Bensin på släpet ?

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
ja du kan ju köpa 1 stor balja (ser ut som en plast låda xD vet ej vad det heter ) en sån rymmer 1 kubik, och annars finns det lite större dunkar som rymmer ca 60L/dunk
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur mycket bensin får man frakt med sej i bilen eller på släpet ?

60L ?

Vad behövs om man vill ha med mer ?

Brandsläckare ?
Intyg ?
Märkta dunkar ?
Precis, du skall kunna ha upp till 200 l och t o m 400 l om du har släckare, märkta dunkar och ett intyg.
Intyget skall helt enkelt ange att du fraktar XXX l motorbensin och vara synligt i t ex vindrutan på bilen så räddningstjänsten kan se det då det behövs om du t ex kört av vägen och hänger avsvimmad i bältet.
Vill man vara riktigt rättrådig så märker man även upp släpet på samma sätt som dunkarna (brukar finnas på OK, typ 10 klisterlappar för en tjuga).

De blå brukar vara svävande när man frågar och säga 60 l men jag kollade detta för 4 eller 5 år sedan och då jag sa till denne att jag skall frakta ca 20 dunk i släpet, märkta, säkrat lock med kattstrypare och ha bransläckare och intyg så var den spontana reaktionen att det skulle vara svårt att stoppa/bötfälla mig om jag gjorde som jag sa.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Precis, du skall kunna ha upp till 200 l och t o m 400 l om du har släckare, märkta dunkar och ett intyg.
Intyget skall helt enkelt ange att du fraktar XXX l motorbensin och vara synligt i t ex vindrutan på bilen så räddningstjänsten kan se det då det behövs om du t ex kört av vägen och hänger avsvimmad i bältet.
Vill man vara riktigt rättrådig så märker man även upp släpet på samma sätt som dunkarna (brukar finnas på OK, typ 10 klisterlappar för en tjuga).

De blå brukar vara svävande när man frågar och säga 60 l men jag kollade detta för 4 eller 5 år sedan och då jag sa till denne att jag skall frakta ca 20 dunk i släpet, märkta, säkrat lock med kattstrypare och ha bransläckare och intyg så var den spontana reaktionen att det skulle vara svårt att stoppa/bötfälla mig om jag gjorde som jag sa.
okej då veta ja hur det ligger till..

tack för det.. :hello:
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
max man få ha på släpet är 60 liter utan krav. (+ det som är i skotrarna)
sen får man frakta upp till 300 liter på ekipaget. men då måste följande krav vara uppfyllda.

godkända dunkar som är märkta med röd "brandfarligt" klistermärke.
2 kilos brandsläckare.
godsdeklaration. egentligen ett papper där man skrivit ner vad man fraktar (bensin) och hur mycket.

ska man frakta mer än 300 liter så behöver man adr-behörighet, oranga skyltar med siffor talar om vilket ämne som fraktas, 2 brandsläckare, signalvästar + lite annat om jag inte mins fel.

kan tillägga att dessa regler gällde för 6-7 år sen när jag tog adr-intyg. (farligt gods) och jag ska inte svära på att ingenting har ändrats.
jäkla massa skumma regler runt om dedär. och inte säkert att poliserna har koll på dom ens en gång.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik


jag vet inte vems de e men såg ut som dom skulle ha kul den helgen iaf hahahahahahaha:rock::beer::rock:

Fem skotrar å en vecka i sulitelma, det räckte ganska precis vill jag minnas. Tror det stod några dunkar soppa å diesel i dragbilen också
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Det enda enkla som finns att säga är 60 liter i godkända förpackningar, typgodkänd dunk. Utöver detta så får man ha bränsle i skotern/skotrarna eftersom att dom 60 literna räknas till reservbränsle till fordonet, detta gäller alla personer med giltigt körkort.
OM man har ADR bevis så får man köra så kallad "värdeberäknad transport" då gäller 333liter i godkända märkta (etikett 3, UN 1203) kärl (dunk/lbc/fat) samt att man ska ha en godsdeklaration där man själv skriver vad man transporterar (bensin UN1203) från vem (mig) till vem (mig)och en 2kilos brandsläckare.
OM man har ADR tankbevis gäller en hel massa andra regler som dom som har det kan själv.
Vad som kan vara intressant är att vem som helst får transportera HUR MYCKET bensin som helst under förutsättning att man har köpt det färdigpacketerat på tex macken, ex Aspen bensin på 5lit dunk. Då gäller inga som helst regler.
Detta är vad som gäller nu och finns kvar i mitt huvud efter ADR repetiton för 2månader sen, jag tog upp precis samma fråga till kursledaren och fick detta svar. För utförligare svar så ring till Sölve på TimråTrafikCenter, han svarar säkert på frågor men se till att inte vara nyvaken för det är mycket att ta in påm en gång.
Summa sumarum: ta med skotern fulltankad plus 60liter soppa i jeepdunk-då är det lagligt. Eller så lastar man det som ryms och hoppas på det bästa, kanske inte att rekomendera i Påsktider då dom Blå garanterat gör allt för att få böta...

Vill bara tillägga att jag dagligen kör ADR tanktransporter, jag svamlar alltså inte.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Det enda enkla som finns att säga är 60 liter i godkända förpackningar, typgodkänd dunk. Utöver detta så får man ha bränsle i skotern/skotrarna eftersom att dom 60 literna räknas till reservbränsle till fordonet, detta gäller alla personer med giltigt körkort.
OM man har ADR bevis så får man köra så kallad "värdeberäknad transport" då gäller 333liter i godkända märkta (etikett 3, UN 1203) kärl (dunk/lbc/fat) samt att man ska ha en godsdeklaration där man själv skriver vad man transporterar (bensin UN1203) från vem (mig) till vem (mig)och en 2kilos brandsläckare.
OM man har ADR tankbevis gäller en hel massa andra regler som dom som har det kan själv.
Vad som kan vara intressant är att vem som helst får transportera HUR MYCKET bensin som helst under förutsättning att man har köpt det färdigpacketerat på tex macken, ex Aspen bensin på 5lit dunk. Då gäller inga som helst regler.
Detta är vad som gäller nu och finns kvar i mitt huvud efter ADR repetiton för 2månader sen, jag tog upp precis samma fråga till kursledaren och fick detta svar. För utförligare svar så ring till Sölve på TimråTrafikCenter, han svarar säkert på frågor men se till att inte vara nyvaken för det är mycket att ta in påm en gång.
Summa sumarum: ta med skotern fulltankad plus 60liter soppa i jeepdunk-då är det lagligt. Eller så lastar man det som ryms och hoppas på det bästa, kanske inte att rekomendera i Påsktider då dom Blå garanterat gör allt för att få böta...

Vill bara tillägga att jag dagligen kör ADR tanktransporter, jag svamlar alltså inte.
Men 60 liter soppa räcker ju knappt av släpet om man är 2 skotrar..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo de är både snårigt och ospårat alla dessa bestämmelser, sen är det ju bara de blå i Arvidsjaur/arjeplog som brukar vara fyrkantiga runt detta med bränsle, lastförankring och släpvikter i brist på de som pinkar i en snödriva eller köper hamburgare på frasses med skoter, , E 10:an är nog inget bekymmer.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
OM man har ADR bevis så får man köra så kallad "värdeberäknad transport"

har dom ändrat reglerna alltså? måste man ha adr för att köra värdeberäknad transport numer?
det behövde man inte förut.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo de är både snårigt och ospårat alla dessa bestämmelser, sen är det ju bara de blå i Arvidsjaur/arjeplog som brukar vara fyrkantiga runt detta med bränsle, lastförankring och släpvikter i brist på de som pinkar i en snödriva eller köper hamburgare på frasses med skoter, , E 10:an är nog inget bekymmer.
Jag vet inte just detta med bränsle/lastförankring/tankafrånmackdirektiskotern i vart fall.
Här i A-jaur har dom en mycket liberal och framförallt praktisk syn på saken, i vart fall dom lite mer erfarna, av dom som brukar patrullera i A-jaur i vart fall. ;)
Men gula snödrivor på industriområden gillar inte dom uttråkade aspiranterna, men det är en annan sak.:bootyshake:
Men "di blå" i A-plog verkar dock inte gilla vrålhungriga skoteråkare. :bootyshake: