Biltema skuter olje

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Er biltema helsyntetisk skuter olje bra nok til Rotax 800HO? Motoren er helt original, ikke trimmet.

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Nej

Ej medlem/Inloggad skrev:
Er biltema helsyntetisk skuter olje bra nok til Rotax 800HO? Motoren er helt original, ikke trimmet.

Verkligen inte! Sånt blask fungerar i mopeder kanske... Men inte i en skoter

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jag tror ni överdriver lite

det viktigaste är inte vilket märke som står på flaskan utan vilken klassning oljan har

håller bara oljan rätt klassning så ska det inte vara några problem

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
biltema tar visst alla oljor å fett från statoil..
så det e väl ungeför samma skit som statoil säljer

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Funkar säkert, men frågan är väl om man törs. Jag skulle då aldrig köpa billig olja, slå ut hela oljekostnaden för din skoter på ett år. Hur mycket tjänar du då på att köpa riktigt billig olja jämfört med en erkänt bra och dyrare olja. Några hundralappar gissar jag.. Och har du haft råd med en skoter med en 800 HO motor har du garanterat råd med fin olja ; )

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Spika igen dörren på biltema så slipper folk köpa skit och det gäller allt i butiken, jag skulle inte ens slå deras dyraste olja i min 25år gammla gräsklippare åsså är det lite av ett gubbdagis likt classe i sjön fast det är ju min åsikt.:rolleyes:

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Biltema är en lågprisbutik och man får sällan eller aldrig mer än vad man betalar för. Det är grundförutsättningen när man handlar där.

Men jag använder hellre Biltemas helsyntetiska skoterolja än att köpa t.ex. Rotax Mineralolja. Den sistnämda säljs "billigt" av Lynx och Ski-doo ÅF. Som någon skrev tidigare: Det är oljans klassning som är avgörande. Och faktum är att Biltema tillverkar ingen olja -De köper den av Statoil, men eftersom att de är så stora kan de förhandla pris och få den i sin egen förpackning.
Jag har kört båtar (3 st -> 8, 40 och 130 hkr), gräsklippare, snöslunga, motorsåg och röjsåg på Biltemas olja i många år. HELT UTAN PROBLEM! Men i skotern kör jag Aspens helsyntetiska olja för den luktar mycket mindre.

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej

vette89 ..Klokt talat..

jag delar din åsikt helt..är oljan klassad i en viss klass så klarar den kraven som ställs för klassen å måste hålla en viss kvalite...sen om det står mobil eller ok på dunken spelar mindre roll..oljan klarar sin kvalitets klass,den håller vad dom lovar
ett bra tipps e då man köper olja till bilen e att köpa en turbodisel godtjänd olja då dom håller en högklass för å va godtjända...en td olja är bättre än dom flesta normala biloljor som hålls som bra oljor
om ni vill lära er nått så lär er vad dom olika klassningarna står för CC/CD mm
det e ganska intressant faktiskt..tur att brosan kan dom så jag slipper :D

å till skotern så håller jag med ASPEN är bland dom bästa oljorna det går att hälla i en 2takts motor,ryker lite å luktar nästan noll

+ att det går ju inte riktigt 500 liter per år kör jag upp 5-6liter så e det bra

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Då det kommer till just oljor är det inget fel på Biltema. Visst, mycket där är skit och går sönder. Men oljorna är som vilken annan olja som helst (har läst tråden). Har kört Biltema olja i de flesta av fordonen i åratal utan problem. Kör Biltema i växelådor, motorer (inte 2-taktarna dock), bakaxlar etc. Som det sagts tidigare: det är klassningen som avgör. men jag ska inte tvinga er. Ni får gärna betala onödigt mycket för oljorna, men jag tänker inte göra det.

iceracer

Medlem
26 dec 2005
24
0
1
nb
biltema - är den absolut bästa oljan utan motsats!

:) ...men nu är de ju faktiskt så att ett klasifisering gäller!!
det som "står" på burken gäller inget annat!...sen är det upp till olika tester -typ SMP ,att bevisa eller motbevisa annat!
o allas våran "vän" sverker, han skulle önska att kunna sätta tänderna i biltema !?
-men de finns ingen chans...de uppfyller alla normer och -dessutom så är de väl statoils oljor som biltema kör med!??..med en annan förpackning

o till er som köper dyr olja utan att kolla in klassificeringen!?-skyll er själva

DrDiesel

Ny medlem
13 mar 2006
4
0
1
Värmland
Biltema olja

Klassningen i allära men den betyder inte allt. Det finns inte så många tillverkara på bas oljan.
Färdig olja inehåller ca 80% olja och 20% additiv, av priset är 80% additiven och 20% oljan. DVS för stt spara på priset minska additiven....

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
DrDiesel skrev:
Klassningen i allära men den betyder inte allt. Det finns inte så många tillverkara på bas oljan.
Färdig olja inehåller ca 80% olja och 20% additiv, av priset är 80% additiven och 20% oljan. DVS för stt spara på priset minska additiven....
Man kan alltså minska mängden additiv och ändå behålla klassningen? Vad gör då additiven för skillnad/nytta? Jag tycker inte det håller riktigt. Om de dyrare oljorna innehåller mer additiv än vad som behövs för att erhålla egenskaper som klassningen kräver, är det i så fall bra? Det är ju alltså fråga om överdosering. Jag är övertygad om att branchens förtjänster på märkesoljor är enorm.

Jag anser i varje fall att den sämsta helsyntetoljan är mycket bättre än den bästa mineraloljan.

DrDiesel

Ny medlem
13 mar 2006
4
0
1
Värmland
vette89 skrev:
Man kan alltså minska mängden additiv och ändå behålla klassningen? Vad gör då additiven för skillnad/nytta? Jag tycker inte det håller riktigt. Om de dyrare oljorna innehåller mer additiv än vad som behövs för att erhålla egenskaper som klassningen kräver, är det i så fall bra? Det är ju alltså fråga om överdosering. Jag är övertygad om att branchens förtjänster på märkesoljor är enorm.

Jag anser i varje fall att den sämsta helsyntetoljan är mycket bättre än den bästa mineraloljan.
Detta gäller givetvis generellt. Det är ju också känt att man får betela mer för vissa "märkesoljor" bara för namnets skull. Det är också så att det dribblas med betäckningarna mineral, syntetisk och helsyntetik olja, dvs en syntetisk olja är inget annat än en minrealolja som är krackad under hög värme med tilsättning av katalysator, som gör att den liknar en helsyntetolja.

Helsyntet är överlägset...