Bakdämparen är helt slut.

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Hej
Nu när jag var ute och körde idag och kom hem såg jag att skotern såg ovanligt låg ut. Jag gick till bakänden och lyfte skotern så att dämparen gick i ut men när jag släppte så sjönk den bara ihop igen.
Måste jag byta gasen i dämparen? Hur mycket kostar det att lämna in den till ÅF på ett ungefär? Eller går det att göra själv? Dämparen är en Ryde fx gas.
/Koffe
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
jo det ska väl gå att fylla dom själv också kan inte vara så dyrt att fylla din dämpare med ny gas hls wildcat 1000 triple
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Exakt som thullen skriver det är inte dämparen som håller upp skotern, det lät lite konstigt det där. Kolla upp så du inte har knäckt någon fjäder eller något annat i boggien. Angående stötdämparen så om du ska bara fylla på gas kostar några hundringar.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Hej
Nu när jag var ute och körde idag och kom hem såg jag att skotern såg ovanligt låg ut. Jag gick till bakänden och lyfte skotern så att dämparen gick i ut men när jag släppte så sjönk den bara ihop igen.
Måste jag byta gasen i dämparen? Hur mycket kostar det att lämna in den till ÅF på ett ungefär? Eller går det att göra själv? Dämparen är en Ryde fx gas.
/Koffe
Kolla som sagt om det inte är någon fjäder som gått av. Sen om dämparen är så slut att gasen läckt ut så renoverar man, det är ingen mening att fylla om det läker.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
ibland om skotern står där de är ojämnt underlag, t.ex på en knöl, så kan den sjunka ihop, så kolla att de inte bara var så.
 
Hej, några veckor gammal tråd, men men. Ja upptäckte samma sak när jag hade varit ute och brännt på isen ett tag, precis samma symptom som du beskriver. Jag trodde då också att dämparn var slut. Men Drog sedan ut och körde nån mil efter leden, lite halv guppig(som alla svenska leder;)) och vipps så hade problemet försvunnit. När ja kom hem så var den i topp läget och dämpade fin fint. Kan inte exakt säga varför men det måste ha nått med dämparen egenskaper att göra.

MvH Andreas