Beltdrive

puttedyk

Välkänd medlem
6 mar 2008
714
3
18
Öregrund /Orsa / Umeå
Hej.
vilka till verkare av beltdrive finns det?
och vilka för nackdelar har dom olika?
Vet att tki har en.
Men finns det fler på svenska marknaden?
Tänkt att sitta på en års 18 800 ctec Hc

Hoppas ni haft en bra påsk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag kan bara svara för om de finns nackdelar då jag har det på våra två pro rmk sedan 4 säsonger och 500-600 mil körda på de två maskinerna. Enligt mig finns inga nackdelar för de håller svinbra och är underhållsfritt samt att remmen är så liten och lättbytt att man kan ha en xtra med sig. Enda remmen jag körde av va sprillans ny inte körd en meter och den gick av efter 4meter. De va i samband med köpet av ena pro rmk 2013 maskien mitt i sommaren och vi hade inte ens gjort ägarbyte. Jag backade av maskinen från ägarens vagn och skulle bara köra iväg men maskinen kändes underlig typ gick svintrögt så jag gasade mer o mer och tillslut hoppade den iväg och då small remmen. Jag kom senare på hur de gick till, de berodde på för små backgropar i helixen så när jag backade av maskinen från vagnen så drogs remmen ner djupt i sekundären och när jag då skulle köra frammåt så högg remmen fast högt upp i primärens skivor och gick av. Då blev jag orolig för beltdrives hållbarhet men trots att jag köpte en gaska slut (uttöjd) beg rem så håller den än och på andra maskinen är nog remmen aldrig bytt och den har gått 315 tim dvs minmst 600 mil. Jag har inte ens slipat större backgropar i helixen men jag är väldigt uppmärksam vid backning att remmen inte sugs ner i sekundären på den maskinen. Den andra maskinen har bra djupa backgropar så den kan jag vpåldsbacka med i djup snö utan nersugning av rem.