hej! Vilka skotrar går bättre än en aktiv karibo i lössnö? inga mountain maskiner nu tack. tar sig tex en fox bättre i lössnö/skogen? eller är dom ungefär lika?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Har inte kört karibo men Forest fox tar sig riktigt bra i snön. Även föregångaren 3900 är riktigt bra.

Det finns säkert en anledning till att lapparna körde Forest fox.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Tror nog Lynx GL3900 ligger bra till här, ett monster i skogen där det är trångt och mycke snö! Åkte fram med min överallt när den gick! :)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Kan bara hålla med Fredriksson där,en karibo går överallt å då menar jag överallt,dom e så svag så dom orkar inte spinna ner sig :) alla skotrarna som ni räknade upp är 2 stonkare å karibon har bara en burk
 

ArcticFred

Aktiv medlem
21 feb 2009
58
0
6
haha nope ingen kuggråga, men roligt va det :D hur går en tundra mot en karibo då?
ingen som kört karibo och forest som kan beskriva skillnaden?
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Karibos går bra i på snön så länge det är plant, uppförs så tar farten slut direkt och skotern börjar glida baklänges...
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
I det här segmenet med fläktkylda långbandare minns jag att jag haft 4-5 foxar (97-06), två tundra (85 och 06), en 3900 -92, en ranger 550 -07 en alaska ~90 och en karibo -88 (med back :). Skillnaden är framför allt att när man tror att man kört fast med en fox (som är näst bäst) är det ändå stor risk att man strax kommer att göra det. Om man tror att nu måste jag ändå ha kört fast med en karibo.. då kröker man högertummen aning och kör vidare. Glädjen i den här typen av brukande är att man verkligen inte behöver vara ängslig för vrakfastkörningar om man är ute och trampar på själv, så länge man har ordning på grejerna.

Tundra 2006 är sämst, jämte alaskan som dock inte utger sig för att vara någon riktig snömaskin.

Så länge det inte kommer en ny maskin med motorn uppe vid styret är den helt ohotad i skogen. Men visst finns det självklara begränsingar. De kommer dock inte som överaskningar :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Så länge det inte kommer en ny maskin med motorn uppe vid styret är den helt ohotad i skogen. Men visst finns det självklara begränsingar. De kommer dock inte som överaskningar :)
[video=youtube;b-mBj4iDSgw]http://www.youtube.com/watch?v=b-mBj4iDSgw[/video]
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Låt mig revidera citerat inlägg, givetvis finns det skogar där andra maskiner kan hävda sig och kanske till och med klara sig bättre i vissa situationer. Framför allt då motor avgör.

Dock säger mig den där filmen ingenting. Det är ju rena SRX-föret?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Låt mig revidera citerat inlägg, givetvis finns det skogar där andra maskiner kan hävda sig och kanske till och med klara sig bättre i vissa situationer. Framför allt då motor avgör.

Dock säger mig den där filmen ingenting. Det är ju rena SRX-föret?
Hittade ingen bättre film, poängen var bara att visa skotern. Smalt mellan skidorna och massor av matta och dessutom en skaplig motor på det.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en jag lång är bland det bästa iallafall, den går inte att köra fast med så att man måste trampa runt den, man kliver bara av den och står brevid den och höjjer varvet lite från tomgång så börjar den gå fram utan att slira, och om den börjar slira så släpper man på gasen så rullar den tillbaka några cm och på nästa försök så är man uppe. jag gör så får att jag inte har back på den
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Alla de där kriterierna uppfyller flera andra maskiner också, nya Tundrans LTS gör den däremot bättre än de flesta idag. Och den ser helt klart ganska duglig ut i jämförelse. Det är kombo kompromisslöshet, markfrigång, spårvidd och vikt som gör Karibon så svårslagen... tror jag? Känslan att försiktigt kliva av och försvinna upp till midjan i pudret, för att sedan försöka ta sig upp på skoterryggen igen med resultatet att man nästan lagt den på sidan är ganska få förunnat utanför karibo-segmentet. Den trotsar fysik lite. Påminner mer om tegsnäs än ski-doo. Det är inte så lätt att föklara det man inte förstår själv, som Stenmark sa :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lynx 250 kan möjligen konkurrera, men en Karibo är helt enkelt fantastisk när det är svåra snöförhållanden. Kolla urgröpningen under buken, kolla skidorna, kolla boggi och matta.

Gjord för snirkling i djup snö helt enkelt.
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Har ägt både karibo och summit och kan säga att karibon endast kan konkurrera med summit då man backar annars så är summiten överlägsen på alla punkter.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Då är det ju nemas problemas - Summit...

...

...jag måste nog ändå säga att den här tundra extreme verkar ruggit nice. Synd att den inte finns i Schweden :-( Med tanke på att den kostar typ 20-30 gånger mer än den försiktiga Karibobben tycker jag dock ändå att det är kul att den gamle står sig så bra.