Bensinbooster...

Arulez

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Kaunis Sverige
Bensinbooster ska ju "ta med sig" vattnet ut. Men, jag har hört att liknande medel ex. K-sprit reagerar med 2-taktsoljan och bildar en sörja som sätter sig i förgasarna. Stämmer detta?

Och en sak till... Bensinboostern i sig innehåller också vatten. Blir det inte bara värre?
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Har ingen erfarenhet av vare sig K-sprit eller oktanbooster på tvåtaktare men jag har mycket svårt att tro att K-sprit bildar en sörja som sätter igen förgasarna, däremot så är jag ganska säker på att K-spriten inte blandar sig med tvåtaksoljan på ett tillfredställande sätt. Men med så liten inblandning som det handlar om på en skoter så kanske det inte har någon betydelse?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det blir en "sörja" så är nog orsaken allt vatten som k-spriten (eller vad man nu använder för tillsats) har lyckats emulgera (lösa) i bensinen, det är inte tillsatsen själv man ska skylla på.
Det har hänt att man har hittat uppåt 5 l vatten på botten av bensintankar i skotrar, om man lyckas få allt det löst i bensinen så beter nog sig den resulterande soppan ganska annorlunda jämfört med ren bensin.

Prova att blanda t ex 1 dl vatten och 4 dl bensin i en burk, tillsätt k-sprit allteftersom och se vad som händer! Prova att ställa ut blandningen i kyla över natten och se hur den beter sig då.
 

Arulez

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Kaunis Sverige
Borde testa det där med att blanda k-sprit och bensin. Men, jag drar slutsatsen att bästa är att plocka bort tanken och rengöra den ordentligt!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar inte skada att tömma tanken ordentligt ibland. Man kan hitta allt möjligt som inte hör hemma i en bensintank nere på botten. Barr och kottar t ex :)