balatarem

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Brukar finnas där man kan köpa slangar och sånt.
Här i Skellefteå har vi en affär (som jag tyvärr glömt namnet på), som ligger "bakom bilprovningen", i samma byggnad som Fordonseleverna har sitt "garage" där jag köpt balatrem från rulle för "några kronor" per meter... sen är det ju bara slå hål i den där man vill...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Inte mer än att det styper i remmen innan dämparen är helt utdragen.
Vitsen med remmarna är ju att dämparen inte ska slitas sönder när boggin fjädrar ut så om det tar stopp i dämparen först så kan man lika gärna ta bort remmarna helt... (nästan, dom hindrar ju boggin från att gå genom mattan om det händer nått så man bör nog ha kvar dom i ändå...)

Men... frågan är hur mycket mer boggins framände fjädrar ut när bakdelen trycks ihop?
T.ex. när man drar iväg så trycks ju bakre delen på boggin ihop medan den främmre dras isär, och eftersom att balataremmarna sitter framför den främre boggiupphängningen så ska man kanske ha dom lite längre för att dämparen ska kunna dras ut (i det närmsta) max i dom situationerna.
Om någon mot förmodan fattar vad jag menar och har testat så skriv vad du kommit fram till, själv ska jag försöka undersöka saken till helgen.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
zrt_dezuria skrev:
tack så mkt !

skulle de inte gå att bygga egen "balatarem" med hjälp av ett rejält spännband? typ ett 4-tons :D
har provat göra egen några gånger men dom håller inte så länge.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Den kostar 55 kr/m på RINAB (reservdelar i norr AB) i alla fall. Sen om det är billigare nån annan stans har jag ingen aning om :D