Balatarem?

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Tjena, jag har en lynx enduro 700sp -01. Min balatarem gick av på den så nu har jag satt dit en ny, den blev ca 3-4cm längre än orginalet. Jag vill ju att den ska resa lite mer, men jag tänkte om det kan vara farligt att ha en sån slapp rem, Den är inte alls spänd när skotern står still och om man försöker dra isär mellan skenorna å fästet till dämparn tar det stopp i dämparn och inte remmen.

Så, är det farligt att åka med en slapp rem och kan det vara farligt att åka helt utan?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja .. att ha remmen så lös, är precis samma som att köra utan rem ...


Remmen är vad som stoppar fjädringen, du måste dra ihop remmen så att den tar stopp strax före dämparen gör det.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
okej, men är det faligt att åka med en lös rem då eller?
Jag kollade på brorsans helt nya lynx rave 800-08 å den remman var också lös..
Sen har man ju hört att boggin kan vända på sig eller att skenorna går igenom mattan om man kör utan rem, stämmer det värkligen?

Tack för svar
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
jo det stämmer att skenorna kan fara genom mattan... det gjorde dem på grannens 39:a när Balata remmen gick av.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
okej, ja då kankse det är bra att man har en balatarem då även fast den inte är speciellt spänd.
Men de är ingen som vet om det är skadligt för dämparna eller andra delar i boggin då balata remmen inte hindrar dämparn från att dras isär?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det ska inte vara farligt att vara utan. mest obehagligt att köra när skidorna flaxar fritt. :rock: Se bara till att frontklossarna på skenorna sitter där dom ska, annars går nog dina skenor genom mattan. Men sitter dom där är det inga problem.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
okej va bra! Jo men lite skidres är väll alltid trevligt ;)
Jo då nog sitter frontklossarna där dom ska, så då är det bara å åka då!
Tack för hjälpen!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Främre boggiedämparn tar mer stryk med slaka balataremmar.
Dock är det knappast märkbart mot vanligt slitage men kör du helt utan remmen så kan främre dämparn säcka ihop ganska snabbt lr skenorna genom mattan.
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
dämparen kan slitas isär om du har otur och fästerna i skenan till dämparna går sönder
har varit med om det på en polares skoter och min egen
 
Last edited: