Bestyckning

P

pållen

Nån som vet hur mycket man törs bestycka ner lågfartsmunstycken på en indy storm 800 -94.Det ska vara stl 45 enligt instruktionsboken,nu har jag 40,skoterhandlaren jag köpte dom av sa,det går inte att gå ner mer än så utan problem,den går surt på lågfart o käkar en hel del tändstift vid kallstart.Tacksam för svar
 

Ultra2

Rookie sledder
1 jan 2000
9
0
0
Jag har en ultra med slp pipor,standard sitter det 50 lågfart och jag har gått ner till 27,5 nu..fungerar bra så länge det inte är så kallt +5 till -10 ungefär.men om det blir kallare så måste jag gå upp i storlek. Jag hade samma problem som dej,men det är ju bara och prova dej fram å kolla färgen på stiften eftersom du bestyckar ner.. en avgastemp mätare är ju ett plus att ha,helst en trippel,men det går ju med en enkel oxo,vanligtvis är det ju cylindern närmast variatorn som går varmast,på min är det så iaf,så ja har större huvudmunstycke där,men lågfartarna är samma på alla.Kritisk avgastemp är ca 700 grader på fulla varv på min,vet inte tempen på en storm,men det borde väl vara ungefär samma. om du inte får ordning på problemet så finns det nålar som är konstruerade för att ge mindre bränsle på låg och mellan registret,jag har såna,speciella slp nålar för ultran.borde finnas till storm oxo.
 
S

Suneblytå

Jag har hört att om man använder helsytetisk olja, så stämmer inte färgen på stiften längre om det är sant vet jag ej.
Hoppas att det finns någon mer vetande.
Om det är sant så bör man ju se upp lite grann om man inte är van.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Du läser tändstiften på samma sätt på en fyrtaktare = inge olja i förbränningen.
Det är sotet från bensinen som svärtar.
Det är temperaturen från förbränningen som gör tändstiftet ljusbrunt eller krittvitt i sämre fall.