Bestyckning förgasare?

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Jag har en skidoo mxz 700 millenium och på den sitter det DPM.
Ställer den in sig helt själv så man inte behöver röra nåt angående bestyckning m,m? För man kan väl ändra luftskruven, och vet någon hur den ska stå? Mvh
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
DPM kompenserar för skillnader i höjd och temperatur för att luft/bränsle blandningen som kommer till motorn alltid ska vara perfekt, plus att man då ska slippa justera förgasarna hela tiden (bestycka) . räcker det som svar ?:p
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Att DPM kompenserar för skillnader i höjd och temperatur är väl rätt, men den måste vara rätt bestyckad från början annars håller DPM:en den bara precis lika fel hela tiden om jag har förstått det hela rätt.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
nää dpm ställer in sig efter höjd och temp och jag tror att den är bestyckat rätt när den gjordes, dvs om ingen har varit och pillat och ändrat i den, men jag kanske är ute på djupt vatten nu, du ska iaf inte behöva bry dig om sånt när du har dpm, går den dåligt eller? blöddrar eller nått?
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
OK, jo jag vet att Dpm ställer in efter höjdskillnader m,m. Men nu ska jag sätta i nya kolvar o ny nikasil i cylindrarna och undrar om man kan justera luftmängen så den går lite fetare? Jag vill inte byta munstycken då den absolut inte går snålt nu, nån som vet hur luftskruven ska stå ungefär?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Räcker med att hälla i lite extra olja i tanken, mer än så är inte nödvändigt. Luftskruven justerar bara blandningen på lågvarv dessutom.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Räcker med att hälla i lite extra olja i tanken, mer än så är inte nödvändigt. Luftskruven justerar bara blandningen på lågvarv dessutom.

Häll inte på extra olja i tanken, det enda effekten det kommer att ge är att den extra oljan gör att den kommer att gå onödigt varm eftersom när oljan förbränns med bensinen så ökar tempraturen i förbränningsrummet samt att beläggningar av sot kommer lägga sig både på kolvringar ocg avgasportar.

Går den snålt, bestycka upp. Annars, rör inte inställningarna.
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Mina luftskruvar var 1 varv utskruvade, sen gör jag nog som REVare säger med oljan.. tack för svaren
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det ska till över 10% oljeblandning innan den går nämnvärt varmare, man behöver inte direkt hälla i en hel oljedunk i tanken. Någon dl extra räcker ledigt och är ganska snällt för kolvarna som ska nötas in efter cylindrarna.