Börja spåna på nytt till nästa säsong, men vad?!

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Efter en tur till Åkersjön idag så insåg jag att min nuvarande IQ RR måste bort från min ägo.
Maskinen i sig älskar jag, men det är inget kul att ständigt behöva kika nivån i tanken för att den drick
Men, den riktiga anledningen är kraft & yta i backen. Bitvis var det runt 1m och då fick stackars IQn slita och fy pörskan så tungt de gick. Kravet är då mer power och mer matta.
Alternativen. (Märkesoberoende)

Ski-doo freeride 146", provkört gillar den i helhet, men känns lite tung att bryta ibland kan jag tycka. En negativ grej är att polarens idag gick varm två gånger när vi åkte led.

Polaris Switchback Assault 144", provkört och gillar att den känns så jäkla rapp. På något vis känns den smidigare än Freeriden, men en smalare framvagn, liten styrhöjare, andra fotsteg & en nödstopplina så tror jag den är lite av en favorit.

De jag inte provkört men sneglat lite på:

Lynx Boondocker 3700 - för & nackdelar?
Arctic Cat XF800 141" - för & nackdelar?
Yamaha Viper MTX 153" eller XTX med eller utan turbo, vet att det kommer hagla hat mot vikter hit och dit. Men faktum att Vipern inte väger många kilo mer än exempelvis Freeriden och Swb Assaulten gör den till en stark konkurrent.

Så, då körningen är allt från lättare klättring bland träd till ut på sjön för att pimpla vore de kanon om ni kunde delge erfarenheter och liknande.

Just nu är jag nog mest intresserad av polarisen och yamahan faktiskt. Är som rätt nyfiken på den beryktade vipern..
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tycker du freeriden är tung att bryta så tänk inte ens tanken på en yamaha, då är polarisen är som en vante, tycker du polarisen var "så jäkla rapp" kommer du skita ner dig av en xf800, Boondockern är mer tungbryten och sämre i snön än freeride/pro/arctic..

Detta är min lista om hur jag skulle ha valt med dina kriterier.

1. Xf 800 , mycket motor och hållbar motor! kräver mer MAN av dig att bryta än Polaris.
2. Polaris , lätthanterligt chassie, inte lika stabil motor som arctic.
3. Freeride 800
4.Boondocker alt Viper med turbo.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ska ev. Provköra en XF så får vi se!
Yamahan är väl egentligen intressant för att det är 4t och jag skulle kunna tänka mig det någon säsong bara för att prova.
Just XF har jag egentligen aldrig sneglat in mig riktigt på, men en gammal kollega hade en som gick ruggigt bra både på och utanför led :)
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har själv haft en xf 800, och den togs sig i princip överallt där jag ville köra, visst du tar dig högre med en lång :) , Sen om du tar en 13 och framåt så har du 66mm kammar om jag inte minns fel, och det gör ju inte ont.
Fick aldrig min xf att gå varm även fast jag körde mycket här runt kusten också och pressade led.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Nä, jag tror inte den är dålig att gå i snön :) jämfört med IQn som hänger sig på fotstegen direkt :) får prova lite olika och se vad man fastnar för :) effektmässigt så är ju XF ett självklart val!