E
Ej medlem/Inloggad
Er biltema helsyntetisk skuter olje bra nok til Rotax 800HO? Motoren er helt original, ikke trimmet.
Ej medlem/Inloggad skrev:Er biltema helsyntetisk skuter olje bra nok til Rotax 800HO? Motoren er helt original, ikke trimmet.
Man kan alltså minska mängden additiv och ändå behålla klassningen? Vad gör då additiven för skillnad/nytta? Jag tycker inte det håller riktigt. Om de dyrare oljorna innehåller mer additiv än vad som behövs för att erhålla egenskaper som klassningen kräver, är det i så fall bra? Det är ju alltså fråga om överdosering. Jag är övertygad om att branchens förtjänster på märkesoljor är enorm.DrDiesel skrev:Klassningen i allära men den betyder inte allt. Det finns inte så många tillverkara på bas oljan.
Färdig olja inehåller ca 80% olja och 20% additiv, av priset är 80% additiven och 20% oljan. DVS för stt spara på priset minska additiven....
Detta gäller givetvis generellt. Det är ju också känt att man får betela mer för vissa "märkesoljor" bara för namnets skull. Det är också så att det dribblas med betäckningarna mineral, syntetisk och helsyntetik olja, dvs en syntetisk olja är inget annat än en minrealolja som är krackad under hög värme med tilsättning av katalysator, som gör att den liknar en helsyntetolja.vette89 skrev:Man kan alltså minska mängden additiv och ändå behålla klassningen? Vad gör då additiven för skillnad/nytta? Jag tycker inte det håller riktigt. Om de dyrare oljorna innehåller mer additiv än vad som behövs för att erhålla egenskaper som klassningen kräver, är det i så fall bra? Det är ju alltså fråga om överdosering. Jag är övertygad om att branchens förtjänster på märkesoljor är enorm.
Jag anser i varje fall att den sämsta helsyntetoljan är mycket bättre än den bästa mineraloljan.