Bekväm 2-sitsig skoter

QST99

Ny medlem
23 jan 2021
4
0
1
30
Sälen
Som rubriken lyder söker jag en bekväm 2-sitsig skoter. Den får gärna vara stabil och pålitlig, då den kommer att nyttjas av nybörjare.

Användningsområdet är helt och hållet för rekreation och den kommer att framföras på skoterleder och på fjället. Ska finnas plats för packning (pick-nick etc).

Vänder mig hit då jag har noll koll på allt vad gäller skoter och vilka modeller och tillverkare som är pålitliga.

Har ni några rekommendationer?

Jag har kikat på Yamaha RS Venture TF EPS (2020). Vad tror ni om den modellen?

Stort tack på förhand!
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Den du har lagt fram som förslag är en såkallad touring modell. Och de är byggda för att användas till just det som du skriver.
Det är en 4T så underhåll och service är betydligt mindre än en 2T. Däremot väger den mer p.g.a motorn än vad en motsvarande 2T gör. Men den modellen har dock servo som säkerligen gör långturer avsevärt mycket mer behagliga.

Den är dock inget man "utforskar terrängen" med, den är inte byggd för det. Den är byggd med god komfort i åtanke.

Ett alternativ till den är rent spontant Lynx 49 ranger med 4T 600 eller 900ace, om man vill hålla sig kvar i 4T världen.

Finns även Ski doo renegade som är en crossover maskin, den är tänkt att fungera skapligt till det mesta, vilket iofs 49:an också är.

Vad gäller packning, så är en packpulka ett bra komplement.
 

QST99

Ny medlem
23 jan 2021
4
0
1
30
Sälen
Den du har lagt fram som förslag är en såkallad touring modell. Och de är byggda för att användas till just det som du skriver.
Det är en 4T så underhåll och service är betydligt mindre än en 2T. Däremot väger den mer p.g.a motorn än vad en motsvarande 2T gör. Men den modellen har dock servo som säkerligen gör långturer avsevärt mycket mer behagliga.

Den är dock inget man "utforskar terrängen" med, den är inte byggd för det. Den är byggd med god komfort i åtanke.

Ett alternativ till den är rent spontant Lynx 49 ranger med 4T 600 eller 900ace, om man vill hålla sig kvar i 4T världen.

Finns även Ski doo renegade som är en crossover maskin, den är tänkt att fungera skapligt till det mesta, vilket iofs 49:an också är.

Vad gäller packning, så är en packpulka ett bra komplement.
Stort tack för svar!

Jag har förstått att det är en ”touring”-modell, som du säger, och prioriteten ligger på bekvämlighet. Vid tillfällen ska skotern klara av att tryggt och säkert transportera två personer (totalvikt runt 200 kg), samt släde för packning/persontransport (tack för tips).

Skotern ska framförallt brukas på leder, men kommer ibland även att användas till att utforska terrängen.

Jag har också kikat på crossover-modeller, exempelvis Ski-Doo Renegade, som du dessutom tipsade om. Verkar som en roligare maskin än Yamahan, som är mer kapabel utanför leden.

Men med tanke på den relativt höga personvikten vid två passagerare, plus släde, samt prioriteten av bekväm och trygg transport, är crossover verkligen ett bra alternativ över touring? Exempelvis då Lynxen och Ski-Doon jämfört med Yamahan.

Även kikat på Yamaha Sidewinder, som kanske är mer kapabel i terräng trots touringklassen? https://snowmobile.se/yamaha-sidewinder-stx-gt-146-turbo/
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om du vet med dig att du kommer lockas att utforska terrängen så stryk venturen.

Sidewinder går utanför spår, vet inte hur lättkörd den är för den ovane dock. Renegade 900ace finns även den med turbo om det är lite mer kräm under huven du är ute efter.
Tror att Commander finns med 900ace turbo också, den borde klara det mesta på din önskelista.

Här har du ett test där de ställer modellerna mot varandra (sidewinder och renegade), Sidewindern finns iofs i fler utföranden men det är en början.


Samt en tråd i frågan:
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Lynx Xterrain re turbo låter som en maskin för dig. Köp till dubbeldyna, högruta och packbox. Tyvärr rätt dyr men i övrigt tycker iaf jag att den skulle passa alla dina önskemål.
 

QST99

Ny medlem
23 jan 2021
4
0
1
30
Sälen
Om du vet med dig att du kommer lockas att utforska terrängen så stryk venturen.

Sidewinder går utanför spår, vet inte hur lättkörd den är för den ovane dock. Renegade 900ace finns även den med turbo om det är lite mer kräm under huven du är ute efter.
Tror att Commander finns med 900ace turbo också, den borde klara det mesta på din önskelista.

Här har du ett test där de ställer modellerna mot varandra (sidewinder och renegade), Sidewindern finns iofs i fler utföranden men det är en början.


Samt en tråd i frågan:
Lynx Xterrain re turbo låter som en maskin för dig. Köp till dubbeldyna, högruta och packbox. Tyvärr rätt dyr men i övrigt tycker iaf jag att den skulle passa alla dina önskemål.
Tack för era tips! Ska kika igenom och fundera lite på vad som är prioritet. Även om terrängen ska utforskas så är det ingen ”lek” som ska utföras. Framförallt att transportera familjen och att komma ut på fjället och ta in miljön.

Men en snabb fråga: är det enbart Venturen som har styrservo? Lät spontant som en viktig detalj för den ovane och bekväma föraren.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nej, tror att RS Viking också har det. Men den är tung.. verkligt tung.
Jag skulle personligen inte köra den på annat sätt än som en touring av rädsla och fastna, för den måste vara en mardröm att få lös.

Sedan fanns Yamaha Apex XTX (från 2014 TTX efter stötdämparna från Öhlins blir inte mycket bättre än så) den hade också servo. Går att köpa extra plats till den, kimpex tar väl runt 7-8tusen för en sådan lösning.
Den är en typ av crossovermaskin, inget för jobbig terräng men myrsurfa duger den till.
Också rätt tung dock, inte som en RS Viking eller Venture men en del övervikt finns.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Måste rätta mig själv, Öhlins TTX sitter tydligen inte från 2014 och framåt på Apex, 2014 och 2015 verkar det som.

Men hur mycket kommer du att köra på en säsong?
Du har inte övervägt att hyra en maskin vid behov?

Då hinner du skaffa dig lite mil och se vilken typ av körning det blir. Är ganska dyrt att köpa grisen i säcken för 150tusen uppåt.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Servo behövs inte på en skoter som har rimlig vikt och viktfördelning RS Venture är tungstyrd utan servo och där behövs det troligtvis. Att en 4T kräver mindre service håller jag inte riktigt med om det blir 1 oljebyte i växellåda och motor på den varje säsong en 2T räcker det med olje byte i växellåda och sen bör man ju byta stift nån gång ibland.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo det är klart att man måste byta olja på en 4T, men på en 2T ska du kolla nivån och fylla på med jämna mellanrum på en säsong.
4T är ju för det mesta snällare på all form av slitage, som t.ex rem.
Men visst, någon enorm skillnad är ddt iofs inte.

Personligen skulle jag spontant välja 2T före 4T, men som ren touring är nog 4T inte så dumt, och det var ju en sådan Ts efterfrågade i första inlägget.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har inte kört commander men X-trim 900 Ace är en trevlig skoter och är smidig att köra och funkar ju även lite utanför leden om du inte ska klättra i berg och sen går ju 900 Ace motorn riktigt tyst.
 

Freeflow

Ny medlem
24 jan 2021
3
0
1
56
Jämtland
Tackar...blir nog en sådan då den mindre och nättare än Commander vad det verkar. Det skall vara fruns skoter som hon och dotter åker på enbart. Har beställt en Brutal 850 till mig som "egna"