Batteri Lynx Rave 800 -08?

Lunken71

Aktiv medlem
28 dec 2007
68
0
6
52
Forshaga
Är det nån som eftermonterat ett litet batteri? Vart har ni satt det å vart finns det laddström att hämta enklast? Har inte kollat än men ja antar väl att det är växelström oxå så det får väl bli en liten likriktare mä...!?:hmmmm:
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Sv: Batteri Lynx Rave 800-08?

Hej.
Jag har monterat en analog tempmätare på min gamla Exciter från -93, och då behövs likström.
På såna gamla maskiner så finns bara en kabel ut från generatorlindningen, den andra halv-vågen av växelspänningen tas från jord (motorn/chassiet).
I detta fall så behöver du inte ens en likriktare, utan en vanlig diod gör samma jobb, eftersom den andra halv-vågen ändå kommer att jordas.
En diod (eller en likriktarbrygga) kan du köpa på Clas Olsson för några kronor, 1A räcker gott och väl.
Tillsammans med en liten kondensator som glättar spänningen eftersom jag inte har något batteri så blir det tillräckligt bra.
Om jag senare ska montera GPS så överväger jag dock att montera ett batteri för att få spänning även utan att ha motorn igång, samt att spännigskurvan blir ännu jämnare.
Se bara till att batteriet inte blir för vamt, en skyddsplåt som avskärmar mot avgassystemet kan vara bra.
Då bör man ha en diod som är lite kraftigare än 1A, kanske 10A.
Glöm inte att sätta en lämplig säkring, så slipper du bränna någonting i onödan.
Förmodligen är det enklast att ta växelspänningen från någon av belysningstrådarna på lämpligt ställe.
Läs gärna hela projektet om ni vill, där jag likriktar och monterar en tempätaren (lite utförligare beskrivet):

http://www.hannu.se/likrikta/

Hoppas att någon kan ha nytta av detta, och hör gärna av er om det är någonting som jag har krånglat till.

M.V.H
/Tobias