Bearcat 340/440 MOD

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Då var det dags för ett projekt till! :)

Då motorn inte räcker till längre och ekonomin inte tillåter en ny familjeskoter, bestämde vi oss för att modifiera den som finns lite.

Klicka på bilderna för att se i fullt format.

Utgångs skotern är alltså en Bearcat 340 -95 som har en del skönhetsfel.



For även och köpte den tveklöst snyggaste skotern som finns i hela sverige! :D


Detta är alltså en Prowler -90 som har gått folkrace, boggien är knäckt och mattan e kass men motorn går som en klocka. På den sitter alltså motor komplett med allt, kylsystem med slangar och hela köret, framdämpare från en M5, varvräknare, en sjysst styrhöjare och eventuellt boggie dämpare om dom passar. Allt det ska alltså över till Bearcaten.


Här är då 340'n med alla tillhörande saker urtaget.





440'n som ska ner i Bearcaten.





Som det ser ut kommer jag att flytta 340 motorfästet till 440'n för det verkar som det passar bolt-on då. Kommer heller inte krävas någon modifikation av dyna då det redan är urtaget för kylar rören, samt oljebehållaren har fäste för expansionskärlet. Det som ska göras är att borra hål för anslutningarna till själva kylarna. Det känns nästan som att Bearcaten redan är förberedd för att modifieras :D


Ena M5 dämparen monterad


Dämparna var ganska så mycket längre än original så passformen var väl inget vidare, vart mycket högre fram än vad den var innan.. Kommer antagligen få problem med skidtrycket så tips uppskattas där! Original dämparna kommer inte ens på fråga då dessa är totalt slut.

Notera att den fortfarande kommer att gå som familjeskoter :D

Det är en hel del som ska göras på den så fortsättning följer :)
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Førlänga Aarmarna? Passar dom øver från Prowlern? (Ja, det var optimistiskt! =)

Som en parantes: Djäklar vad nostalgisk jag blev när jag såg Prowlern. Hade en sån när dom var ny -90, djäääävlar vilken extrem fjädring dom hade på den tiden-man kände knappt guppen... :p
Det var en stund sedan... :D
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Førlänga Aarmarna? Passar dom øver från Prowlern? (Ja, det var optimistiskt! =)

Som en parantes: Djäklar vad nostalgisk jag blev när jag såg Prowlern. Hade en sån när dom var ny -90, djäääävlar vilken extrem fjädring dom hade på den tiden-man kände knappt guppen... :p
Det var en stund sedan... :D
Har funderat på att förlänga dom men vet inte hur man ska göra, känns som det inte kommer att hålla om man kapar och svetsar. Alternativet skulle ju vara om man får tag på A-armar billigt från en modell med samma chassi som har bredare framvagn. Det finns faktiskt en chans att dom passar från Prowlern :p men dom är kortare än vad som sitter där nu tror jag.

Inte nog med fjädringen, dom är ju så djävulskt snygga :D
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Passar inte ifrån prowler, inte ens nästan. Men då du har zr1 chassie på bearcaten så skulle jag rekommendera att göra en AGLT (?) mod.
Googlade lite på AGLT moden och det vore intressant att göra (Tack för tipset k-len!), gäller bara att få tag på alla delar som behövs till ett bra pris. Sen är jag lite fundersam över den övre A-armen eftersom den är delad vid infästningarna på Bearcaten.

Exempel:
Bearcat http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/30/bil/lgnr/264617_1.jpg
ZR http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/30/bil/lgnr/479088_1.jpg

Ska man bara kapa dom vid infästningarna eller göra om på chassiet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har du verkligen fästöron på båda sidor av varje ände då? Har för nu att det är samma inföstning, bara det att bearcaten har som Mc modellerna bara 2 korta skruvar istället för en lång.

Du kan ju kolla det iallafall:)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Har du verkligen fästöron på båda sidor av varje ände då? Har för nu att det är samma inföstning, bara det att bearcaten har som Mc modellerna bara 2 korta skruvar istället för en lång.

Du kan ju kolla det iallafall:)
Har nu varit ut och kollat, jo det är en ögla på varje sida om fästena på A-armen och man trär en skruv igenom på varje sida. Men det verkar som att det bara är att ta bort dom inre öglorna så blir infästningen som på ZR med bara en lång. Nu ska jag försöka få tag på en framvagn från en 00-02a till ett bra pris så utför jag moden! Mången tack ska du ha k-len! :)
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Då har det blivit lite gjort!

440'n provmonterad med 340 motorfästet, motorn ska drygt 1 cm till höger sen är den rätt! Det är nu ett slack på remmen med ca 2,7cm dock är inte remmen ny så frågan är om man ska ge den lite mer slack?



Här är då boggien urplockad för genomgång.



Gamla dämparna av.


Boggien med "nya" dämparna på plats, främre dämparen som åkte dit har justerbar fjäder till skillnad från Bearcat dämparen. Hittade även ett par boggiehjuls lager som var dåliga så nu ligger den och väntar på nya.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Nu har det blivit lite gjort!

Bytte de dåliga lagren på boggien så här står den och väntar på att monteras igen, ska bara trycka i lite mer fett i nipplarna innan den sätts på plats.



Sen börjades det med kylarna, blev en del funderande om vi skulle borra hål för bara anslutningarna och ha hela kylaren under eller såga ur som det var på Prowlern. Med det slutade med att vi sågade för det blev bättre passform, samt att kylaren inte kommer så långt ner i tunneln.

Här är då tunneln ursågad och kylaren provmonterad.





Här är då resultatet för bakre kylaren.



Hålen för främre kylarens anslutningar borrade.


Sen är det som så att främre kylaren nu sitter monterad men glömde ta bilder under den processen. Främre delen av tunneln var lite kortare på Bearcaten jämfört med Prowlern, vilket resulterade i att kylaren blev för lång och täckte skruvhålen för styrstagsinfästningen. Men som tur var så var det bara en del av fästplåten på kylaren som täckte så problemet löstes genom att bara borra ur där skruvarna kommer, sen kapade vi förstärkningsplåten lite grann för att passa in med kylaren. Ska försöka ta en bild på det hela sen.

Vi plockade även ner kedjehuset pga att den börjat kugga över vintern innan, samt för att få ur drivaxeln. Där inne hittade vi något som inte alls var så speciellt positivt, det var då en jäkla tur att vi tog isär det.

Finn ett fel:


Lagret var totalt kört, det helt enkelt rasa i bitar när vi tog lös det. Så det lagret ska bytas ut och även det på motsatta sidan av axeln var dåligt så vi ska byta det med. Kedjan var även den helt totalt slut, så det är på väg en beställning med: lager, kedja och oring till kedjehuset.

Härnäst börjas det nog med motorn, fortsättning följer! :)