Bestyckning SRV med PSI-pipa?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Hej!
Jag har en enkel fråga:
Är det någon som har något tips på vad man ska ha för munstycken i en Yamaha SRV 540 om man tänker sätta dit en PSI trimpipa?
150 och 92 är standard och man ska väl ha lite större om man använder trimpipa, men å andra sidan så passar dom kanske även till pipan eftersom att standardbestyckningen antagligen är ganska fet...

Det ska ju också göra susen att ta bort luftburken, är det någon som framgångsrikt testat det och kan rekomendera lämpliga munstycken efter ett sådant ingrepp så vore det också intressant!

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag tycker du ska låta bli helt och hållet. Spar pengarna till en bättre skoter istället.
Du kommer att få stora problem med detta, skotern går mycket varmare med effektpipa och det passar inte så bra på en fläktkyld motor.
Nu är detta bara min åsikt /erfarenhet!

Om du ändå fullför, skippa det där med att ta bort luftburken.

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Nu är det så att jag redan har prylarna och då kändes det kul att testa...
Om det är någon annan som har lite mer konstruktiva svar så vore det trevligt, eftersom att jag ska beställa lite saker och tänkte då passa på att köpa munstycken samtidigt.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ah, då var det ju en annan sak :)

har faktiskt hjälpt en kompis lite med detta för några år sedan, men har inget minne om hur stora munstycken osv du ska ha.

Minns bara att vi bytte kolvar 2 ggr...

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Äh, det är ju bara roligt att byta kolvar! :)

Nejmen, jag kommer nog att testa med std. munstyckena, det verkar ju inte vara någon som har några tips på själva frågan...

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag tycker du ska fråga Yamaha-handlaren... du måste säkert gå upp iallafall 40 på fullgasmunstycket

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
Tja Jag har en kompis som hade en SRV 540 och han moterade på en svaneby pipa. Och det fungerade kannon bra, bara pipan gav säkert uppemot 15hk och betydligt bättre acc o toppfart. Han körde med std munstycken dvs 150 i mainjet och körde sin maskin i ca 400 mil utan problem. Jag skulle tro att du inte blir besviken på varken prestanda eller ljudet på din srv "låter grymt fränt med pipa"
Lycka till!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Jamen då så!
Jag tänkte nästan sejfa och skaffa lite större doningar ändå, men har det fungerat för honom så...

Min pipa ska ge 12hk och det är ju ganska stor ökning, 20% så det borde ju märkas.
Jag har hört ljudet och det är som sagt grymt, men inte så trevligt när man ska köra några längre sträckor.
Men det är väl smällar man får ta...

Jag har lite problem med att motorn vill dö av om man trycker fullgas direkt från tomgången, nån som har något tips som kan lösa det?

Kungen650

Medlem
1 jan 2000
47
1
8
52
Kalix
Ja då var det d där med luftburken..Jag tog bort den å satte ett uni luftfilter,då blev det aningen bättre gassvar,men den största effektökningen fick jag när jag satte på en polarisvariator-ruggiga medlyft! (dubbad matta,psi pipa) Tyvärr gick den aldrig riktigt bra över hela registret med pipa,så jag satte tillbaka stdsystemet..Minns tyvärr inte best. men prova med större än 160 iaf.Min nöp hur många gånger som helst!

Mr SrV

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
En liten parentes. Standard munstycket är 145. Behåll luftburken!! Om du ändå vill testa så kanske avgastemp-mätare kan rädda ett haveri!