beställa fr usa

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Beror på fraktföretag. UPS och DHL använder lokala bud och hemkörning medans USPS skickar det med Posten inom Sverige, dvs det hamnar hos närmsta Post ombud... Med UPS får man oftast betala tullavgifter genom en faktura i efterhand så därför kan de använda hemkörning även om du åkt på tull, DHL vet jag inte.
Alla mina paket har blivit hemkörda! och några har blivit tullade och alla är skickade med USA´s motsvarighet till våran post.. nog om de, är säkert olika..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har varit posten o samma gubbe tillomed för han gnällde alla gånger att paketen va så tunga(jag bodde på fjärde våningen utan hiss)..
Haha najs :) Men ok då är det antagligen mer lokalt om man får hemkörning eller inte, posten här kör aldrig hem om man inte ber om det. För mig hamnar alltid postens paket hos en ICA-handlare... Men Posten har ju hemkörning så det är ju inte orimligt att de är snällare hos dig :)
Oavsett så föredrar jag att skicka med USPS, snabba och billiga leveranser.

Till TS kan jag säga att för mig har det hänt att paket tagit upp till 2 månader att komma fram, främst pga att de då troligtvis skeppats med båt iofs. Men upp till 3 veckor är inte konstigt även om det för mig brukar ta 1-2 veckor att få paketet. Att få kollinr hjälper, USPS t.ex är duktiga på att uppdatera statusen liksom UPS, har störst erfarenhet av dessa bolag...
 

v_max

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
långshyttan sverige
okej men ja har mailat å frågat om kolinr men inte fått ngt svar... har gått 2,5veckor sen ja beställde nu.
så de är väl bara att vänta några dagar till då...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
okej men ja har mailat å frågat om kolinr men inte fått ngt svar... har gått 2,5veckor sen ja beställde nu.
så de är väl bara att vänta några dagar till då...
Ok, ja förhoppningsvis kan han fixa fram kollinumret åt dig.
Men du behöver som sagt inte få nån riktig ångest än eftersom det inte är orimligt att paketet fastnat nånstans vilket orsakat förseningar...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Lånar tråden lite. Om man ska köpa saker av en privat person i usa,vad ska man tänka på?
Är det via Ebay eller Forum?

Jag har köpt delar för snart 40'000kr från privat-personer i USA. Ärligare folk får man leta efter!

Bara haft ett problem. En som tog sig 1månad o skicka grejjen sen så vimlades den bort i posten osv. Tog 2½ månad o få grejjen. Men den var i fint skick.

Tar allt från 3-12dagar att få sakerna.
Själv har jag haft bättre erfaranheter med Kanadensare!

PM:a om de är något speciellet du undrar över!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Passa sig för begagnade grejor från USA.
Jänkarnas omdöme är under all kritik. Vad de kallar "mint" är vårt "fin, men lite kosmetiska skavanker".
Deras "bolt-on" är vårt "passar med mindre modifikationer".

Servicen är i regel bättre än här på hemmaplan, iaf privat.
Från firma varierar det enormt.