Biltemas 2 taktsolja?

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Är det nån som kör/kört på denna olja?
Tycker det är bra pris 4L för 279kr.

Är den bra eller ryker det som f-n?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ryker väl lite mer än dom dyrare, men det ska nog vara rejält kallt om den ska frysa till is?! Har då aldrig hänt för mig.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Korpen:

Om du i din Biltema olja / bensin - blanding tillsätt dessutom 1:1000 till 1: 500 Triboron Drivmedelsförstärker, så ryker din motor inte längre.
Har inte hört eller sett att 2-takts olja fryser.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
ryker mycket och fryser till is om det blir riktigt kallt
Ryker. Ja, men faktiskt inte mer än många oljor från macken. Ex.vis Preem/Texaco helsyntet (för 150 kr/litern) ryker och luktar betydligt värre.

Fryser. Ja då måste du haft dunken liggande i flytande kväve. Så det vet jag inte vad du fått det ifrån att den fryser till is?
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Ryker. Ja, men faktiskt inte mer än många oljor från macken. Ex.vis Preem/Texaco helsyntet (för 150 kr/litern) ryker och luktar betydligt värre.

Fryser. Ja då måste du haft dunken liggande i flytande kväve. Så det vet jag inte vad du fått det ifrån att den fryser till is?
Hur är det med lukten på biltemas olja?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
En sak man bör kolla själv är hur seg oljan blir i -20 för om den blir segare än de flesta andra oljer så är det en motorfara utan dess like!! Oljeinjektormunstyckena är svintrånga och kräver lättflytande olja för att pumpen ska orka ge rätt mängd vid - grader.

De är lätt att göra en rinntest genom att sopa in både biltemaoljan och en eller flera andra kända märkesoljer i frysboxen i ett dygn. dagen efter leker man med oljerna och då ser man enkelt hur seg biltemaoljan blir.

Blandar man i tanken kan man köra på fett så då behövs ingen frysrinntest.

Jag personligen skulle inte tordas köra Biltema för jag vill veta vart oljan kommer från för bolag så man kan goggla även utomlands hur bra oljan är. Kör man Biltema olja får man själv och fåtal andra svenskar avgöra om olja är säker och de kan bli dyrt och tar många år att komma fram till.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
En sak man bör kolla själv är hur seg oljan blir i -20 för om den blir segare än de flesta andra oljer så är det en motorfara utan dess like!! Oljeinjektormunstyckena är svintrånga och kräver lättflytande olja för att pumpen ska orka ge rätt mängd vid - grader.

De är lätt att göra en rinntest genom att sopa in både biltemaoljan och en eller flera andra kända märkesoljer i frysboxen i ett dygn. dagen efter leker man med oljerna och då ser man enkelt hur seg biltemaoljan blir.

Blandar man i tanken kan man köra på fett så då behövs ingen frysrinntest.

Jag personligen skulle inte tordas köra Biltema för jag vill veta vart oljan kommer från för bolag så man kan goggla även utomlands hur bra oljan är. Kör man Biltema olja får man själv och fåtal andra svenskar avgöra om olja är säker och de kan bli dyrt och tar många år att komma fram till.
Ok, tackar för infon!
Tänkte mest på priset på oljan, köpte nu en annan 2 taktsolja 400kr för 3,8L "Maxima" fryspunkt -48
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Hur mycket kostar Yamalubes olja då? Är den så mycket dyrare att det inte är värt det?
Även om XPS-2 oljan är dyrare i mitt fall så kommer jag inte att byta bara för att jag litar på kvalitén och speciellt inte för att spara 30-40 kronor per dunk
 

kalleforsvall

Medlem
23 jan 2015
16
0
1
Vindeln
Ryker. Ja, men faktiskt inte mer än många oljor från macken. Ex.vis Preem/Texaco helsyntet (för 150 kr/litern) ryker och luktar betydligt värre.

Fryser. Ja då måste du haft dunken liggande i flytande kväve. Så det vet jag inte vad du fått det ifrån att den fryser till is?
hade den ute då det var riktigt kallt -36. men då är det ju heller inte så ofta man vill köra när det är så pass kallt ute. =)
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Jag kör på biltemas olja och har hittills klarat mig utan problem, hade ej heller tänkt skämma bort min skoter med någon dyrare olja då skoterjäveln redan är 15 år gammal och mest troligt lär rasa ändå. Ja den ryker som f-n men vilken gammelskoter gör inte det? Det kan dessutom lika gärna vara en felställd oljepump. Jag har ägt flera yammatripplar och vet av erfarenhet att de SLUKAR olja och det är säkerligen också en av anledningarna till varför de fortsätter gå hundratals mil efter konkurenterna har havererat. För mig känns det inte riktigt motiverbart att köpa snordyr olja när man får tanka olja lika ofta som bensin......
Med andra ord: Kör på biltemas olja, gasa och var glad tills det rasar en vacker dag, skotern är ändå inte värd många tusenlappar.....

Edit: Om det är så jävla kallt att oljan fryser eller blir trögflytande så är man troligen inte särskilt sugen på att bege sig ut på en skotertur. Ärligt talat hur ofta åker man ens ut när det är kallare än tio minusgrader?
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Vattenglas:

Min erfarenhet med Biltemas 2-taktsolja är tyvärr inte baserad på snöskoter, men med gamla Vespa- och Saab-tvåtaktsmotorer. Jag använd Biltemas tvåtaktsolja i många år, men lukt är skadeligt (bränd olja) för oss människor och naturen och dessutom sliter sot på lager, cylinder och kolvar. Behålla din Biltema olja och tillsätta 1:500 Triboron Drivmedelsförstärkare och du minska merkbart lukt, sot och sålunda slitage
 

Star250

Välkänd medlem
9 jan 2011
116
0
6
Mariefred
Kör på biltema olja i moped,gräsklippare o snöskoter o allt funkar kanon. Hade i min förra bil men nu servar jag på verkstad o där slår dem i nån dyr annan olja.......
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Jag har faktiskt kört och testat olika oljor i två 30cc radiostyrda bilar, med exakt likadana motorer och setup. Ena har jag kört biltema olja från företa start och andra med Shell extreme olja. Båda fungerar fint, den som går på Shell är dock mer svårstartad och svårnålad. Mycket känsligare. Men säkerligen ger den något bättre smörjning. Men om man nu ändå åker 2-takt o vill åt flera tusen mils livslängd o man väljer att åka biltema kan man väl byta kolv/ring vid 450-500 mil istället för 600.


Sent from my iPhone with Tapatalk
 

jagheterlasse

Ny medlem
17 feb 2014
4
0
1
Västerås
En sak man bör kolla själv är hur seg oljan blir i -20 för om den blir segare än de flesta andra oljer så är det en motorfara utan dess like!! Oljeinjektormunstyckena är svintrånga och kräver lättflytande olja för att pumpen ska orka ge rätt mängd vid - grader.

De är lätt att göra en rinntest genom att sopa in både biltemaoljan och en eller flera andra kända märkesoljer i frysboxen i ett dygn. dagen efter leker man med oljerna och då ser man enkelt hur seg biltemaoljan blir.

Blandar man i tanken kan man köra på fett så då behövs ingen frysrinntest.

Jag personligen skulle inte tordas köra Biltema för jag vill veta vart oljan kommer från för bolag så man kan goggla även utomlands hur bra oljan är. Kör man Biltema olja får man själv och fåtal andra svenskar avgöra om olja är säker och de kan bli dyrt och tar många år att komma fram till.
Enklare att läsa produktdatabladet.
Där står det hur många cSt, (pumpbarhet) det är vid 40 resp 100 grader.
Det står även vid vilken gräns den går att hälla, i det här fallet anges -33 grader.
Kollar man sedan på andra oljors produktdatablad så kan man lätt se vad som skiljer oljorna åt vad gäller pumpbarhet och vid vilken temperaturgräns den går att hälla.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Inte fryser den oljan inte. Eftersom Yamahas tvåtaktare (iaf tripplarna) är ganska flödigt ställda original så finns det knappast någon större anledning att använda någon specialolja, särskilt inte på motorer utan avgasportar. Den ryker, absolut - men mindre om man kör på alkylatbensin...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är många år sedan det fanns anledning att vara misstänksam mot Biltemas oljor, de gjorde en rejäl uppryckning på den punkten för drygt 10 år sedan. Däremot ska man vara skeptisk mot vissa andra delar av deras kemikaliesortiment, t ex glykol.

Det enda fall jag känner till av olja som har stelnat oväntat och ställt till motorskador var när OK hade klantat sig och blandat fel i ett parti bilmotorolja någon gång i början av 80-talet. Den stelnade och blev som paraffin vid omkring -15 grader. Men de tog sitt ansvar och ersatte de motorskador som uppstod, respektive bjöd på ny olja + filter till kunder som hade köpt felblandad olja men inte råkat ut för haveri.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Även om man kanske inte behöver misstänka att Biltemas oljor är ren skit så fattar jag inte varför man ids chansa?

Köp märkesoljor på rätt ställe så är dom nästan lika billiga. Köp inte på macken utan gå till någon skogsmaskinverkstad/industrishop etc. som för det oljemärket du vill ha och handla där. Har dom inte hemma så kan dom beställa hem. Minns inte exakt men jag tror det var i trakterna av 1500:- jag betalade för en tjuga Q8 RS Extreme och får man tag på sån olja till det priset så vet jag då inte varför man skulle köra på några osäkra kort. (tror OK/Q8 mineral 2t kostar dryga femhundringen för 20 liter och den är inte heller dålig).
Körde förr på Statoils helsyntet och brukade betala runt 6-700 för 10L på samma ställe jag handlar Q8 nu.

Som sagt, köp bra olja men på rätt ställe!! (skiter sej allt annat så har Swedol OKQ8 men lite dyrare än verkstäderna)