Jag undrar om en Bearcat 4-stroke utan turbo räcker till effektmässigt (53hk) när det går tungt? Och sen undrar jag om någon vet hur stor skillnaden i bränsleförbrukning det är mellan 53-80-110hk versionerna vid likvärdig körning?
Jag har inte ägt, men däremot provkört en ovanstående snöskoter. Och det var inget upplyftande. Den har inte det rappa gassvar som på "Turbomodellerna".Ingen som har hört talas om Bearcat 4-stroke på detta forum eller är det bara "raceputtar" som är in och läser och skriver här?
Våran klubbskoter 53 hk BearCat har i varje fall dragit ledsladd 1000 mil utan problem Den är vridstark och med WideRatio variatorerna går det ytmärkt att smyga igång. Drar mindre soppa än turbovarianterna och går inte varm lika lätt heller.Är inte heller någon dragare av ledsladdar odyl
Ja det har väl blivit några mil, men numera sitter jag för det mesta i en PB200 när jag är ute och fixar lederna runt AJ.Våran klubbskoter 53 hk BearCat har i varje fall dragit ledsladd 1000 mil utan problem Den är vridstark och med WideRatio variatorerna går det ytmärkt att smyga igång. Drar mindre soppa än turbovarianterna och går inte varm lika lätt heller.
Vad baserar du din åsikt på Stig, dragit mycket sladd eller!??
mvh / Matti
Mycket intressanta synpunkter Stig! "Vår" Arctic-handlare har också börjat sälja Lynx så en Yeti är ett klart alternativ vid byte. Vilken/vilka motoralternativ har du provat i Yetin? Det känns som V-800 fyrtaktarn skulle vara lämpligast för uppgiften!?Jag har vid senare tillfällen provat BC-turbon några gånger (jämförde den bland annat en gång med Yetin)
Lite Off-topic kanske.
Men förövrigt så kör våran klubb förnärvarande med 2 st. Polaris WT.
För ska man köpa nytt, så anser vi i våran klubb att man nog får leta efter en mer prisvärd snöskoter för att dra ledsladdar bakefter.....
Den Yeti jag provade var den gamla med V1000-motorn. Dom nya modellerna har jag inte testat, men jag har hört av en grannklubb, att V-1300 vill ha betydligt mer sås än V-800.Mycket intressanta synpunkter Stig! "Vår" Arctic-handlare har också börjat sälja Lynx så en Yeti är ett klart alternativ vid byte. Vilken/vilka motoralternativ har du provat i Yetin? Det känns som V-800 fyrtaktarn skulle vara lämpligast för uppgiften!?
Intressant med tankarna kring Polarisen. Vi har nämligen också en Polaris-handlare i "hembyn" (Revelj Racing). Man får ju onekligen mycket skoter för pengarna med Widetrack'en. Osäkerhetsfaktorer har ju varit bränsleförbrukning och evt motorernas hållbarhet. Vi hade en äldre Widetrack innan vi köpte nuvarande BearCat och den ville ha ca dubbla mängden bränsle per mil Det gör skillnad för en liten klubb som vår!
mvh / Matti
Ej helt säker men har för mig det gjordes nåt med utväxlingen innan leverans. Vi var en av tre skoterklubbar i området som köpte BearCat samtidigt. Fick monterat extra luftkylare också.Ni verkar nöjda med Wideratio-variatorena skriver du, har ni drevat ner skotern ?
Jo, nog går det ganska tungt åt skotran hela tiden. Vi fick byta drivaxellager, variatorlager, kedja och drev nu i samband med mattbyte (i och för sig inte så konstigt kanske efter 1000 mil). En "liten fin service" på 20.000 krAtt dra en ledsladd är nog den värsta belastning som man utsätter drivlinan på en snöskoter med, inte alls samma som att använda den i timmerskogen. För med att dra sladden så går det ju tungt hela dagen, till skillnad från timmerkörningen, där man i regel kör med tomt lass i minst 50% av tiden.