backväxelproblem på rotax

mange2

Rookie sledder
1 jan 2000
18
0
0
hej,
det är en eftermonterad backväxel på min skidoo,

det är så att den har hoppat ur läge 2ggr vilket medför ett ruuskigt tjut och det låter inte bra. kan de ha med att göra att jag dragit i växeln i för låga varv och vad ska man göra åt det.

har dragit växeln i under 2000varv sen precis efter tillslag har den hoppat ur.

har hänt en gång när den vart varm och en gång kall, så kanske inte har nånting med det att göra


 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det måste vara växelväljaren som är feljusterad då. Sådär blir det när växeln "inte gått i riktigt", du har nog borstat tänderna på kugghjulen i lådan men det ska inte vara någon fara.

Alla vi som åkte ockelbo när vi var yngre vet hur det låter :)
 

mange2

Rookie sledder
1 jan 2000
18
0
0
men vad ska man göra åt saken,
ska man ha något visst vartal när man lägger i växeln? hålla i bromsen eller ja..

 

Lulle

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Du behöver justera länkaget till växelföraren nere vid kedjehuset, justera bort glappet och kolla så att den rör sig ordentligt.
Har du fått mycket skorr när du försökt att växla så skulle jag rekomendera att öppna upp och kika på dreven så att de ej har blivit skadade.
Sen ska du vara försiktig med att aldrig dra på när du växlat utan smyg alltid iväg och på så sätt kolla att växel har hamnat rätt.
Det finns tre tappar som ska gå in i var sitt hål och om de ej har gått in och du drar på så får du en väldig fart på dreven och sedan slår tapparna in och då kan de gå av.