Bensin i vevhuset INDY 500

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Nu i helgen när jag skulle starta upp min INDY 500 -97 visade det sig att den var vrålsur!!!

Det var lika för några helger sedan när jag var och hämtade den.Men då trodde jag att det berodde på att den stått och skumpat på släpet med öppen bensinkran.
Problemet är att vevhuset fylls med bensin.
Efter att jag skruvat upp dräneringsskruvarna för bägge vevhusen och tömt ur soppan så startar den direkt.

Är det nån som råkat ut för detta och har en lösning?
Kan det vara skit nånstans i förgasarna?
//TJ
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Gör ren fuggarna noga sen så måste du kolla flotörnålarna och sätet dom ligger an mot är fint och rent, vissa flottörnålar har en liten gummikona som ska täta och har man riktig otur så är dom skadad lr helt borta och det gör ju att fuggarna flödar över men vevhusen kan även fyllas genom slangen som går från pumpen till blocket ifall pumpen är dålig och stäng alltid bensinkranen vid transport av maskinen.
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Nja ,kolvar o ringar tror jag inte på. Detta problem uppstår när skotern står stilla länge(2-3v).

Däremot pumpen, har hört att dåliga membran kan ställa till det lite på detta viset.

Jag tror jag köper en rep sats och provar.

//TJ
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Har haft samma problem på en Indy 500 -97.

KOLVARNA är det inte, för jag borrade o renoverade motorn men det gjorde inte till eller från mer än att kompet blev bättre.

Hade isär bränslepumpen säkert 5 ggr, och renoverade den (bytte allt i den) men det spökade ändå.
Kollade alla slangar - inget fel.

Bytte nålventiler ( flottörstängningen), och det blev bättre.


Säkert min gamla skoter du fått tag på.
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Ditt problem är tyvärr ganska vanligt på dessa 500:eek:r. Jag har själv haft samma probelm med en 98:an och en kompis med sin 97:a. Enklast är att stänga av bensinkranen när du låter skotern stå en längre tid, eller göra det till en vana när du parkerar för natten.:cool:
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Nu ha r jag bytt membran i pumpen och det verkar funka bra.Den får stå med öppen bensinkran tills jag åker uppöver igen.....

Jag testar igen om c:a 3 veckor när jag åker norrut igen.

///TJ
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kan bero på ett kanske mindre känt fel/problem på Poo.

Antar att din skoter lutar lite framåt då den står i förvaring pga att du hissat upp mattan (eller på sluttande gård).

Det har nåt att göra med förgasarnas lutning och nivån i flottörhuset så att fögasarna 'slangar' sig själva tomma och soppan hamnar i vevhuset.

Kolla så att luftburken är på plats och att den är nedtryckt så långt det går ner mot baljan, annars så får gasarna fel lutning och detta fenomen blir värre.

Testa att parkera den så att det lutar lite uppåt istället.
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Ja,gott folk. Nu i helgen testade jag igen.Då hade den stått med kranen öppen i 3 veckor.

-15 grader,Full choke,3 ryck, ÖGONBLICKSSTART!!!!!:)

Problemet verkar vara löst.

(Jag tänker ändå göra ren förgasarna till sommarn.)

////TJ
 

Pentafreak

Aktiv medlem
14 dec 2006
50
0
1
Borlänge
Tyvärr dök felet upp igen denna helg.Skulle starta upp efter att den stått över natten men det gick inge bra.Fick tömma bägge vevhusen på c:a 1 dl soppa.:mad: :mad: :mad:
Lite märkligt är det då detta bara händer ibland.När jag hade renoverat pumpen så blev det i.a.f lite bättre.
Efter lite konsultation med STIBO-motor i Stockholm(Mikuni specialist) så kom vi fram till att byta flottörnålarna kan nog vara en bra grej.
Beställde 2 st av dom (382:-/st dyrt,men vad gör man)

Nu ska dom i.a.f bytas.Så får vi se.

///TJ
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Tyvärr dök felet upp igen denna helg.Skulle starta upp efter att den stått över natten men det gick inge bra.Fick tömma bägge vevhusen på c:a 1 dl soppa.:mad: :mad: :mad:
Lite märkligt är det då detta bara händer ibland.När jag hade renoverat pumpen så blev det i.a.f lite bättre.
Efter lite konsultation med STIBO-motor i Stockholm(Mikuni specialist) så kom vi fram till att byta flottörnålarna kan nog vara en bra grej.
Beställde 2 st av dom (382:-/st dyrt,men vad gör man)

Nu ska dom i.a.f bytas.Så får vi se.

///TJ
Hur går det?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
hehe många här har svarat och sagt att det kan vara nålventilerna till flottören.
och det är dom. polaris har haft mycket bekymmer med dom särskilt på 3cyl modeller.