Bestyckning av Viking III:a ??

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Varför säger alla olika saker?? Har en 08:a Viking III som går på orginalbestyckning huvudmunst.=141,3 lågfart=90. Vissa säger munstyckena behöver du inte röra, andra (stor skoterfirma i Lisvall) säger du kan ta ner den till 135 resp.80 i munstycken samma som här (400m/öh) det funkar även vid havsnivå där jag bor. Den skär inte. Kan tillägga att jag knappast kör vid kallare än 10-15 grader.

Tar ganska friskt med soppa i dagsläget 2,7l/mil vid ganska lätt körning.
Hur mycket sjunker förbrukningen från ny till inkörd maskin ungefär?? en del säger att det tar betydligt mer när de är nya. Den här har bara gått en tank ännu.

Har ni kunskap i ämnet fyll gärna på min kunskapsbank med tips och ideer.

Grubblarn
 

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Jag håller på med inkörning och kommer inte att röra i den ännu, utan det var bara lite funderingar som kan bli aktuella senare. Har någon erfarenhet från Vikingen så kom gärna med bra tips på "tuning"
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Dom där brukar gå lite fett på låg & mellanregistret, sätt dit #80 lågfart så blir det bättre, men jag skulle nog låta bli huvudmunstycket.
 

Grubblarn

Medlem
18 jan 2009
36
0
1
Luleå
Tack för synpunkterna JiBe, låter sunt. Stämmer nog att den går fett på låg och mellan fart. Vid kallstart ca:-8 grader så kan jag stänga choken efter handskarna är påtagna, ca 5 sek. och då är det bara åka iväg. tycker den normalt borde vilja dö lite och ev kräva en liten extrachokning i det tillfället.

På högfartsmunstycken verkar enligt Yamaha finnas ett som är på 140 istället för oginal 141,3 så möjligen att man törs prova det steget ner. tror dock inte på 135 som Laisarna kör på, det är ju en viss höjdskillnad. Jag avvaktar så jag får på den en 20-25 mjil innan jag provar.

Har även sett en bra sida hur man läser stiften, och att det skall göras för både låg/mellan resp. högfartsregistret så jag tror jag hittar en lösning .