bättre gång i F7 -06

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
har precis köpt mig en f7:a:rock: tycker den känns lite bluddrande å slö imellanåt.
har läst att man kan byta kryskil och nå munstycke på soppa slangen för en billig peng.
Är de att rekomendera?
Tycker även att de är lite dålig backshifting, räcker de med att byta fjäder?
isf till vad?

MVH//jb
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: bättre gång i f7 -06

shift assist gör stor skillnad på back shiften så en sån rekomenderas och ett v-kitt.
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
Sv: bättre gång i f7 -06

det där bluddret är efin och det kommer du inte komma ifrån om du inte köper en boondocker som ställer ner efin eftersom att alla f modeller är fet ställda
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

jag skulle inte stoppa en så stor framförallt inte som enda modifiering , jag tycker att motorn varvar lite för lite std kilen sänker tempen i pipan och varven ytterligare , = vikterna blir för lätta , jag har 1,5 grads kil , portat och nerbestyckat på toppen med boondocker på min 05 (enbart på toppen inget bludder , låg bränsleförbrukning och bra gasssvar) , stoppa en lite mindre kil och ett 300 munstycke i slangen är mitt tips och sen en bikenman pipa
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

många pratar skit om inline reducer (munstycke i slangen) gemensamt för dom är nästan alltid att dom aldrig har prövat det , det låter rackligt men jag som både har bromsat med bränsleflöde och kört 200 mil med det vet att de fungerar , kolla på "F7 Bolt On Performer Kit" på bikemnas sida , där ingår ochså en insugstratt tratt som man lika gjärna kan hoppa över ...
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
Sv: bättre gång i f7 -06

okej, munstycke till slangen får ja imorn om ja har tur,kompisen kör också med de och de funkar bra:)
som sagt dom går bra original, men man vill ju alltid ha mera:D
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

många pratar skit om inline reducer (munstycke i slangen) gemensamt för dom är nästan alltid att dom aldrig har prövat det , det låter rackligt men jag som både har bromsat med bränsleflöde och kört 200 mil med det vet att de fungerar , kolla på "F7 Bolt On Performer Kit" på bikemnas sida , där ingår ochså en insugstratt tratt som man lika gjärna kan hoppa över ...[/quote

Är det boondocker box som gäller om man vill ha den att gå riktigt rent och bra genom hela registret?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: bättre gång i f7 -06

Yepp, då ska du ha en boodocker box. PFracing har två olika men tror det är billigare att ta från staterna.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: bättre gång i f7 -06

Yepp, då ska du ha en boodocker box. PFracing har två olika men tror det är billigare att ta från staterna.
Vilka två olika?
Finns en hel drös...
Dels olika firmware (D&D, DTR, BMP, BD, etc) och dels utföranden:
- Inget stöd för varken gas eller överladdning.
- Stöd för gas.
- Stöd för överladdning.

De olika firmwaren skiljer sig genom att varvtalen man ställer in på är olika i antal och värde.
DTR skiljer sig än mer genom att deras inte överlappar varvtalen emellan.

Man kan själv fixa egen FW om man vill. Kostade (om jag inte minns helt fel) $80-100.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

precis jag har 3 olika BD boxar , en std som har sista justeringen vid 8100 (och blanddar mellan stegen) , en med max 8400 (blandar) , och en D&D 8700 rpm som inte blandar ...
alla har gas men ingen har turbo ! ... en vanlig med sista justeringen vid 8100 räcker ...
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
Sv: bättre gång i f7 -06

har monterat munstycke i slangen idag, satt i 290, skotern verkar lite rappare på höga varv, samt varvar lite mer...
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: bättre gång i f7 -06

Aja om man ska vara så petiga så har PFracing två olika EFI kontroll boxar och olika pris på dom.

Boondocker pris: 5500kr
Techlusion Pris: 4200kr

Sen vad dom har för funktioner osv osv vet jag inte.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: bättre gång i f7 -06

precis jag har 3 olika BD boxar , en std som har sista justeringen vid 8100 (och blanddar mellan stegen) , en med max 8400 (blandar) , och en D&D 8700 rpm som inte blandar ...
alla har gas men ingen har turbo ! ... en vanlig med sista justeringen vid 8100 räcker ...
Den jag sålde till Olov J hade inget gasstöd, alltså inte heller någon kontakt för extern strömkälla.
Devin @ Sled-Parts sålde mig den i början på 2007.
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
Sv: bättre gång i f7 -06

har sett att de finns slp twinpipes och en boondocker box till salu på blocket, är de något som ni kunniga i ämnet skulle rekomendera på min 06a?