Båtkörkort & Båtregister från 2007 !

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:rolleyes: Yiieeeehaaaaa...... !!! :rolleyes:

ÄNTLIGEN får alla skoterhatare & skärgårdstomtar något att bita i.

-
Från och med 1 januari 2007 kommer båtägare att vara tvungna att ta ett särskilt båtkörkort samtidigt som ett båtregister inrättas, vilket kan vara en förutsättning för staten att kunna beskatta fritidsbåtar. På tisdagen ( 2006.03.07 ) fick infrastrukturminister Ulrica Messing klartecken från socialdemokratiska riksdagsgruppen att slutförhandla med miljöpartiet och vänstern i nästa vecka.

Båtkörkortet ska öka säkerheten, enligt Messing, och att man nu ser över vilka krav som ska ställas.

Läs mer på :

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12029870.asp

-
Kanske det finns lite rättvisa kvar här i världen i alla fall !! :D



------------------------------------------------------------------------------
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
men dra åt helvete ***** fittpolitiker!!! snart är det väl dags för cykelförarbevis, besiknting och krav på trafikförsäkring också! fy fan vad less jag blir!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Det är ju inte bra att det blir så men nu kanske skoterfolket kan få stöd från båt folket och vise versa ,ensammen är ingen stark .

Man kan bara konstatera att vp, mp,och s inte bör få regera nå mer allt e redan för dyrt :cool:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Man blir bra ***** trasig på 08:eek:r som sitter där nere och hittar på en massa skit som igentligen gäller det som händer söder om dalaälven men som även drabbar oss norr om ja ni vet, jag menar om man är ute och åker båt här och möter en annan båt blir man nästan chokad att det är fler som är ute på sjön och samma gäller om man tar en tur med skotern det är ju inte köbildning direkt på leden en normal dag. jag har kört båt i 30 år aldrig ens varit närmare en annan båt mer än 50m men när jag är i stockholm och åker så är det inte konstigt att det smäller lite då och då, jesuskristus man kan tro att alla 08 har sålt bilen och köpt båt. Sen kan man lägga till nästan vart som helst och få sej hojt lr en pils så det är inte konstigt det blir en hel del olyckor, nä inför båtkort söder om den där ***** ån och låt oss andra vara.
 

pbkper

Medlem
10 nov 2004
48
0
1
Hortlax
Vadan denna glädje????????????

Har 2 skotrar och en BÅT som under sommaren används mellan 45-60 nätter per säsong!

Skulle gärna vilja veta vad 2Strokes glädje går ut på?
Jag är för båtkörkort.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
pbkper skrev:
Har 2 skotrar och en BÅT som under sommaren används mellan 45-60 nätter per säsong!

Skulle gärna vilja veta vad 2Strokes glädje går ut på?
Jag är för båtkörkort.
ja e inne lite på din linje hur mäniskor i allmänhet bedriver sin rekreation skall inte myndigheter begränsa.

jag tycker att man behöver förarbevis för en båt, skoter ja för de flesta fordon men anser inte att det skall bekostas av den enskilda personen ( undantaget körkort, flygcert ) utan av de som kräver detta de har igen det i form av mindre olyckor etc

det är nog med regler och förordningar i dag på ta mej f.n allt och de som man vill åt skiter i det, ska alla andra straffas för det?

men de e bra att det börjar drabba 08 området då kanke det blir lite mer folk som protesterar
mot regeringens hutlösa jakt efter intäckter till skattkistan för nå annat e d inte frågan om

3 båtar 2 skotrar men ja e ju norrlänning ,å blir det alltför jävligt så kör nog en del utan någon form av förar bevis, oskattat och oförsäkrat det va nog inte anarki de ville uppnå eller`?? :D
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
pbkper skrev:
Har 2 skotrar och en BÅT som under sommaren används mellan 45-60 nätter per säsong!

Skulle gärna vilja veta vad 2Strokes glädje går ut på ?

Jag är för båtkörkort.
Inte glädje.

Men väl IRONI & SARKASM !!! :rolleyes:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
konan skrev:
Jag tycker att man behöver förarbevis för en båt, skoter ja för de flesta fordon.

Det är bra att det börjar drabba 08 området då kanke det blir lite mer folk som protesterar
mot regeringens hutlösa jakt efter intäckter till skattkistan för nå annat e d inte frågan om
Precis !
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det som är irriterande i båt vs skoter är denna j*vla förföljelsemani det verkar finnas efter skotrar, alkolås, elektronisk begränsning av hastigheten till 70, 2 miljoner förbudsområden, nummerplåt instansat i mattan, statliga körkort när de i samma veva inte ens är krav på registreringsskylt på båt, för de kränker den personliga integriteteten och dessutom gnälldes det på att registreringen kostade 35:-

Man får köra en snudd på en 12 meters båt med 4000hk och maxa den i 170knop i fyllan utan nån som helst vetskap om båt utan att det är olagligt, sedan får min dotter på 11 år köra samma båt utan att ens veta vad som är bak och fram.

Om en dum jäkel kör ut med skoter på isen och drunknar så blir det dubbla mittuppslag i alla dagstidningar på samma gång så smackar nån i en annan båt i Sthlms skärgård med sin Nimbus xxx och 7 dör, det blir en notis i lokalblaskan.

Va f*n!!!

Så därför håller jag med 2stroke till 100%.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tack !

Mikael_N skrev:
Det som är irriterande i båt vs skoter är denna j*vla förföljelsemani det verkar finnas efter skotrar, alkolås, elektronisk begränsning av hastigheten till 70, 2 miljoner förbudsområden, nummerplåt instansat i mattan, statliga körkort när de i samma veva inte ens är krav på registreringsskylt på båt, för de kränker den personliga integriteteten och dessutom gnälldes det på att registreringen kostade 35:-

Man får köra en snudd på en 12 meters båt med 4000hk och maxa den i 170knop i fyllan utan nån som helst vetskap om båt utan att det är olagligt, sedan får min dotter på 11 år köra samma båt utan att ens veta vad som är bak och fram.

Om en dum jäkel kör ut med skoter på isen och drunknar så blir det dubbla mittuppslag i alla dagstidningar på samma gång så smackar nån i en annan båt i Sthlms skärgård med sin Nimbus xxx och 7 dör, det blir en notis i lokalblaskan.

Va f*n!!!

Så därför håller jag med 2stroke till 100%.

Mikael_N



TACK !!!

Jag bockar och bugar

Det var precis så jag menade !!
 

pbkper

Medlem
10 nov 2004
48
0
1
Hortlax
Mikael_N skrev:
Det som är irriterande i båt vs skoter är denna j*vla förföljelsemani det verkar finnas efter skotrar, alkolås, elektronisk begränsning av hastigheten till 70, 2 miljoner förbudsområden, nummerplåt instansat i mattan, statliga körkort när de i samma veva inte ens är krav på registreringsskylt på båt, för de kränker den personliga integriteteten och dessutom gnälldes det på att registreringen kostade 35:-

Man får köra en snudd på en 12 meters båt med 4000hk och maxa den i 170knop i fyllan utan nån som helst vetskap om båt utan att det är olagligt, sedan får min dotter på 11 år köra samma båt utan att ens veta vad som är bak och fram.

Om en dum jäkel kör ut med skoter på isen och drunknar så blir det dubbla mittuppslag i alla dagstidningar på samma gång så smackar nån i en annan båt i Sthlms skärgård med sin Nimbus xxx och 7 dör, det blir en notis i lokalblaskan.

Va f*n!!!

Så därför håller jag med 2stroke till 100%.

Håller med dig om barn som kan köra utan FÖRARBEVIS(Detta har funnits i många år men är frivilligt).Vi båtägare som bor här i norr vill nog ha förarbevis MEN i stockholm är det tvärt om.Det körkort som menas ska bli är just detta förarbevis som redan finns.

Vad gäller fyllkörning ska du nog kolla upp lite mer Mikael då det finns gränser för det.

1 promille och över är Grov sjöfylla.
Om du skulle köra båt och ha 0,1 och du kör i någon eller något och polisen tar prov på dig åker du dit för fyllkörning då du ska kunna
´FRAMFÖRA FLYTETYGET PÅ ETT BETRYGGANDE SÄTT` allt detta enligt sjöpolisen.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Mikael_N skrev:
Det som är irriterande i båt vs skoter är denna j*vla förföljelsemani det verkar finnas efter skotrar, alkolås, elektronisk begränsning av hastigheten till 70, 2 miljoner förbudsområden, nummerplåt instansat i mattan, statliga körkort när de i samma veva inte ens är krav på registreringsskylt på båt, för de kränker den personliga integriteteten och dessutom gnälldes det på att registreringen kostade 35:-

Man får köra en snudd på en 12 meters båt med 4000hk och maxa den i 170knop i fyllan utan nån som helst vetskap om båt utan att det är olagligt, sedan får min dotter på 11 år köra samma båt utan att ens veta vad som är bak och fram.

Om en dum jäkel kör ut med skoter på isen och drunknar så blir det dubbla mittuppslag i alla dagstidningar på samma gång så smackar nån i en annan båt i Sthlms skärgård med sin Nimbus xxx och 7 dör, det blir en notis i lokalblaskan.

Va f*n!!!

Så därför håller jag med 2stroke till 100%.
mitt i prick
 

Hrd

Aktiv medlem
28 dec 2005
90
0
6
Gävle
jammen600 skrev:
Man blir bra ***** trasig på 08:eek:r som sitter där nere och hittar på en massa skit som igentligen gäller det som händer söder om dalaälven men som även drabbar oss norr om ja ni vet, jag menar om man är ute och åker båt här och möter en annan båt blir man nästan chokad att det är fler som är ute på sjön och samma gäller om man tar en tur med skotern det är ju inte köbildning direkt på leden en normal dag. jag har kört båt i 30 år aldrig ens varit närmare en annan båt mer än 50m men när jag är i stockholm och åker så är det inte konstigt att det smäller lite då och då, jesuskristus man kan tro att alla 08 har sålt bilen och köpt båt. Sen kan man lägga till nästan vart som helst och få sej hojt lr en pils så det är inte konstigt det blir en hel del olyckor, nä inför båtkort söder om den där ***** ån och låt oss andra vara.
08:eek:r? Visste du kanske att Ulrica Messing bor i forsbacka där det för övrigt finns en hel del skoterled i trakterna. Sen skulle jag vilja passa på att säga att sådana här saker införs tack vare vissa omständigheter. Som t ex att saker inte sköts som dom ska och så kommer det alltid att vara. Folk kör ihjäl sig överallt och kör olagligt och sen får alla andra ta skit för det och då blir det såhär.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Hrd skrev:
08:eek:r? Visste du kanske att Ulrica Messing bor i forsbacka där det för övrigt finns en hel del skoterled i trakterna. Sen skulle jag vilja passa på att säga att sådana här saker införs tack vare vissa omständigheter. Som t ex att saker inte sköts som dom ska och så kommer det alltid att vara. Folk kör ihjäl sig överallt och kör olagligt och sen får alla andra ta skit för det och då blir det såhär.
Vem f-n vet vart hon kommer ifrån och jag bryr mej inte heller hur mycke skoterleder hon har runt kåken det enda det handlar om är hur tyst en 08 lr en 031:a kan ha när dom är i fjällen och vinglar omkring på sina ny inköpta vita blixten från FFV, nu vet inte jag om du befinner dej om fel sida "gränsen" men 08:eek:rna är ju ett bortskämt släkte. Missupp***** mej rätt men du har rätt i att saker inte sköts på ett sätt som gynnar oss alla.

Ha en trevlig båt sommar!!!!!!!!!!!!
 
J

Johan E

Helt rätt

Håller helt med att även båtarna skall betala skatt, varför skall dom slippa undan detta.

Jag har ingen båt, men villa, husvagn, skoter och några bilar som skattas. Kanske en båt (vattenskoter) funnits på inventarielistan om man bott närmare något vattendrag.

Med tanke på hur svinaktigt dyrt allt med båt är, så har dessa personer som äger båtar även råd att betala lite till. Fast nu kanske det blir lite svårare att ha båt utan att myndigheterna upptäcker att man med en årsinkomst på 300000 har råd med en båt på flera miljoner. Kolla bara i hamnen en sommardag i Sandhamn, gissar att det ligger ganska många svarta kronor där och guppar.

Så det så.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Johan E skrev:
Håller helt med att även båtarna skall betala skatt, varför skall dom slippa undan detta.
Visserligen är ju skotrar reggade men är väl bara register-avgiften vi skoteråkare bidrar till vägverket med? Eller hur mycket brukar fordonsskatten vara? Första året jag äger egen skoter så har inte behövt betalat något ännu.

Men nog skulle det vara bra med regnummer på båtar med och nån typ av förarbevis.
 
Last edited:

pbkper

Medlem
10 nov 2004
48
0
1
Hortlax
Johan E skrev:
Håller helt med att även båtarna skall betala skatt, varför skall dom slippa undan detta.

Jag har ingen båt, men villa, husvagn, skoter och några bilar som skattas. Kanske en båt (vattenskoter) funnits på inventarielistan om man bott närmare något vattendrag.

Med tanke på hur svinaktigt dyrt allt med båt är, så har dessa personer som äger båtar även råd att betala lite till. Fast nu kanske det blir lite svårare att ha båt utan att myndigheterna upptäcker att man med en årsinkomst på 300000 har råd med en båt på flera miljoner. Kolla bara i hamnen en sommardag i Sandhamn, gissar att det ligger ganska många svarta kronor där och guppar.

Så det så.
Tror nog vi bidrar med X antal milijarder i bränsleskatt till staten utan att ha nått tillbaka vad gäller Farleder,utprickning etc då det dras in mer och mer utprickning av våra farleder för fritidsbåtar.

De båtar som ligger i Sandhamn är 1% av båtbeståndet i Sverige.

PBKper