Det där är nästan redan löst redan..du kan ju alltid svetsa blocket ditt ju!(ifall försäkringen inte gäller)
Har jag gjort på ett flertal thunderblock..speciellt då du måste ha kvar bitarna som ser ut att ligga i geggan på nedre bilden..ta den till en duktig alu svetsare så e saken biff..annars finns det andra dugliga lagningsmetoder.balansaxel bör du nog köpa en ny eftersom den där nog e av.
Den ska ligga i oljebad för övrigt när du dammar ihop den...fett i alla lagren först!som naturligtvis inte ligger kvar där för evigt..men så ska det vara iaf.
en annan bra ide e att som nån annan sa här e att montera nipplar eller skruvar uppifrån till varje oljekammare o avtappnings skruvar under ifrån så kan du ju alltid säkerhetsställa att den alltid har olja..dvs kolla o fylla på..samt om olyckan skulle vara framme att du tex sänker den i vatten!...då det alltid sipprar in vatten i balansaxel facken o förstör lagrena..om du har skruvarna där så kan du ju nu ttappa ur vattnet o veva in fräch olja dit(tvåtakts olja e ju lämpligast då av bra kvalle)
lycka till
Det fettet blir bra! Fungerar också att använda Universalfett typ Statoils.Har just hämtat en T-cat 1000 -98 och ämnar montera fettnippel till balansaxeln imorgon.
Såg mig omkring i garaget efter lämpligt fett och hittade ett Omega 51 som det även står NLGI2 på tuben. Kan det vara ok att använda?
Har läst x3m's beskrivning på tillvägagångssätt så det känns ganska lungt. Sett att fem pump á en tum verkar vara lagomt, men hur mycket/ofta ska jag fylla på med fett till axeln?
Vad kan hända om man råkar ha lite för mkt fett där? Jag inser ju att man kan trycka bort, kanske knäcka saker å ting om man pumpar den knökfull...
Tacksam för svar!
Update :
Jag är i Funäsdalen med några vänner över nyår och självklart tog man med dit en oprövad skoter, och se på fan den funkar som en klocka förutom glappkontakt till lyset så man kör utan.
Dedenbear vattenpumpen drivs med en voltregulator med 3 kablar för artic cat med batteri.
Jorda svarta kabeln och kör direkt från den röda kabeln.
Kör sedan och det pumpar på som besatt med 14 volt.
Jag kunde inte köra den varm trots hårda leder och några fullgasrepor vilket känns jäkligt bra efter allt strul.
Kid1000Update :
Har frontat Thundercaten mot en sten och sabbat höger framvagn.
Axeln hoppade ur led, detta var nyår 2007.
Lagade den, drivaxellagret mosades vid första bästa fullgasrepa.
Adios kedjehus, alla inblandade lager.
Skoter sitter stående tills nu.
Det som finns nu från sist är ny RP glasfiber huv, 365x38x32mm matta inköps idag.
Nya framvagnsdelar kommer hit från staterna.
Backkit på gång.
AAEN pipor till original ljuddämpare på gång.
Till slut: elektrisk vattenpump är the shit för de som vill trimma och slösa på mer pengar än nödvändigt.
Xenon lyse lagt på is men på gång.
har en snopro 440- 03 som det kommer ut vatten ur det där hålet på också, men problemet e att jag har satt i nya packboxar idag men det kommer vatten där iaf vad e felet ?Precis bakom vattenpumpen på undersidan så finns det ett svallerhål så du kan se om det är läckage i vattenpumpen.Kolla det.
Provtryck systemet så ser du vart läckaget är
har jag inte fel så är det om vatten pumpspackningen läcker så kommer det vatten i det hållet `?har en snopro 440- 03 som det kommer ut vatten ur det där hålet på också, men problemet e att jag har satt i nya packboxar idag men det kommer vatten där iaf vad e felet ?
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?27196-Thundercat-1000.&p=205448&viewfull=1#post205448..............
Nu funderar jag på eldriven vattenpump.
Vad exakt är det jag behöver köpa/göra för att få det att funka.
Såg att pumpen kid1000 köpte var rätt dyr. Finns ingen billigare ?
Mvh
/David