Balansera variatorer?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har bestält en Freeride till nästa år men har läst vissa säger det blir märkbar skillnad att balansera variatorerna(Har inte läst om någon freeride). Så jag funderar att kanske göra det direkt när jag får den innan snön kommer för då vill jag bara köra.

Så min fråga är har någon gjort det som tycker det ger så pass mycket så det är värt det?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså min erfarenhet av att balanser variatorer är följande:

BRP har en fabrikstolerans på sina variatorer, så jag tror inte jag lagt ner tid och ork på det.. men visst, hittar du nån som balanserar "privat" så brukar de gå lös på 300 kr /variator, men jag ser inte det är värt pengarna. Raka variatorer är såklart skitbra för veven men jag tycker ändå att fabrikstoleransen hjälper till nog mycket.. Tex om något hänt med variatorn, att du tappat den eller den blivit lite oval av nån anledning så är de såklart värt pengarna

Det som spelar roll
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Motorslipen i piteå tror jag balanserar variatorer, har brp samma toleranser på variatorn som på veven skulle då jag direkt balansera den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Re: Sv: Balansera variatorer?

Vet någon vem som balanserar variatorer ? vem balanserar 2-takts vevaxlar?
Sundvalls motorslip i sundsvall är experter på balansera vevaxlar dvs viktjustera och även rikta såklart. De kan med stor säkerhet även viktjustera variatorer. Jag har gjort alla mina motorjobb där sedan 1996- och aldrig behövt klaga på pris eller jobb.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag balanserade min primär på SIMO Motorenovering i östersund 500 väl investerade kronor.
Ingen aning om det märks eller ej men 500 kr på en skoter för 150000kr.
Trodde det skulle vara dyrare men när jag frågade vad det kostade åkte jag hem och hämtade variatorn direkt =)

Fabrikstoleranser duger men finns alltid mycket att hämtat. kolla bara vevaxelns skevhet. variator setup banansering. dämpar shimsning mm. är mycket som inte är bra men funktions dugligt från fabrik.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag funderar på att shimsa korset på en av mina maskiner , då rubbas balanseringen totalt - hur många tänker på det ? fick höra idag att på polaris skiljer det ofta 3-4 g std , mera på TRA , på en med shimsat kors ofta 10-12 g
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Balanserade min ac i höstas, 0,3G obalans, han som gjorde det (Umeå Motorslip) var mkt överraskad och sa att den var mkt bra, balanserade även tran från etec och den var 1,6g obalans, dvs rätt ok men skillnad märktes, för en 500:- är det lätt värt att göra!
Sen att Xfen vibrarde berodde tydligen på en 14 hundradelar krokig vevaxel, förmodligen pga nån tidigare ägares remsprängning, men nu är allt bra igen!