Bensin i oljeblandaren

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
SkoterMannen skrev:
smart, jo jätte, oljepumpen skär ju ihop.
Vet du eller gissar du?

Själv har jag ingen aning men resten av motorn klarar ju sig på 2-3% olja så jag tänkte att det skulle gå bra, fast vet du att den skär så ska vi ju inte rekomendera att man gör så!

E

ejwbegysv

Jag körde min Everest 464lc utan olja i oljetanken... Pluggade de slangarna och kopplade bort pumpen... gick då över 1000mil så.

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Jag kör min MXZ på tom oljetank, blandar 2% i bensinen och bortkopplat drev.
Men om man ska räkna på antal procent om man blandar 2% i både bensin och oljetank så får man tänka att den inte ger på lika mycke från oljetanken som från bensintanken. Men motorn skär inte eftersom man har 2% i bensinen, oljepumpen kan kanske säcka ihop.
Jag skulle nog inte vilja prova om det funkar, då kopplar jag hellre bort den riktigt eller kör separat smörjning.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
henkew skrev:
Om man säger att motorn får större andel bensin p.g.a. att man har 98% sånt i oljetanken så måste man också tänka på att den får motsvarande mängd mindre bensin från tanken, eftersom att 2% där är olja.
Den totala mängden vätska in i motorn kommer att vara densamma, om den är i form av ren olja resp. bensin från olje-/bensintanken eller om man har färdigblandad soppa i båda två spelar ingen roll...

... Om inte oljepumpen eller något annat kan ta skada av att det inte är ren olja den pumpar, som "snowmad" var inne på.

Sedan ska vi väl säga att vitsen med den här idén inte är att man ska kunna ha mer bränsle med sig utan att man ska slippa osäkerheten över att separatsmörjningen ska lägga av utan att behöva krångla med att helt koppla bort den...
(Visst var det tanken "Norden_AN"?)

Sen så är ju inte blandningsförhållandet konstant om man kör med separatsmörjning, då en sådan tar hänsyn till motorns behov av olja, så altså kommer man få en förendrad bränslekurva (om än obetydligt)

Razze.sxr

Medlem
27 apr 2006
12
0
1
Åre
Det kommer ju inte hända något... enda e att den möjligtvis kommer gå fett!

" De som låter kul måste testas "