bättre gång i F7 -06

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

jag kan rekomendera boondockern men inte SLP rören , när jag bromsade min så gav dom 2 hk mer än bikeman pipa + y-rör , ha då i åtanke att dom väger mer , kostar mer , är svårare att justera in (halvsanning) och gör det oerhört trångt i motorrummet , jag var livrädd att smälta ecukablar expansionskärl mm , jag sålde mina dubbelrör .... ljudet är fränt men mitt tips är att satsa på en singelpipa istället ....

frågar du en trimfirma som kanke tjänar mer pengar (eller har dubbel hemma) på ett par dubbelrör får du säkert ett annat svar ...
 
B

Biosteel

Sv: bättre gång i f7 -06

jag kan rekomendera boondockern men inte SLP rören , när jag bromsade min så gav dom 2 hk mer än bikeman pipa + y-rör , ha då i åtanke att dom väger mer , kostar mer , är svårare att justera in (halvsanning) och gör det oerhört trångt i motorrummet , jag var livrädd att smälta ecukablar expansionskärl mm , jag sålde mina dubbelrör ....
det lät ju som en riktig besvikelse på dubbelrören de. :cool::(
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

nja , rören är inte dåliga ger säkert 10 hk på en std , de är snarare så att BMP stealth pipan + D&D y-rör är BRA ! på en riktigt portad motor kan skillnaden vara större ..
 
B

Biosteel

Sv: bättre gång i f7 -06

nja , rören är inte dåliga ger säkert 10 hk på en std , de är snarare så att BMP stealth pipan + D&D y-rör är BRA ! på en riktigt portad motor kan skillnaden vara större ..
jaha ja jo att bmp pipan är bra råder det ingen tvekan om eftersom jag hade den själv på min maskin och vart en sjuk skillnad på mellanregistret bra mycket villigare. men jag trodde iaf att dubbelrören skulle vara vassare men iof så ha man ju inte testat dom .:hello:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

har en av körningarna här , är dock bara peeken som är med , 152 hk 8000-8200 varv , då var den lätt portad , skulle vara intressant att se skillnaden nu då den är mera portad ....
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
Sv: bättre gång i f7 -06

tackar för svar:)
De lutar nog åt att ja satsar på en bmp pipa D&D y-rör och boondocker box...
sen leta på ett variatorkitt som funkar bra med dessa modifieringar, nån som har något bra tips??
 
B

Biosteel

Sv: bättre gång i f7 -06

tackar för svar:)
De lutar nog åt att ja satsar på en bmp pipa D&D y-rör och boondocker box...
sen leta på ett variatorkitt som funkar bra med dessa modifieringar, nån som har något bra tips??

du vet väll om att du inte behöver en boondocker box till dom där grejjorna är inte nödvändigt men blir ju inte sämre iaf. men ett bra val av dig iaf :):rolleyes:
 
B

Biosteel

Sv: bättre gång i f7 -06

de visste jag inte... men tackar för tipset:) då kan ja ju lägga dom pengarna på något annat kul:D
jo iof men det e ju aldrig fel att kunna styra bränslemängden och så. det saknade jag själv när jag hade monterat D&D y-pipa och bmp pipan så det är nog ingen dum investering.:eek:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sv: bättre gång i f7 -06

en boondocker är alltid bra att ha , även på std maskin då man kan åtgärda bludder
å få mer effekt , köp inget färdigt kit , jag hatar dessa kit som inte har justerbara vikter , satsa på en en hårdare fjäder till primären och justerbara vikter tex supertip eller heavyhitter ...
 
B

Biosteel

Sv: bättre gång i f7 -06

hade du nå variatorkitt på? isf vad?
jag använde ett heavhy hitters variatorkitt. väldigt extremt på F7an :) funkar kalasbra tsm emd pipan och y röret :):p fruktansvärt vrid på mellan registret :aetsch:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är ganska enkelt , man lägger + eller - vid olika varv och gaslägen , varje siffra är 1/2 % skillnad i bränsle , en std f7:a är tex jvligt fet vid 7800 varv lägger man (-10) där vid (3/4 - fullgas) så går den 5% snålare , för den åtgärden funkar ochså inline reducer utmärkt ! .... So larsson, Tikka säljer BMP pipor ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
körde en liten "f7 shootout" ospårat igår med 4 maskiner innan dagens race ,
06:a portad,tändkil,pipa+yrör,boondocker, std drevning
06:a med std motor men M7 drev å black magic kit
min EXT -04: portad,tändkil,pipa+yrör,boondocker,v-foorce,lite nerdrevad
min 05: portad,tändkil,boondocker,std drevning

Givetvis bör 10-20 hk göra skillnad på men är ändå intressant att se hur
hur std f7:an med dom populära modsen (färdigt kit + M7 drevning) gick ...

först körde vi 06:eek:rna, std f7:an blev så totalt ifrånåkt från 1:a dm så sunqvist frågade mig om jag verkligen höll fullt ? samma sak 5 ggr i rad ( typ 10 skoter längder efter på 100 m) , den varvade 8000 direkt och måste gå sämre än en helt std ! ? , lät rapp när man pumpa till men de hände inget ..

jag skyndade mig att byta till min 05, jämt vissa repor men oftast ett par längders övertag till den mera vässade 06:an , han justerade dock vilket jag inte kunde med 05:an då den har std vikter med hårdare fjädrar (borde inte alls fungera med gör tydligen de ändå)
sen bytte jag till min EXT för att återställa ordningen ! men i hvete ! sunqvist nyjusterade maskin (som jag alltid åkt ifrån) körde helt jämt mot varann , å en gång när min började stutsa i lössnön så körde han ifrån mig (tur att de är jag som portad den)

sån här är kul , skulle varit fint med en radarpistol , DD 06:an gick med (samma effekt)
minst lika bra som lite nerdrevade kedjehus 04:a -imponerande ! men std var en fruktansvärd besvikelse (såg 113 på mätaren när dom andra nästan gjorde 140) ägaren säger dock att den gick bättre efter drevningen å kittet men jag är skeptisk , har gått igenom sekundären men ska kolla så de inte är ett f5/f6 kit som sitter i ....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
06:an äger en kompis han har 2 graders kil , i min 04:a och 05:a sitter det 1,5 grad