Böteskostnad?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kan nu bekräfta att det ENDA som sker vid fasttagning vid "brukande av oregistrerat fordon" är dagsböter. Inge mer eller mindre. (eller beror ju på vad polisen skriver i rapporten, dock här i Arjeplog gäller dagsböter) De kunde dock inte säga exakt, men beroende på inkomst. Så min inkomst är ju 1050kr i månaden. Så blir ej hög för mig. dock fanns det minibelopp.

Haft polismöte idag o alla "böter" är upptagna.

1500kr = Ej synlig reggskylt
1200kr = Ej skoterkort

I år kommer poliserna även kolla motor nr + chassie nr vid stopp.

//Rasmus
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Re: Sv: Böteskostnad?

Inte riktigt säker på vad du är ute efter med det inlägget men visst är du medveten om att det går att plocka bort chassi nr?
Det är väl stansat?
Du måste alltså slipa ner det, och kollar då polisen efter ditt nummer och ser en nedslipad del där nummret ska sitta, ja, då kan man börja tro att den är snodd.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kan nu bekräfta att det ENDA som sker vid fasttagning vid "brukande av oregistrerat fordon" är dagsböter. Inge mer eller mindre. (eller beror ju på vad polisen skriver i rapporten, dock här i Arjeplog gäller dagsböter) De kunde dock inte säga exakt, men beroende på inkomst. Så min inkomst är ju 1050kr i månaden. Så blir ej hög för mig. dock fanns det minibelopp.

Haft polismöte idag o alla "böter" är upptagna.

1500kr = Ej synlig reggskylt
1200kr = Ej skoterkort

I år kommer poliserna även kolla motor nr + chassie nr vid stopp.

//Rasmus
När du ändå håller på och räknar, räkna på vad det kostar dig ifall oturen skulle vara framme och du råkar skada en peson eller krocka med tex. en skoter (ej reggad = ingen försäkring)
Det kan röra sig om avsevärda belopp som du får punga ut ur egen ficka, i många liknande fall rör det sig om livslånga skulder

Jag sa det tidigare, har man råd att äga och köra en skoter så har man i allafall råd med minst en trafikförsäkring
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det är nog jäääääävligt få ärliga skotrar som kör utan chassienr....
vad skulle vitsen vara med det? bara mer krångel med snutar och försäkring!
kul att ha skotern på polisstationen för utredning hela vintern istället för att köra:(
visst finns det importerade utan papper,men dom lär ju ändå ha chassienr?

och vad kostar trafikförsäkring jämfört med soppan?

man kan ju bli invalid o då e d väl skönt att iaf. inte vara fattig i så fall...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
När du ändå håller på och räknar, räkna på vad det kostar dig ifall oturen skulle vara framme och du råkar skada en peson eller krocka med tex. en skoter (ej reggad = ingen försäkring)
Det kan röra sig om avsevärda belopp som du får punga ut ur egen ficka, i många liknande fall rör det sig om livslånga skulder

Jag sa det tidigare, har man råd att äga och köra en skoter så har man i allafall råd med minst en trafikförsäkring
Jo det vet jag.
Men nu snacka jag böter vid poliskontroll, tyvär så är det inte så lätt att regga in import skotrar med för lite papper.
Men nu efter helgen kör jag reggad skoter igen. =)

//Rasmus
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
det är nog jäääääävligt få ärliga skotrar som kör utan chassienr....
vad skulle vitsen vara med det? bara mer krångel med snutar och försäkring!
kul att ha skotern på polisstationen för utredning hela vintern istället för att köra:(
visst finns det importerade utan papper,men dom lär ju ändå ha chassienr?

och vad kostar trafikförsäkring jämfört med soppan?

man kan ju bli invalid o då e d väl skönt att iaf. inte vara fattig i så fall...

Jag är då en av dom som kör en ärlig skoter, fast med egen "inskrivet" chassie nr. pga chassie byte i sommras. Men det nr som står inprintat + motor nr är ju till mina egna papper + att jag kan visa upp chassiet som står hemma på gården om dom nu inte ska tro på mig.

trafikförsäking har alla som kör skoter råd med. annars har dom inte råd att köra skoter häller.

//Rasmus
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Varför ska man "fuska" med att köra oförsäkrat och på oreggade skotrar. Har man inte råd med en dyr försäkring kan man köpa en skoter med mindra cc för dom är oftast billigare. Och många pratar om oreggade skotrar. Är inte alla skotar id märkta från fabrik? Trodde det iaf.
En sak till jag vill säga när det ändå handlar om Chassinr och sånt.
På regnrplåten (om man har en laglig) är även chassinr tryckt så polisen kollar så att nr stämmer överens med det som är instansat på skotern. Stämmer inte det så har polisen rätt till att ta beslag på skotern för att kolla upp om den är stulen.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
en liten fråga när det ändå snackas så mkt om försäkring osv... är det verkligen värt att försäkra tex min SRV? tänkte eftersom jag inte har nått skoterkort ÄN så täcker väll inte försäkringen ifall nått händer när jag kör olovligt? eller är jag helt ute och cyklar??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Trafikförsäkringen gäller.... Helförsäkring är väl kanske inte att tänka på.