Beställa från Canada

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Någon som har en uppfattning av hur priserna på skotertillbehör, kläder, hjälmar, glasögon etc ligger i Canada?

Kom ju precis på att jag har en kompis som bor där sedan några år. Vore ju skit smidigt att bara flytta pengar till honom så får han köpa, packa och skicka hit det.

Tänkte beställa hjälm, glasögon och lite annat från USA men detta känns ju mycket säkrare samt vad gäller för tull och moms om man gör på detta sätt?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jo, jag :)

Det är minst lika billigt i Kanada som USA, har åtminstone varit det de gånger jag beställt därifrån. Nu står ju USA-dollarn faktiskt några öre lägre i kurs och så har det inte varit förr så möjligen är en del av skillnaden utraderad pga det.
I ditt fall och som du tänkt göra så är iallafall Kanada en strålande lösning. Dock ska du tänka på att väldigt många av företagen i USA har samma fraktpris till Kanada som USA (vilket jag gissar även gäller de kanadensiska företagen). Så du bör nog kolla vad som finns även i USA och eventuellt beställa därifrån till din kompis i Kanada, fvb till Sverige.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
föresten vad gäller för tull och moms om någon öppnar paketen och "använder" dem och sedan skickar dem till mig i sverige?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det som gäller är alltid varuvärdet. Men öppnat och begagnat är det ju jättesvårt att bedöma. I och med att du inte kommer ha ett företag som avsändare så finns det ju heller ingen faktura de kan titta på.